Hyppää pääsisältöön

Aapo Häkkinen jatkaa sointi-iloittelua Bachin parissa

Cembalisti Aapo Häkkinen on työstänyt Naxos-yhtiön katalogiin jo muutaman levyn verran huippulaadukasta Bachia, joka erottuu joukosta sekä lavealla tunteikkuudella että räiskyvällä sointi-iloittelulla. Gambasonaattien ja cembalokonserttojen jälkeen vuorossa ovat huilusonaatit yhdessä Pauliina Fredin kanssa.

Häkkinen / Fred / Bach
Häkkinen / Fred / Bach uudet levyt

Fred on ilmeikäs soittaja, jonka yhteispeli Häkkisen kanssa sujuu kuin vettä valaen. Tempon kahleista otetaan vapauksia juuri passelisti, joten sonaatit kulkevat kuin kesäinen aallokko. Fred soittaa levyllä vain kahta eri huilua, mutta silti tuntuu kuin puun väri ja mattaisuus vaihtelisivat joka sonaattiin ja osaan, aina karaktäärin mukaan.

Soittokaverina traverso ei ole yhtä dynaaminen kuin gamba tai barokkiorkesteri, joten Häkkisen levyille ominainen romanttinen laveus jää tällä kertaa vähemmälle. Sen tilalla on entistäkin paremmin musiikkia palvelevia sointivärimuutoksia, jotka Häkkinen toteuttaa sekä äänikerroilla että soittimen vaihdoilla. Erikoisen pehmeä luuttu-cembalo antaa ranskalaista varhaisbarokkivapautta e-molli-sonaatille, kuivakka italialaistyyppinen cembalo sopii kirkkaaseen A-duuri-sonaattiin ja loistavasti äänitetty klavikordi rauhoittaa levyn lopun.

Pääasiassa Häkkinen kuitenkin revittelee tutulla äänitykkicembalollaan. Aina kun Bach tarjoaa tilaisuuden, Häkkinen päästää sisäisen rokkistaransa irti, ja onkin varmaan ainoa musiikkinörtti maailmassa joka tekee sen uskottavasti cembalolla.

Levyn kokonaisuus on paljon rikkaampi kuin tällaisilla Bach-sonaattilevyillä keskimäärin, ja silti äärimmäisen hyvällä maulla tehty.

J.S. Bach: Sonaatit huilulle ja cembalolle BWV1030-1035. - Pauliina Fred, huilu, ja Aapo Häkkinen, cembalo ja klavikordi. (Naxos, 8.573376)

Kuuntele Uudet levyt 2.9.2016, toimittajana Kare Eskola.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.