Hyppää pääsisältöön

Bassobaritoni Henri Uusitalo: "Inspiroivin paikka on syntymäkotini takapiha."

Bassobaritoni Henri Uusitalo.
Bassobaritoni Henri Uusitalo. Kuva: Yle/Laila Kangas henri uusitalo

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian laulunopiskelija, bassobaritoni Henri Uusitalo oli Kantapöydän opiskelijatreffeillä 31.8.2016.

Kuka olet, milloin ja missä olet syntynyt?

Olen Henri Uusitalo ja syntynyt 17.1.1989 Haapavedellä. Synnyin kolmilapsisen maalaisperheen nuorimmaisena. Lapsuus/nuoruusvuoteni vietin Haapavedellä, vuonna 2008 lähdin opiskelemaan Kokkolaan Centria-ammattikorkeakouluun kansanmusiikkipedagogiksi, josta valmistuin vuonna 2014 pääaineena viulu. Valmistumiseni jälkeen muutin Toholammille ja toimin musiikkipedagogina Toholammin ja Kinnulan kunnissa.

Onko perheessäsi muusikoita tai musiikin harrastajia?

Molemmat isosiskoni ovat musiikin alan ammattilaisia.

Kuka vaikutti siihen, että tulit aloittaneeksi musiikkiopinnot? Miten se tapahtui?

Katsoin televisiosta, kun Linda Lampenius esiintyi, jolloin vanhempieni mukaan olin hakenut kärpäslätkän ja viivottimen, asettanut kärpäslätkän leukani alle ja hangannut sitä viivottimella, kuin olisin soittanut viulua. Sama ilmeisesti toistui useamman kerran ja vanhemmat tuumasivat, että kyllä tälle pojalle on pakko viulu hankkia.

Viulisti ja bassobaritoni Henri Uusitalo.
Viulisti ja bassobaritoni Henri Uusitalo. Kuva: Yle/Laila Kangas henri uusitalo

Aloitin viulunsoiton 6-vuotiaana. Soitin sekä klassista, että kansanmusiikkia. Teini-iässä kitara ja laulu tuli myöskin osaksi muusikkouttani rockmusiikin ja -yhtyeiden myötä. Lukion jälkeen suoritin varusmiespalvelukseni Kainuun Sotilassoittokunnassa laulajana

Mikä paikkakunta tai maisema on sinulle tärkeä / inspiroiva?

Syntymäkotini takapiha

Ketkä ovat olleet tärkeimpiä opettajiasi ja missä oppilaitoksissa?

Viulisti Timo Hannula Haapaveden kansalaisopistossa, laulunopettaja Marita Kaakinen Centria-ammattikorkeakoulussa sekä tenori Aki Alamikkotervo ja basso Jaakko Ryhänen.

Missä vaiheessa olet menossa nyt opinnoissasi?

Olen juuri aloittanut lauluopinnot Sibelius-Akatemiassa.

Henri Uusitalon ja Tuomas Juutilaisen esitys Kantapöydässä Musiikkitalossa 31.8.2016.
Henri Uusitalon ja Tuomas Juutilaisen esitys Kantapöydässä Musiikkitalossa 31.8.2016. Kuva: Yle/Laila Kangas henri uusitalo

Lempisäveltäjäsi? Kuka ja miksi?

W.A. Mozart on yksi niistä. Hänen musiikkinsa on monipuolista. Synkkien ja tummien teemojen lisäksi hänen musiikissaan on paljon kepeyttä ja leikkisyyttä. Mozartin musiikki on pyhää ja herkistävää, mutta myös hauskaa ja koomista.

Millainen oli hetki, kun sytyit juuri tälle musiikille?

Ei tälle musiikille sytytä hetkessä, siihen kasvetaan. Tai ainakin niin minulle kävi

Millainen musiikki ylipäätään vetoaa ja puhuttelee?

Hyvä ja hyvin tehty musiikki

Kuka on idolisi - tai taiteilija, jonka esitykset ja tulkinnat ovat tehneet voimakkaan vaikutuksen, ja miksi?

Metallican laulaja James Hetfield. Olen aina ihaillut hänen monipuolista muusikkouttaan. Ja Vesa-Matti Loiri, joka on monipuolinen taiteilija, jota ei voi kuin ihailla.

Mitä harrastat?

Syksyisin metsästystä. Talvisin lumilautailua, mikäli mahdollista. Kesäisin moottoripyöräilyä.

Mahtuuko elämääsi muuta kuin musiikki?

Läheiseni.

Mikä sinusta "tulee isona"?

Toivottavasti jotain suurta

Onko sinulla muita vaihtoehtoja kuin musiikki ja soittaminen?

Onhan niitä vaihtoehtoja, mutta musiikki on minun tieni

Musiikkiesityksinä videolla kuullaan Konsta Jylhän ja Henrin omat viulukappaleet sekä lauluesityksenä Oskar Merikannon Soi vienosti murheeni soitto. Pianistina on Tuomas Juutilainen. Toimittajina Riikka Holopainen ja Timo Asikainen.

  • Martín ja gävleläiset tekevät sen jälleen

    Levyarvio

    Suuri yleisö tuntee Johannes Brahmsin parhaiten tämän sinfonioista ja konsertoista, mutta Brahms oli huomattavassa määrin enemmän kamarimusiikki- ja laulusäveltäjä kuin orkesterisäveltäjä. Nämä kaksi elementtiä – laulu ja orkesteri – myös yhdistyvät hänen tuotannossaan siellä täällä. Suurimittaisen Ein deutsches Requiemin lisäksi Brahms sävelsi myös muun muassa kantaatteja sekakuorolle ja orkesterille. Gävlen sinfoniaorkesteri ja Eric Ericson -kamarikuoro tekevät niille kunniaa Ondinen uudella levyllä.

  • Syvällä elämän sietämättömässä keveydessä

    Levyarvio

    Felix Mendelssohnin kamarimusiikki on suotta jäänyt romantiikan raskassarjalaisten, Schumannin ja Brahmsin varjoon. Soinnillisesti kevyempi ja luonteeltaan näin vähemmän painavaksi koettu Mendelssohn oli todellisuudessa monella tavoin kypsän romanttisen ilmaisun tienraivaaja siinä missä Schumannkin – ja usein ennen häntä. Mendelssohn oli ajan hermolla jo parikymppisenä, useita vuosia ennen tulevaa hyvää ystäväänsä.

  • Lempeän karhumaista kuiskintaa

    Levyarvio

    Matthias Goerne levytti Bachin isot ja suurenmoiset bassokantaatit Ich will den Kreuzstab gerne tragen ja Ich habe genug jo kaksikymmentä vuotta sitten Camerata Academica Salzburgin ja Roger Norringtonin kanssa. Uusi levytys harmonia mundille on syvempi ja värikkäämpi: sekä Goernen oma ääni että Freiburgin barokkiorkesterin soitto ovat vivahteikkaampia – syvyyttä ja tulkintaa on tullut sekä nykyiseen barokkisoittoon että Goernen itsensä laulutaiteeseen.

  • Orfeuksen onnellisempi laskeutuminen manalaan

    Levyarvio

    Orfeuksen retki manalaan hakemaan rakasta Eurydikeään on yksi niistä tutuista, toistuvista antiikin aiheista, joiden pohjalta syntyi suuri määrä kantaatteja, teatterimusiikkia ja oopperoitakin jo 1600-luvulla. Oopperavillityksen imeydyttyä Italiasta Ranskaan vuosisadan jälkipuolella myös Orfeuksen – tuon suloisesti laulavan pastoraalisen sankarin – seikkailut taipuivat oopperoiksi. Marc-Antoine Charpentier ei juuri päässyt loistamaan suuren oopperan, tragedie lyriquen säveltäjänä, mutta sai kirjoittaa pienempiä kamariteoksia Marie de Lorrainen, Guisen herttuattaren kulttuurikodin muusikkona.