Hyppää pääsisältöön

Tämä Justimuksen bailaava kuusihahmo ja muut seikat johtivat yli 70 000 euron tuomioon

Justimuksen biisi Wunderboy tuli levy-yhtiölle kalliiksi.

Tämä kuusihahmo on yksi lukemattomista asioista, joita käsiteltiin markkinaoikeudessa. // Kuva: Kuvakaappaus Wunderboy-musiikkivideolta. Linkki videoon jutussa.

Vuonna 2014 julkaistiin huumoriryhmä Justimuksen debyyttialbumi Wunderboy. Nimikkosinkun musiikkivideota on katsottu YouTubessa noin neljä miljoonaa kertaa. Amiskulttuuria ammentavassa musiikkivideossa bailataan lippikset kohti taivasta ja kertosäkeessä hoetaan "Voinks olla sun wunderboy?

Tänä kesänä kuitenkin Wunderboyn ylle langetettiin lopullisesti synkkä pilvi, kun markkinaoikeus tuomitsi levy-yhtiölle yli 71 000 euron laskun maksettavaksi. Markkinaoikeus itsekin kuvailee tapausta laajahkoksi riita-asiaksi – perusteluja tuomiolle on peräti 186 kohtaa.

Mutta mikä oikein meni vikaan?

Kaikki alkoi vuonna 2015, kun Wunder-Baum-tavaramerkin haltija Julius Sämann Ltd. syytti levy-yhtiö Jiffle Entertainment Oy:tä tavaramerkkinsä loukkaamisesta usein perustein.

YleX kokosi joitakin syitä, jotka johtivat isoon laskuun. Koko markkinaoikeuden päätöksen kaikki perustelut voit lukea tästä.

Kohtalokkaat kuuset

Kanteessa verrattiin hyvinkin seikkaperäisesti sitä, kuinka samankaltaisia Wunderboy-kuuset ovat alkuperäisten Wunder-Baum-kuusien kanssa. Lisäksi setvittiin tarkasti hieman vinon tekstin asettelua itse itse hajustinkuusessa. Kuusia löytyi niin musiikkivideosta kuin oheistuotteista.

Justimus-hajustinkuuset

Tämä näkymä avautuu aivan Justimuksen Wunderboy-musiikkivideon alkusekunneilla. Tämän tyylisiä hajustinkuusia teetettiin albumin oheistuotteiksi. // Kuva: Kuvakaappaus Wunderboy-musiikkivideolta. Linkki videoon jutussa.

Justimus-hajustinkuusia myytiin Motonet-myymälöissä, ja niitä tarjottiin kuluttajille Wunderboy-albumin ja singlen oheistuotteina. Markkinaoikeuden mukaan Justimus-hajustinkuusten myynnin arvo on hyvitysmaksua määritettäessä pidettävä noin 12 000 euroa. Ennakkotilauksen markkinoinnissa käytettiin muun muassa lausetta ”…saat himoitun wunderboy-hajukuusen kaupanpäälle.”

Bailaava hajustinkuusihahmo

Tämä kuusihahmo bailaa muutamassa kohdassa Justimuksen Wunderboy-musiikkivideolla. // Kuva: Kuvakaappaus Wunderboy-musiikkivideolta. Linkki videoon jutussa.

Wunderboy-musiikkivideossa vilahtaa Justimus-hajustinkuusi, ja tämän lisäksi useassa kohdassa näkyy Wunderboy-kuusihahmo bailaamassa biisin tahtiin.

Markkinaoikeus toteaa, että musavideolla bailaava itse kuusihahmo ei tarkemmin muistuta tunnettua tavaramerkkiä. Kokonaisuuden kannalta kuitenkin kuusihahmon etumuksessa, kahdessa rivissä oleva WUNDERBOY-teksti aiheuttaa tuomion mukaan mielleyhtymiä alkuperäiseen tavaramerkkiin.

Markkinaoikeuden mukaan musiikkivideosta puhuttaessa pitää ottaa huomioon sen kaupallinen asema, jonka tarkoituksena on muun ohella edistää albumin ja Wunderboy-kappaleen myyntiä.

CD

Levy-yhtiö puolustautuu kanteessa usein eri tavoin. Yksi puolustus on se, että albumissa on muitakin biisejä kuin vain Wunderboy. Markkinaoikeus kuitenkin katsoo, että vaikka CD-levyllä on muita biisejä, on niitä myyty tavaramerkkioikeuksia loukkaavilla tunnuksilla. Fyysisten albumien myynnin arvoksi arvioitiin noin 25 000 euroa. Lisäksi päätöksessä käydään läpi kappaleen digitaalisen myynnin arvoa. Loppujen lopuksi arvioidaan, että tavaramerkkejä loukkaavien tuotteiden myynnin arvona pidetään esitetyn näytön perusteella 42 500 euroa.

Loppusumma suurilta osin oikeudenkäyntikuluja

Ratkaisun kaikkien 186 perustelun jälkeen lopullisessa tuomiolauselmassa listataan loppusummaksi reilu 71 000 euroa. Jiffel Entertainment Oy joutuu maksamaan 13 000 euroa tavaramerkkioikeuden loukkauksesta aiheutuneesta vahingosta, 6 375 euroa tavaramerkkioikeuden loukkauksesta ja 52 000 euroa vastapuolen oikeudenkäyntikuluista.

Levy-yhtiö: Keskustelut käynnissä

Jiffel Entertainmentin toimitusjohtaja Jukka Hynynen ja markkinaoikeustuomari Sanna Holkeri vahvistavat, että päätöksestä ei ole tehty valitusta.

- Prosessi on vielä sen verran kesken, että kuinka sitä (tuomiota) tarkalleen ottaen tulkitaan. Aika vaikeaselkoinen ja monipuolinen asia, niin tästä syystä ei vielä kommentoida tarkemmin miten asiat käytännössä tulevat muuttumaan, Hynynen sanoo.

Toimitusjohtaja kertoo, että vastapuoleen on oltu yhteyksissä.

- Keskustelut ovat menossa siitä, että millä tavalla päätöstä tarkalleen ottaen tulkitaan.

Tuomiosta uutisoi ensimmäisenä Iltalehti.