Hyppää pääsisältöön

23.8. Teeman Elävä arkisto: Ilmojen halki puhtain purjein

Metsä- ja peltomaisemaa kuumailmapallosta käsin.
Korkealta kaikki näyttää pienemmältä Metsä- ja peltomaisemaa kuumailmapallosta käsin. Kuva: YLE/Reetta Arvila kuumailmapalloilu

”Millaista lentämisen hurma on, Sitä emme osaa tarkoin kuvailla, paitsi, että se valtaa mielen kuin rakkaus!" Näin todetaan vuonna 1968 valmistuneessa Nouse sinäkin siivelle ohjelmassa. Kesän viimeisten viikkojen kunniaksi Elävä arkisto hyppää purjelentokoneen matkaan.

Ensimmäisen kerran pääsemme kyytiin Lopen Räyskälän purjelentokeskuksesta. Aurinko lämmittää säteillään maata ja maasta kohoaa lämpöä ilmaan. Kuiva mäntykangas suorastaan väreilee. Lämmin ilma nousee ylös ja se vie mukanaan maassa olevaa kosteutta, josta tiivistyy kaunis hattaramainen kumpupilvi.

Kesäinen merimaisema kaislaisella rannalla kesäkuussa.
Lentäjä tunnistaa pilvistä, missä on nousevia ilmavirtauksia Kesäinen merimaisema kaislaisella rannalla kesäkuussa. Kuva: YLE/Nella Nuora meri,vesistöt,kesäinen merimaisema

Sinne valkeiden pilvien luokse halajaa myös purjelentäjän mieli. Ja niin lentäjä, kutentaivaalla kaarteleva haukkakin, etsii katseellaan kumpupilviä, jotka kertovat lämpimistä ylöspäin auttavista ilmavirtauksista. Nosteessa noustaan ylöspäin, kierretään kehää kunnes tavoiteltu korkeus on saavutettu tai noste on heikentynyt. Sitten lähdetään loivaan liukuun kohti määränpäätä, seuraavia nousevia ilmavirtauksia etsien.

Ensimmäisen yksinlennon jälkeen muut kurssilaiset kruunaavat sankarin heittämällä kolme kertaa ilmaan ja lopuksi vaatteet päällä järveen!

Räyskälästä siirrymme Jämijärvelle Suomen ensimmäiseen purjelentokeskukseen.
Ohjelman pääosassa on kaksi veteraanilentäjää, jotka tuntevat Suomen purjelennon historian 30-luvulta alkaen.

Rikkaudesta ei ollut apua, kun ei voinut ostaa mitään etuja.

1982 valmistunut ohjelma tarjoaa hienon katsauksen suomalaiseen purjelentohistoriaan. ”Ennen piti ansaita lentotunnit tekemällä töitä purjelentokeskuksessa. Koneet rakennettiin itse ja työkirjaan merkittyjä tunteja vastaan saattoi saada lentotunteja. Nykyään lentotunnit voi ostaa rahalla. Kun tunnit ansaitsi työllä ja pääsi sitten työtä vastaan ilmaiseksi lentämään niin kyllä siinä oli tietty hohto", muistelee lentoveteraani. Kaikki piti ansaita työllä ja näin kaikki olivat samanarvoisia.

Yle Teema