Kännykkäpelien klassikko eli Nokian matopeli, viralliselta nimeltään Snake oli suuressa suosiossa vuosituhannen vaihteen Suomessa. Välituntien ja taukohuoneiden suosikkipeli sai myös omat suomenmestaruuskisat, kun alan parhaat pelaajat kokoontuivat Helsingin messukeskuksessa järjestettyihin finaaleihin.
Matopelin kännykkäversio oli ohjelmistosuunnittelija Taneli Armannon luomus. "Nokian salainen ase" kertoi A-studion haastattelussa vuonna 2001 hittipelin synnystä. "Markkinointi oli saanut jostain ajatuksen, että pelejä täytyisi laittaa kännykkään ja pohdittiin sitten sitä, kuka nämä pelit tekisi. Mä sain sen sitten tehtäväkseni", muistelee Armanto.
Ensimmäinen kännykkäversio pelistä julkaistiin Nokian 6110-puhelinmallissa vuonna 1997. Armanto suunnitteli myös myöhemmin Nokian puhelimissa olleet Memory-muistipelin ja Logic-logiikkapelin. Pelien lisäksi hän oli mukana keksimässä myös toista nuorisovillitystä, ladattavia soittoääniä. Haastattelussa suunnittelija toteaa itse olevan tyytyväinen teoksistaan ja kertoo pelien suosion hivelevän itsetuntoa.
Vuonna 2000 tv-uutisissa kerrottiin Helsingin messukeskuksessa pidetyissä matopelin suomenmestaruuskisoissa jopa kahdessa lähetyksessä. Kahdellatoista paikkakunnalla pelatuista karsinnoista finaaliin päätyi noin 40 matopeli-ässää. Edellisenä vuonna matopelin mestaruus oli irronnut 1044 pisteellä, mutta vuonna 2000 sama tulos ylitettiin reippaasti jo karsinnoissa. Kilpailun voittaja sai palkinnoksi Nokia 3310 -puhelimen lisävarusteineen sekä matkan Alpeille ystävänsä seurassa.