Hyppää pääsisältöön

"Tamperelaisuus ei ole este olla artisti" – mikä tekee Mansesta uskottavan rap-kaupungin?

Rap-artisti Kalle Kinos ja rokkari Olli Herman kertovat, millainen musiikkikaupunki on Tampere, tuo Popedan ja mustanmakkaran kehto.

Yleisö fiilistelee vuoden 2009 Blockfesteillä. // Kuva: Blockfest/Samu Hintsa

Lahti, Jyväskylä, Helsinki. Näistä kaupungeista tulee joukoittain isoja suomiräppäreitä Cheekistä Gettomasaan ja Pyhimykseen. Entäs Tampere?

Elokuun alussa Eppu Normaali täytti Tampereen Ratinan stadionin. Legendaarisen bändin loppuunmyyty 40-vuotisjuhlakonsertti sai 30 000 ihmistä laulamaan mukana lähes neljän tunnin ajan.

Monelle Tampereesta tulee mieleen juuri rock ja sen dinosaurukset, Eppujen lisäksi Popeda ja Juice Leskinen. Myöhemminkin kaupungin hoodeilta on ponnistanut suosioon joukko rokkareita Uniklubista Negativeen.

Tällä viikolla Ratinan stadion on jälleen täynnä musiikin ystäviä, mutta musagenre on täysin eri. Joistakin saattaa tuntua vähän oudolta, että Suomen – ja samalla koko Pohjoismaiden – suurin hip hop -festari Blockfest järjestetään Tampereella.

Vaikka Tampereesta tulevat ensimmäisenä mieleen maineikkaat rock-perinteet, kaupungista on lähtöisin myös lukuisia räppäreitä. Suurimmaksi niistä yleisön tietoisuuteen on noussut artisti, joka todella jakaa räppipäiden mielipiteet: Petri Nygård.

Rap-piireissä tunnettuja tamperelaisartisteja on kuitenkin pitkä liuta. Sere, Tykopaatti, Taskumatti, Tapani Kansalainen, Hannibal, 6mäki, Haamu, Kalle Kinos ja Horse Attack Sqwad vaikuttavat kaikki Tampereella.

Kalle Kinos on yksi syntyperäisistä tamperelaisräppäreistä. // Kuva: Promokuva

Rap ei ole salaseuratouhua, eikä edes mitään Kummelia

Kalle Kinos on tehnyt räppiä Tampereella jo 1990-luvulta lähtien. Räppärin mukaan tamperelaisista artisteista puhuttiin pitkään mediassa tiettyyn sävyyn, sillä musatyylistä riippumatta media antoi muusikoille hassuttelevan Kummeli-leiman. Ajat ovat onneksi muuttuneet.

- Nyt on kaikin puolin positiivisempaa. Tamperelaisuus ei ole este olla artisti, päinvastoin, Kinos sanoo.

Tampereen musiikkimaailma on räppärin mukaan kääntynyt entistä enemmän urbaaneihin tyyleihin, kuten räppiin. 90-luvulla rap oli koko Suomessa vielä marginaalissa, joten genren nousu valtavirtaan on näkynyt vahvasti myös Mansessa.

- 90-luvulla rap oli vielä pienen piirin oma salaseura, meidän oma juttu. Nyt fiilis on aivan erilainen, Kinos kertoo.

- Rap on ehkä enemmän massaa. Niin kuin kaikkialla Suomessa, Kinos jatkaa.

Entä mitä mieltä on tamperelaistunut rokkari, Reckless Loven laulaja Olli Herman? Vetääkö rock yhä pidemmän korren?

- Tampere ei ole rap- tai rock-kaupunki, vaan musakaupunki isolla m:llä, Herman sanoo.

Rokkarin mukaan Tampereella on musiikintekijöitä laidasta laitaan. Esimerkiksi alakulttuurien musatyylit, kuten punk, elävät vahvoina. Myös EDM on nostanut päätään, järjestettiinhän kaupungissa kesällä ensimmäinen iso EDM-festari, kolmipäiväinen Future Bass.

Herman puhuu mielellään Tampereen vireästä rock-kulttuurista. Kaupungissa elää myös nuoria bändejä, joista osa ammentaa innoituksensa perinteisestä manserockista. Esimerkiksi Popedan Costello Hautamäen pojat Jimi ja Alex soittavat Rockwallissa, jonka soundissa kuuluvat selkeät vaikutteet perinteikkäästä suomirockista.

- Niin ja Mikko Alatalon poika Aaro vaikuttaa Kormus-nimisessä bändissä. Nämä ovat isoja nimiä Tampereen seudulla, Herman kertoo.

Vastakkainasettelua eri musatyylien välillä ei Tampereella Hermanin mukaan ole. Siitä kertoo esimerkiksi rokkarin ja Petri Nygårdin yhteisbiisi, jota ei tosin ainakaan toistaiseksi ole julkaistu.

- Tampereella asuu myös Mokoman Marko Annala, ja hänkin on ollut fiittaamassa Nygårdin biisillä.

Yleisöä vuoden 2015 Blockfesteillä. // Kuva: Katariina Salmi / YleX

Blockfest suosii paikallista – mutta vain, jos se on hyvää

Blockfest on tehnyt paljon hyvää Tampereen rap-skenelle. Kalle Kinos muistaa hyvin ajat, kun festari oli vielä parin tuhannen hip hop -diggarin tapahtuma. Räppäri esiintyi myös itse ensimmäisillä Blockfesteillä vuonna 2008.

Nyt kun Blockfest on kasvanut Pohjoismaiden suurimmaksi hip hop -festariksi, se ei Kinoksen mukaan ole paras mahdollinen ponnahduslauta paikallisille artisteille. Tapahtuma on niin valtava, että tasovaatimuksetkin nousevat korkeiksi.

Tamperelaisia rap-komboja esiintyy Blockfestissä vain kaksi, vaikka esiintyjiä on nelisenkymmentä. Toinen heistä on Kinos, toinen Tre-Funk III, joka koostuu Haamusta, Hannibalista ja 6mäestä. Kolmen räppärin ryhmästä itse asiassa vain 6mäki on syntyperäinen tamperelainen, Haamu on lähtöisin Joensuusta ja Hannibal Rovaniemeltä.

"Blockfestissä katsotaan, kuka on kukin Suomen rap-skenessä."― Kalle Kinos

- Blockfestissä katsotaan, kuka on kukin Suomen rap-skenessä. Festarilla on ollut viime vuosina niin kova kattaus, että sinne päästäkseen täytyy itsekin olla tosi kova räppäri, Kinos pohtii.

Vaikuttaa siis siltä, että Tampere on rap-uskottava kaupunki, jonka suurimman festarin esiintymispaikoista saa todella taistella.

Eikä rockillakaan huonosti mene. Olli Hermanin mukaan Tampereella muusikkoa pidetään varteenotettavana ammattina, oli genre sitten mikä tahansa.

Vaikka Herman liputtaa lopulta rockin puolesta, muusikko on näyttänyt taitonsa myös räpissä. Rokkari räppää Reckless Loven uusimmalla InVader-levyllä, ja väläytti taitojaan myös Tähdet, tähdet -ohjelmassa. Blockfest on kuitenkin artistille vielä aivan tuntematon festari.

- Voi olla, että tulen piipahtamaan tänä vuonna Blockfesteillä. Ehkä se sitten vähän laskee festarin uskottavuutta, Herman sanoo ja nauraa.

Lue myös:

Blockfestin tarina: Kaveriporukan unelma kasvoi Pohjoismaiden suurimmaksi hip hop -festariksi

Jenkkiräppäri Nas tulee Tampereelle nääs – uskomaton lahjakkuus vailla vertaa

Tamperelaisista räppäreistä kuvataan minisarjaa – "Haluan näyttää, mitä on imagon takana"