Hyppää pääsisältöön

Suomessa on meneillään olutbuumi – pienpanimot ja erikoisbisset vahvassa nousussa

Suurin osa kauppojen alkoholimyynnistä koostuu kuitenkin edullisimmista olutpakkauksista.

Olut. // Kuva: Jyri Lyytikkä / Yle

Suomalainen oluenjuontikulttuuri on muuttunut merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Kauppojen hyllyille on tullut huomattava määrä erilaisia oluttuotteita sekä erikoisoluita. Juuri erikoisoluiden myynti on viime vuosina kasvanut merkittävästi. Osasyy ilmiölle on pienpanimoiden määrän huima nousu: Suomessa toimii tällä hetkellä 69 pienpanimoa. Määrä on kaksinkertaistunut viimeisen kolmen vuoden aikana, Yle Uutiset kertoo.

- Varsinkin nuoremman sukupolven, eli noin parikymppisten ostoslistalla on useasti erikoisoluita. Selvästi halutaan maistella erilaisia tuotteita, Etelä-Karjalan Osuuskaupan marketkaupan johtaja Olli Kurppa sanoo Yle Uutisille.

Erikoisoluiden myyntimäärä on kuitenkin edelleen vain muutamia prosentteja oluen kokonaismyynnistä. Kurpan mukaan niiden myynti tulee kuitenkin kasvamaan huomattavasti tulevina vuosina – etenkin, jos uusi vireillä oleva alkoholilaki tulee voimaan.

- Jos 5,5 -prosenttiset oluet sallittaisiin vähittäiskaupoissa, olisi se hyvä asia pienpanimoille, Kurppa sanoo.

Tällä hetkellä markkinoiden myydyimpiä oluttuotteita ovat edullisimmat lager-olutpakkaukset, joita Lappeenrannan K-Citymarketin kauppias Reijo Tervo kutsuu "perushutuksi". Perushutun kultavuodet ovat kuitenkin jo takanapäin, sillä niin sanottu oluen korimyyntiaika oli omaa luokaansa.

- Korimyyntiaikaan juhannuksena myytiin litra per lappeenrantalainen eli yli 60 000 litraa yhtä olutmerkkiä. Olutrekka kun tuli pihaan, niin välittömästi lasti vietiin ja ne lähti kassoille, Tervo sanoo.

Korimyynnin kulta-aikana käytettiin nykysäännöistä poikkeavia hinnoitteluperusteita, jolloin olutkoreja pystyi myymään alennuksella esimerkiksi tiettyjen juhlien, kuten juhannuksen aikana.

Vuonna 2015 Suomessa myytiin noin 420 miljoonaa litraa olutta.

Lue myös:

Miehet juovat olutta, naiset limsaa? Twitterin alkuviikon avainsana on #arkipäivänseksismi

Olutfirman erikoinen kesätyö: reissaa ympäri maailmaa ja juo niin paljon olutta kuin haluat

Tutkimus: Paljon liikkuvat ryyppäävät sohvaperunoita enemmän – mitä kovempi treeni, sitä vahvempi känni