Hyppää pääsisältöön

Säveltäjän ja libretistin ystävyys

Libretisti Arrigo Boito ja säveltäjä Giuseppe Verdi
Libretisti Arrigo Boito ja säveltäjä Giuseppe Verdi Giuseppe Verdi,Arrigo Boito,Maisteri Lindgrenin musiikkiesitelmä

Giuseppe Verdiä 30 vuotta nuorempi Arrigo Boito suhtautui suureen säveltäjämestariin juuri niin kuin nuorilla uudistusmielisillä idealisteilla on aina ollut tapana: Verdi edusti karvalakkioopperaa, kankeaa ja porvarillista taantumusta. Boiton suuren ponnistuksen, Mefistofele-oopperan tylyn vastaanoton myötä haihtui kuitenkin myös nuoren miehen kovin uho, ja hedelmällinen yhteistyö Verdin kanssa saattoi alkaa.

Toimimalla kahden Giuseppe Verdin mestarillisen oopperan, Otellon ja Falstaffin libretistinä ja kätilönä, Arrigo Boito sai kuin saikin jätettyä kädenjälkensä italialaiseen oopperaan. Jossain kohti libretistin ja säveltäjän kirjeenvaihdossa siirryttiin sinutteluun, ja ystävyydeksi syventynyt yhteistyö jatkui aina Verdin kuolemaan saakka. Sen jälkeenkin Verdin kuvalla oli kunniapaikka yksin eläneen Boiton yöpöydällä.

Kuuntele Maisteri Lindgrenin esitelmä Verdistä, Boitosta ja ystävyydestä Yle Radio 1:ssä keskiviikkona 10.8. klo 11 ja sen jälkeen Areenassa 30 päivän ajan. Ohjelman musiikkinäytteet ovat tässä kuunneltavissa kokonaisuudessaan.

"Tämä on tarina ystävyydestä, joka ei alkanut hyvin mutta päättyi kuolemaan. Mitään sen tärkeämpäähän ei elämässä ole kuin ystävyys."

"Boito pyysi säveltäjäksi ensin Rossinia, mutta kun tämä kieltäytyi, suurlähettiläs kääntyi Verdin puoleen. Kantaatti Inno delle Nazioni on kauhea, emmekä tiedä, miksi Verdi suostui siihen. Se on tällainen."

"Mefisto-ooppera on hyvin sekasotkuinen ja dramaturgisesti löysä teos, täynnä jyliseviä, uhkeita orkesteritehoja, mutta etenkin kuoron kanssa Boito on hukassa, eikä ole kovin tehokasta aloittaa muutenkin pitkä ooppera kuoron varassa lepäävällä johdantonäytöksellä, joka tapahtuu taivaassa."

"Klarinettia soittava ekonomi tai lähihoitaja on aina parempi kuin se, joka ei ole koskaan perehtynyt taiteisiin. Eiköhän jokaisen haaveilijan ole itse mietittävä, onko hänestä taiteilijaksi vai ei. Niin teki myös Arrigo Boito, ja hänen elämässään maaliskuu 1868 oli käännekohta."

Verdi Boiton Mefistosta: ”Hän tavoittelee omaperäisyyttä mutta onnistuu vain olemaan omituinen."

Verdi jousikvartetostaan: ”En tiedä, onko se ruma vai kaunis, mutta ainakin se on jousikvartetto.”

"Useimmat säveltäjät kompastuvat siihen, että kunnioittavat Shakespearea. Hänellä on aivan liikaa tekstiä ja tapahtumia oopperaksi, aina. Hänellä on myös liikaa henkilöitä ja sivujuonia. Hän pyrkii taustoittamaan ja selittämään asioita, kun oopperassa pitäisi vain näyttää. Tämän Arrigo Boito ja Giuseppe Verdi oivalsivat, toisin kuin moni muu."

"Ikuinen poikamies Boito vietti joulut ja uudet vuodet Sant’Agatassa, ja kun Giuseppina jo oli kuollut, herrojen jouluperinne jatkui, kunnes Verdikin kuoli."

"Boito keksi kirjoittaa Jagolle pahuuden tunnustuksen Mefistofelen tyyliin, tuon Credon, jossa hän julistaa olevansa paha, koska pahuus on aitoa ja rehellistä, toisin kuin hyvyys, joka johtaa aina valheeseen."

"Otellon ensi-ilta oli helmikuussa 1887, kun Verdi oli 73-vuotias ja Boito 44. Verdille se oli vielä yksi sulka hattuun, uskomaton taidonnäyte, mutta Boitolle läpimurto. Suunnattoman taitavasti hän oli saanut sittenkin kädenjälkensä italialaiseen oopperaan ja onnistunut uudistamaan sitä, vaikka ei aivan niin huimapäisesti kuin 20 vuotta aikaisemmin uhosi."

"Falstaffin loppu on kuin hyppäys Mendelssohnin Kesäyön unelmaan, Shakespearen komediasta toiseen, eikä ikävuosiaan kauhisteleva säveltäjä ollut koskaan kirjoittanut mitään vastaavaa."

"Ja niinhän siinä kävi, että Verdin, tuon vakavan, idealistisen, patrioottisen säveltäjän viimeinen ooppera päättyi koomiseen fuugaan, johon Boito sommitteli sanat 'Tutto nel mondo e burla' eli kaikki on vain pelkkää pilaa."

  • Baritoni Samuli Takkula: "Toivon että minusta tulee isona oopperalaulaja."

    Tutustu baritoni Samuli Takkulaan.

    Baritoni Samuli Takkula on jo valmistunut Taideyliopiston Sibelius-Akatemian kirkkomusiikiosastolta. Oopperalaulajan ammatti on kuitenkin vielä tavoitteena tällä kolmen lapsen isällä, jonka vaimo on myös kanttori sekä laulupedagogi. Kuka? Olen Samuli Takkula ja olen syntynyt Tampereella 1983.

  • Mari Mäntylä jatkaa erikoistumisen varassa

    Levyarvostelu

    On kulunut yhdeksän vuotta siitä, kun decacordeen eli kymmenkieliseen kitaraan erikoistunut Mari Mäntylä julkaisi ensimmäisen soololevynsä Alba-yhtiöllä. Yksi Mäntylän työskentelykohteista on kotimainen decacorde-bandoneon-duo Duo Dryades. Yleisestikin hänet kutsutaan paikalle, kun tarve vaatii tätä kitaransoiton erikoislajia.

  • Tee se minkä Faurélle voit

    Levyarvostelu

    Gabriel Faurén musiikkia on kenties maailman helpointa esittää. Ranskalaisen suurmiehen makea pursote osuu juuri siihen lokeroon, jossa reilumpikin unenomainen pöpperöiminen saattaa saada sekä esittäjän että yleisön puolihuolimattoman hyväksynnän. Helpompaa musiikkia on tietenkin olemassa faktisesti, mutta sudenkuoppaklasarin metsästä ainakin puoli hehtaaria on varattu jättiläisten vanavedessä aina tulevalle nimelle Fauré. Kolmekymppinen sellisti Andreas Brantelid ja pianisti Bengt Forsberg eivät lukeudu kuitenkaan Faurén alisuorittajiin.

  • Ranskan-kierros nostaa kuoropojille jo liikaa kierroksia

    Levyarvostelu

    Koska Seattlen sinfoniaorkesteri on ollut levyttäjänä koko historiansa ajan ahmatti, se on loogisena tulemana saapunut myös Ranskan viime vuosisadan musiikin tontille. Vauhtia tälle antaa myös se, että seitsemättä kauttaan taiteellisena johtajana aloittava Ludovic Morlot on ranskalainen. Orkesteri perusti vuonna 2014 oman levymerkin, minkä jälkeen ensin oli kolminkertaisesti Henri Dutilleux’n vuoro, ja nyt seattlelaiset sukeltavat Olivier Messiaenin vahvasti uskonnolliseen väriloistoon.