Hyppää pääsisältöön

Perulaisen David Claudion kapellimestarihaave toteutui Suomessa

Kapellimestari David Claudio
Kapellimestari David Claudio musiikin voima

Perulainen David Claudio muutti Suomeen opiskellakseen Sibelius-Akatemiassa orkesterinjohtoa. Hän aloitti musiikkiopintonsa kotimaansa ainoassa musiikkikorkeakoulussa, Perun kansallisessa konservatoriossa, jonka pääsykokeisiin hän saapui upouuden muoviklarinettinsa kanssa. Suomi näyttäytyi David Claudiolle musiikinopiskelijan paratiisina.

Ennen musiikkiopintojaan David Claudio opiskeli Perussa toimittajaksi. Vaikka Claudio valmistui toimittajaksi luokkansa parhaana, hän oli entistä vakuuttuneempi siitä, että haluaa nimenomaan muusikoksi.

Perun kansallisen konservatorion ovet aukenivatkin päättäväiselle 23-vuotiaalle nuorukaiselle, mutta ensimmäisen vuoden jälkeen opettaja ilmoitti, että muoviklarinetilla soittaminen ei enää onnistu. Claudio alkoi jälleen kerätä rahaa uuteen soittimeen ja sai viimein hankituksi puisen instrumentin, tosin kaikista halvimman mallin.

- Sibelius-Akatemiassa kukaan ei soita sellaisella, Claudio nauraa.

Suomi näyttäytyy paratiisina

Perusta muusikoksi halajavien nuorten tie vie useimmiten Yhdysvaltoihin. Se vaatii kuitenkin paljon rahaa, mitä yksinhuoltajan poikana kasvaneella David Claudiolla ei ollut. Ennen Suomeen muuttoaan hän teki opintojensa ohessa kovasti töitä ja säästi lähes joka pennin neljän vuoden ajan. Suomessa säästöt hupenivat alle vuodessa. Täällä Claudio rahoitti elämistään ja opintojaan työskentelemällä hampurilaisravintolassa.

Suomi opintotukineen ja ilmaisine koulutuksineen näytti perulaisesta näkökulmasta paratiisilta.

- Kun suoritin kapellimestaridiplomin Sibelius-Akatemiassa vuonna 2011, halusin kertoa orkesterille, miltä tämä kaikki minusta tuntui. Halusin että he ymmärtäisivät, että se mikä heistä tuntui ihan tavalliselta, on toisessa maassa vain kaukainen unelma. En voinut oikein edelleenkään käsittää, että tämä oli tullut mahdolliseksi juuri minulle, Claudio muistelee.

Ensi vuoden syksystä lähtien Claudion kaltaisten lahjakkaiden muusikoiden opintopolulle Suomessa tulee ylimääräinen mutka. Myös Taideyliopisto alkaa periä EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tulevilta opiskelijoilta 5000 euron suuruista lukukausimaksua. Taideyliopiston oppilaskunta pelkää, että opiskelijavalintojen laatu ja kansainvälisyys kärsii, kun ulkomaalaisten hakijoiden kohdalla ratkaisevaksi tekijäksi taitojen rinnalle nousee raha.

Raha ratkaisee

Nuorempana David Claudiokin haaveili opinnoista ja elämästä Yhdysvalloista. Suomesta hän ei tiennyt juuri mitään, ennen kuin hän kuuli ystävältään mahdollisuudesta opiskella kapellimestariksi ilman lukukausimaksuja.

- Jean Sibeliuksesta olin kyllä kuullut, mutta nimen perusteella olin päätellyt, että hän on ranskalainen, Claudio hymähtää.

Ajatus Suomeen muutosta tuntui Claudion lähipiiristä niin epärealistiselta haaveelta, että nuoren miehen innostusta yritettiin toppuutella ja häntä kehotettiin hautamaan suunnitelmansa.

- Mutta ei heitä siitä voi syyttää, tilanne on vain niin erilainen Perussa. Jos suomalainen nuori haluaa arkkitehdiksi, muusikoksi tai lääkäriksi, kaikki on mahdollista. Etelä-Amerikassa raha on kynnyskysymys.

Pitkä matka pääsykokeisiin

David Claudio piti kuitenkin päänsä ja säästi rahat lentolippuun, jotta pääsi osallistumaan Sibelius-Akatemian pääsykokeisiin. Hän lensi Helsinkiin Caracasin ja Frankfurtin kautta, ja Frankfurtissa rahaton muusikko joutui odottelemaan koneen vaihtoa yhdeksän tuntia. Nyt reissun muisteleminen jo naurattaa.

- Minulla oli kauhea nälkä, mutta lentokentällä piti vain käydä vessassa juomassa vettä. Kun viimein sain ruuan eteeni lentokoneessa, päätin jättää suklaakakkupalan viimeiseksi.

Suklaakakku osoittautui kuitenkin suomalaiseksi ruisleiväksi, eikä Claudio tämän ensikohtaamisen jälkeen ole edelleenkään oikein oppinut siitä pitämään.

Pääsykokeissa epävarmuus iski, ja Claudio tunsi olevansa täysin väärässä paikassa. Myös ystävien varoittelut ja epäilyt palasivat tuoreina mieleen.

- Olin ihan varma, että en pääse finaaliin, hän kertaa jännittäviä hetkiä.

Toisin kuitenkin kävi. Viimeisellä kierroksella Claudio päätti, että koska tänne asti oli päästy, pitää vain mennä rohkeasti orkesterin eteen omana itsenään. Hän ylsi loppujen lopuksi kaikkien hakijoiden joukosta kolmanneksi, mutta tuona vuonna sisään otettiin vain yksi kapellimestariopiskelija.

- Olin kuitenkin ihan tyytyväinen tulokseen. Minun edelleni menivät ainoastaan Leo McFall, joka oli jo silloin opiskellut Bernard Haitinkin johdolla, ja hieno suomalainen kapellimestari Anna-Maria Helsing, molemmat nykyään hyviä ystäviäni. Minähän olin vain joku tuntematon kaveri Perusta, Claudio naureskelee.

Opiskelupaikka aukeaa

David Claudio haki kuitenkin opiskelemaan myös puhallinorkesterin johtamista. Siinä haussa Claudio peittosi muut hakijat, jotka kaikki häntä lukuun ottamatta olivat suomalaisia. Tieto ei kuitenkaan tavoittanut häntä koko kesänä.

- Viimein kapellimestariluokan intendentti soitti minulle ja kysyi, olisinko kiinnostunut ottamaan vastaan opiskelupaikkani puhallinorkesteriluokalla.

Hyväksymiskirje saapui perille vasta puhelua seuraavana päivänä.

- Kuoressa luki nimeni ja osoitteeni, ja lopussa Lima, Peru, Etelä-Afrikka, Claudio nauraa.

Claudio opiskeli puhallinorkesterin johtamista kaksi vuotta, ja pääsi sen jälkeen sisään kapellimestariluokalle. Nykyään hän toimii freelance-kapellimestarina ja työskentelee Sibelius-Akatemian orkesterin toimistossa. Yksi ympyrä sulkeutui, kun Claudio kutsuttiin johtamaan tänä kesänä Perun kansallisen konservatorion sinfoniaorkesteria.

- Yritän vierailla Perussa muutenkin mahdollisimman paljon, koska äitini asuu siellä. Nyt olen todella innoissani, kun pääsen johtamaan oman konservatorioni orkesteria, Claudio riemuitsee.