Hyppää pääsisältöön

Ovatko someartistit vain levy-yhtiöiden luomia tähdenlentoja? Neljä väitettä uusista listamenestyjistä

Arttu Lindeman, HesaÄijä, SAARA, Seksikäs Suklaa… Nämä ja monet muut sometähdet ovat nousseet soittolistoille lyhyen ajan sisällä.

Tubettaja-räppäri Arttu Lindeman. // Kuva: YleX

Tällä hetkellä Suomen Spotifyn ykkösenä on tubettaja-räppäri Arttu Lindemanin tuore sinkku Läikkyy. Instatähti HesaÄijän Terassilta lentoon -kesäkappale on puolestaan samalla listalla sijalla 11.

Muita kotimaisia soittolistoille nousseita sometähtiä ovat muun muassa SAARA, Seksikäs Suklaa ja Prinssi Jusuf. Tubettaja Daniel Okas puolestaan fiittaa Tuulin juuri julkaistulla Justin-sinkulla. Tubettaja ja Evelinan DJ Aleksanteri Hakaniemi allekirjoitti levydiilin tällä viikolla Sony Musicin kanssa. Genren pioneeri on Instagram-tähti Benjamin, joka levyttää Warner Musicille.

Tutustumatta tarkemmin aiheeseen voisi kuvitella, että tubettajia kiinnitetään levy-yhtiöihin sen suuremmin miettimättä taiteellisia lähtökohtia. Vain lukuja tuijottamalla. Voiko ennakkoluulot romuttaa?

Väite 1. Kuka tahansa käy, jolla on tarpeeksi seuraajia

Ei nyt sentään. Arttu Lindeman sai treenata tosissaan diilinsä eteen.

Suomen suosituimpiin tubettajiin kuuluva Arttu Lindeman käveli lahtelaisen M-Eazy Musicin ovesta sisään syyskuussa 2015, koska hän halusi räppäriksi. Siitä alkoi yhteistyö, joka virallistettiin tämän vuoden helmikuussa.

- Tulimme siihen tulokseen, että ryhdyn kirjoittamaan räppejä ja treenailemaan. Meillä ei ollut vielä silloin mitään virallista diiliä, Lindeman kertoo YleX:lle.

Tubettaja-räppärin ensimmäiset tekstit eivät heti vakuuttaneet useista hiteistä tunnettua MGI:tä, joka on M-Eazy Musicin perustaja. Huipputuottaja kuitenkin uskoi Lindemaniin ja halusi, että hän treenaa lisää.

- En ollut kauheasti räpännyt aiemmin. Palaute oli, että se mitä ei ainakaan tehdä, on sellainen kuin ensimmäinen omakustanteinen demo oli. Olin samaa mieltä. Treenasin koko talven ja kirjoitin hirveän määrän tekstejä. Läikkyy oli ensimmäisiä biisejä, joka meni läpi levy-yhtiössä.

Pian myös Sony Music kiinnostui räppäävästä tubetähdestä.

- Sony oli hereillä. Puhuimme alustavasti jutuista ja demoteltiin kappaleita. Helmikuussa päästiin siihen vaiheeseen, että kirjoitettiin Sony Musicin kanssa taiteilijasopimus ja M-Eazy Musicin kanssa managerointisopimus.

Someartistien buumi voi äkkiseltään vaikuttaa siltä, että tubettajia napataan levy-yhtiöihin vain seuraajamäärien perusteella. Sony Musicin A&R Timo Kuoppamäki kumoaa väitteen.

"Ei niitä tubetähtiä mitenkään kissojen ja koirien kanssa etsitä levy-yhtiöön."― Timo Kuoppamäki

Kuoppamäki vastaa siitä, että artistien kappaleista tulee mahdollisimman hyviä. Hän on vastaava tuottaja, joka sparraa tähtiä.

- Ei niitä tubetähtiä mitenkään kissojen ja koirien kanssa etsitä levy-yhtiöön. Totta kai seuraamme kaikkea sosiaalista mediaa koko ajan. Kun jotain ilmiöitä alkaa nousta, niin tsekataan ne, Kuoppamäki kommentoi YleX:lle.

Timo Kuoppamäen mukaan Arttu Lindemanista löytyy kaikki perinteiset artistin ominaisuudet, joista yksi huomattavimmista on karisma. Sony Music tekee tubettajien kanssa tiiviisti työtä ja sitä kautta Lindemankin löytyi.

- Arttu puhuttelee yleisöä omalla täysin vastustamattomalla tavallaan. Hänellä oli myös kovan luokan taustavoimat mukana (M-Eazy Music).

"Totta kai piti treenata paljon, kun on kyseessä nuori kundi, joka tekee ensimmäisiä juttujaan."― Timo Kuoppamäki

- Totta kai piti treenata paljon, kun on kyseessä nuori kundi, joka tekee ensimmäisiä juttujaan. Ensimmäinen demo kuitenkin todisti sen, että kyky on olemassa. Ei ollut erinomainen flow, mutta se on parantunut. Sen eteen on tehty töitä.

Väite 2. Yleisölle kelpaa mikä vain biisi, jos tähti on kiinnostava somessa

Läikkyy-hitti on löytänyt jo moninkertaisen kuulijakunnan verrattuna Lindemanin someseuraajiin. Kappaletta kuuntelevat siis muutkin.

Arttu Lindemanin virallinen debyyttisingle Läikkyy nousi heti julkaisupäivänä Spotifyn Suomen listan ykköseksi. Lindeman ei olisi voinut uskoa, että sinkku saisi näin hyvän vastaanoton. Se on dominoinut Suomen Spofify-listaa jo parisen viikkoa.

- Kappale ei ole käynyt vain tubeseuraajien avulla ykkösenä ja tippunut heti pois, vaan se on ollut ykkösenä julkaisusta lähtien. Se on ihan sairasta, Lindeman sanoo.

Tuberäppärin hittiä kuunnellaan päivittäin keskimäärin saman verran kuin hänellä on tilaajia Youtubessa eli yli 100 000 kertaa.

- Jos biisi olisi ollut huono, niin se olisi ottanut hirveät piikit ensimmäisinä parina päivänä ja alkanut tippua sen jälkeen. Ei se varmaan kokonaan olisi listoilta tippunut, on mulla kuitenkin niin paljon seuraajia, mutta ei se ykkösenä olisi.

Sony Musicin Timo Kuoppamäen mukaan tubetähtien nousu musiikkilistoille kertoo vain siitä, että levy-yhtiöt haluavat pysyä kehityksessä mukana.

- Jokaisen someartistinkin takana pitää olla loistava artisti ja lahjakkuus. En muista, että Spotifyssakaan mikään huono biisi olisi mennyt kymmenen kärkeen. Toki kaikki eivät tykkää kaikesta, mutta kaikki on laadukasta ja hyvin tehtyä kamaa.

Väite 3. Someartistit ovat tähdenlentoja - levy-yhtiöt haluavat  vain lypsää nopeat rahat

Levy-yhtiö panostaa Lindemaniin. Kyseessä ei ole vain sinkkudiili.

Timo Kuoppamäki uskoo, että Arttu Lindemanilla on edessä pitkä ura artistina ja viihdyttäjänä.

- Ei todellakaan tehty vain sinkkudiiliä. Uskon vilpittömästi, että Artulla on halutessaan todella pitkä ura edessä.

Lindeman vie omien sanojensa mukaan parhaillaan omaa someaan röyhkeämpään suuntaan ja ottaa yhä enemmän vaikutteita hip hop -kulttuurista.

"Ei todellakaan tehty vain sinkkudiiliä."― Timo Kuoppamäki

- Tavoite on se, että tästä eteenpäin vaikka vuoden päästä muakin alettais pitää jonkin sortin rap-artistina.

- Tällä hetkellä olen selkeesti tubettaja, joka räppää, mutta meillä on hyvä suunnitelma. Parin vuoden päästä olisi siistiä olla räppäri, joka hallinnoi helvetin isoa tubekanavaa, Lindeman sanoo.

Väite 4. Kaikki someartistit ovat samanlaisia

HesaÄijän tausta ja tarina poikkeavat täysin Arttu Lindemanista.

HesaÄijä on käynyt Tampereen ammattikorkeakoulun musiikkituottajalinjan, soittanut erilaisissa bändeissä ja tehnyt musiikkia omien sanojensa mukaan koko ikänsä. Myös muille artisteille.

- Olen siinä mielessä erikoinen tapaus, että vuonna 2014 menin Mökkitie-levymerkille biisinkirjoittajaksi. Sitten vahingossa biisinkirjoitussessiossa sanoin ”hesa” ja kaikki oli, että täällä ei saa sanoa noin. Siitä lähti idea, että aloin tehdä somevideoita, sitten tuli puolivahingossa HesaÄijä-hahmo.

Kun hahmo oli jo olemassa, sometähdelle ehdotettiin, mitä jos HesaÄijä tekisi musiikkia.

- Sanoin miksi ei. Ei siinä mitään menetä. Tämä on hauska projekti. Niin kauan, kun tää on hauskaa niin tätä tehdään. Mulla on ollut aina kaikenlaisia bändejä, mutta niissä ei ole ollut tarpeeksi mielenkiintoista kulmaa yleisölle. HesaÄijä mahdollisti sen, että se hahmo oli jo olemassa videoiden avulla. Oli hieno näyttää yleisölle, että HesaÄijä osaa myös laulaa.

HesaÄijä ei anna kenenkään pistää näppejään omaan hahmoonsa ja uraansa.

"Saan tehdä 110-prosenttisesti juuri niin kuin haluan."― HesaÄijä

- Saan tehdä 110-prosenttisesti juuri niin kuin haluan. Haluan tehdä vain niitä juttuja, joista tykkään. Siinä vaiheessa, kun tää menee liian hankalaksi, lopetan tän jutun. Yleisö ei ole tyhmä. Fanit huomaavat kyllä, jos joku muu käsikirjoittaa ne läpät.

Sony Musicin Timo Kuoppamäki toivoo yleisöltä ennakkoluulottomuutta.

- Toivoisin, että ihmiset olisivat avoimia, ettei leimattaisi artisteja kuuntelematta ensin, mitä niillä ihmisillä on sanottavana. Oli se sitten laulava missi tai laulava sometähti, kuunnellaan sitä musaa. Kauhean usein sitä sanottavaa on, Kuoppamäki päättää.

Tänä vuonna Tubecon kokoaa yhteen tubettajien ja fanien lisäksi myös tubettajat ja artistit. Perjantain ohjelma  huipentuu Arttu Lindemanin isännöimään Tubecon loves Music -spektaakkeliin. Tapahtumassa tullaan näkemään Sony Musicin staroja ja nousevia talentteja. Myös YleX on jälleen mukana Tubeconissa.

Lue myös:

Tubettajasta räppäriksi – Arttu Lindemanin debyyttisingle teki listahistoriaa

Arttu Lindeman: Haaveena ja tavoitteena olisi olla jonkin sortin räppäri

Tubecon on tänä vuonna isompi kuin koskaan – luvassa ennennäkemätön hydrauliikkaprässi-liveshow

HesaÄijä mukaan kesähittikamppailuun – haaveilee myös tv-urasta