Hyppää pääsisältöön

Eskelisen Bach-maku on loistava

Bachin sarjat kiehtovat kitaristeja kuin sokeri syksyn ampiaisia. Kuuden kielen taitajat työstävät repertuaarihimossaan jousisoitinsarjoja, luuttusarjoja, jopa kosketinsoitinsarjoja, ja aina pitää tukalasti tasapainotella kitaralle sopivuuden ja Bachille uskollisuuden välissä. Kitaristi Ismo Eskelinen on omissa Bach-tutkimuksissaan edennyt jo toiseen levyyn, mutta tukalasta tasapainottelusta ei kuulu jälkeäkään. Eskelinen soittaa Bachin musiikkia, ei sovituksia.

Eskelinen / Bach
Eskelinen / Bach uudet levyt

Olletikin Bach sävelsi niin sanotut luuttuteoksensa lautenwerkille, joka oli luutulta kuulostava cembalo, eikä Bachia olletikaan häirinnyt eri soittimille sovittaminen. Niinpä minua ei lainkaan haittaa, että Eskelinen jättää muutaman väliäänen välistä ja valikoi soitettavakseen vielä luontevampaa materiaalia kuin edelliselle Bach-levylleen. Tosiasiassa en edes huomaa sovitustyötä, koska Eskelinen osaa poimia tiheästäkin kontrapunktista olennaisen, ratkaisee sävellaji- ja rekisterikysymykset huomaamattomasti capotastolla ja vieläpä eriyttää musiikin eri linjat poikkeuksellisen selvästi. Esimerkiksi e-molli-sarjan tutussa Bourréessa napakka basso ja sidottu melodia täydentävät hupaisasti toisiaan.

Toki Bachin musiikissa riittää kitaralle mahdotontakin materiaalia, mutta Eskelinen ei hakkaa siihen päätään. Materiaalin vastus kuuluu vain c-molli-sarjan vikkelässä päätösosassa, jonka rytmi sakkailee Eskelisen huomattavasta sorminäppäryydestä huolimatta. Sen sijaan fuugat etenevät vastustamattomalla liikevoimalla, ja tyylitellyissä tanssiosissa soi luuttuperinteeseen kuuluva vapaus. Hitaiden osien soinnut Eskelinen ottaa romanttisen yksiulotteisella kitara-arpeggiolla, mutta korukuvioissa ja rytmeissä on aivan riittävästi perioditietoutta, jota Eskelinen aivan riittävästi yhdistää häpeilemättömän hempeään musiikkinautiskeluun. Juuri niin kitaralla pitääkin tehdä, muuten se ei olisi kitara.

Ilahduttava huomata, että Eskelisen edelliseen sinänsä hienoon Bach-levyyn verrattuna uutuus on vielä pykälää parempi. Kokemuksen karttuessa näyttämisen halu ja yliyrittäminen on loppunut, ja jäljelle jäänyt se mitä kitaralla oikeasti kannattaa Bachin musiikille tehdä.

Levyn lopuksi Eskelinen tarjoilee herkkupalana Wachet auf -koraalin, ja viimeistelee tyylivaikutelman. Tämä on kitaristin Bach-levy, ja sellaisena vilpitön ja tyylikäs.

J.S. Bach (sov. Ismo Eskelinen): Sarja c-molli BWV997; Sarja e-molli, BWV996; Wachet auf, ruft uns die Stimme. J.S. Bach (sov. Oscar Ghiglia): Preludi, fuuga ja allegro BWV998. - Ismo Eskelinen, kitara. (Alba, ABCD 395)

Kuuntele Uudet levyt 2.9.2016, toimittajana Kare Eskola.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.