Olympialaisista tehtävät lähetykset ovat tärkeä osa Ylen julkista palvelua ja ne myös keräävät miljoonayleisöt. Haluamme varmistaa suomalaisille laadukkaan ja elämyksellisen olympiakokemuksen myös mobiililaitteissa.
Rio Areena -sovellus on olympialaisten lähetyksistä vastaavan OBS:n (Olympic Broadcasting Services) kansainvälinen palvelu, jonka Yle on hankkinut. Sovellus tarjoaa lähes 3300 tuntia suoraa lähetystä, missä ja milloin vain, kaikki myös tallenteina myöhemmin katsottavaksi.
Tämän tällä hetkellä yhden maailman käytetyimmän sovelluksen luonne on sellainen, ettei sitä pystytty testaamaan etukäteen aukottomasti. Valitettavasti sen käytössä onkin esiintynyt häiriöitä meillä ja maailmalla. Palautteenne on kuultu ja se on auttanut OBS:ää kehittämään palvelua. Sovelluspäivityksiä tehdään jatkuvasti ja päivitysten myötä häiriöiden määrä on vähentynyt. (Tiedot viimeisimmistä korjauksista päivitetty tekstin loppuun.)
Tällä hetkellä OBS tekee töitä, jotta lähetyksiä häiritsevä äänen ja kuvan eriaikaisuus saadaan korjattua - tämä on tärkein kehitystavoite tällä hetkellä. Toivomme edelleen saavamme Windows 10 -puhelimelle tarkoitetun applikaation käyttöön, OBS:n mukaan se saataneen parissa päivässä. Chromecast-tuen mahdollisuutta selvitetään parhaillaan. Sitä odotellessa käyttäjät voivat peilata koko mobiililaitteen näytön Chromecastin avulla.
Myös muita käyttäjien havaitsemia ongelmia on tiedossa. Viimeisimmässä päivityksessä on saatu korjattua palvelua vaivanneita videoiden kaatumiseen ja toistamiseen liittyviä ongelmia. Ongelmatilanteissa kannattaa siis varmistaa, että laitteeseen on päivitetty uusin käyttöjärjestelmä ja Rio Areena -sovellus.
Ohessa vielä tiivistettynä pikaohjeita mahdollisiin ongelmiin:
- Varmista, että laitteessasi on internet-yhteys käytössä.
- Lopeta sovellus myös tausta-ajon osalta (iOS: tuplaklikkaa aloitusnäppäintä, Android: välilehdet-näppäin kotinäppäimen vasemmalla puolella).
- Tarkista, että sinulla on uusin versio sovelluksesta.
- Sulje laite ja käynnistä se uudelleen.
- Voit myös poistaa sovelluksen ja asentaa sen uudestaan sovelluskaupastasi.
- Tarkista että laitteessasi on uusin käyttöjärjestelmä. Sovellus ei välttämättä toimi vanhemmissa järjestelmissä.
- Varmista, että Yle Tunnus -salasanassasi ei ole ääkkösiä, jos käytät iOS-laitetta.
Useimmiten käyttäjien ongelmat liittyvät verkkonopeuteen tai kapasiteetin vaihteluun. Suora lähetys on vaihteluille herkempi kuin jälkikäteen katsottavat videot.
Mobiilikäyttäjiltä Rio Areena edellyttää Yle Tunnukseen kirjautumista. Kirjautumista edellytetään vain sovelluskaupoista ladattavan Rio Areenan eli Yle Rio 2016 -sovelluksen käyttämiseen. Vastaavat sisällöt löytyvät kirjautumatta myös Yle Areenasta.
Harmiksemme olympialaisten aloitusviikonloppu ruuhkautti myös Ylen sähköpostipalvelimen. Uuden Yle Tunnuksen rekisteröiminen ja salasanan vaihto viivästyivät viime viikonloppuna joillain käyttäjillä kohtuuttomasti. Tästä käyttäjille aiheutuneesta lisäharmista olemme hyvin pahoillamme. Jonot saatiin purettua alkuviikosta ja palvelua on pystytty kehittämään nopeammaksi. Kiitos saadusta palautteesta.
Isoimmat tekniset haasteet on nyt pääosin saatu hallintaan. Siksi on mukava toivottaa hyvää ja elämyksellistä olympiaviikkoa kaikille katsojille ja kuuntelijoille eri välineissä!
Vesa Rämet, Rio Areenan tuottaja, Yle Urheilu
Pikaohjetta päivitetty 12.8.2016
Päivitys 15.8.2016:
Rio Areena -sovelluksen Windows Phone 10 -versio on julkaistu, ja sen voi ladata sovelluskaupasta.
Ongelma selostuksen ja kuvan eriaikaisuudesta on poistunut. Parhaillaan selvitetään sitä, miten myös vanhat tallenteet saadaan tältä osin korjattua.