Hyppää pääsisältöön

Marja Keskitalo: Radio pitää pintansa myös digitalisoituvassa maailmassa

Lyhythiuksinen vaalea nainen lähikuvasssa.
Lyhythiuksinen vaalea nainen lähikuvasssa. Kuva: Kimmo Räisänen / Yle Kuvapalvelu radio,marja keskitalo

Yleisradio täyttää tänä syksynä 90 vuotta, samalla juhlitaan myös yhtiön 90-vuotiasta radiotoimintaa.

Yleisradion alku, yhtiön nimen mukaisesti, nojasi radioon ja sen kuulijasuhteen synnyttämiseen. Tuo suhde ja luottamus on toden totta kestänyt vuosikymmenten saatossa. Tämä siitä huolimatta, että ihmisille on radion pitkän taipaleen varrella tullut lukuisia uusia ja houkuttelevia tapoja saada tietoa ja viettää aikaa.

Radio elää vahvana myös digitalisoituvassa maailmassa. 95 suomalaista sadasta kuuntelee edelleen radiota, keskimäärin jopa kolme tuntia päivässä. Julkisen palvelun radiokanavat ovat saaneet rinnalleen lukuisia menestyviä kaupallisia radiokanavia. Kuuntelijalla on mistä valita.

Radio luo nahkaansa

Perinteistä lähetysvirtaa tarjoavien FM-radion asema on vielä vuosia vahva ja niiden yleisöjen palveleminen parhaalla mahdollisella tavalla on meille tekijöille erittäin tärkeää. Radiota kuunnellaan kuitenkin yhä enemmän myös älypuhelimista, tietokoneelta tai tabletin kautta ja yksittäisiä ohjelmia hakevien kuuntelijoiden määrä kasvaa tasaisesti. Yksittäiset kuunneltavat ohjelmat, audiot, leviävät sosiaalisissa verkostoissa ja seuraavat käyttäjäänsä joustavasti laitteelta toiselle.

Tähän tarpeeseen on vastattava. Median kuluttajat vaativat entistä enemmän räätälöityjä palveluita. Yhä useampi kuuntelija haluaa itse valita kiinnostavan sisällön omaan laitteeseensa silloin, kun hänelle itselleen sopii. Meidän tekijöiden on huolehdittava, että myös Ylen 90-vuotias radiotoiminta taipuu näihin nykyihmisen tarpeisiin.

Kehitystyö on käynnissä

Pystymme palvelemaan suomalaista radion kuuntelijaa henkilökohtaisesti, kun käytössämme on tietoa kuuntelijasta, tämän mieltymyksistä, sijainnista tai vaikkapa siitä, missä tilanteessa hän radiota kuuntelee. Kun me Ylessä olemme pohtineet sekä radiokanavien että yksittäisten audioiden tulevaisuutta, tavoitteemme voisi kiteyttää seuraaviin iskusanoihin: helppokäyttöisyys, henkilökohtaisuus, sosiaalisuus, kaikkialla.

Muutos vaatii niin sisältöjen kuin tekniikankin voimakasta kehitystä. Työtä on vielä paljon edessä. Mutta tärkeitä askeleita on jo otettu: kuluvan vuoden aikana olemme esimerkiksi julkaisseet podcasteja, jotka osaltaan vastaavat uudenlaisten kuuntelijoiden tarpeisiin.
Yle Areenan kehittäminen on voimakkaasti Yleisradion strategian keskiössä. Siinä myös kuunneltavilla sisällöillä on tärkeä rooli.

Kaiken ydin on kiinnostava sisältö

Teknologisen kehityksen keskellä on hyvä pitää kirkkaana mielessä, että kaiken ytimessä ovat edelleen hyvät sisällöt. Vain laadukkailla ohjelmilla, merkityksellisellä kuunneltavalla, ajatuksia herättävällä asialla voidaan säilyttää kuuntelijoiden luottamus ja kiinnostus. Näin on ollut koko 90-vuotisen radiotoiminnan ajan, ja näin on tulevaisuudessakin.

Vuosien saatossa radio on välittänyt kansakunnan historian käännekohtia ja elänyt niissä mukana, iloinnut ja surrut suomalaisten kanssa. Nykyisin mikään media ei yksin hallitse ihmisten ajankäyttöä, vastaa ainoana välineenä tiedonjanoon tai viihdytä. Jokainen media tekee sitä omalla tavallaan.

Radio on tulevaisuudessakin kuuntelijan mutkaton ystävä, joka tarjoaa asiaa ja ajanvietettä, mutta ennen kaikkea tunnetta suomalaisten arkeen ja juhlaan.

Marja Keskitalo, radiopäällikkö

Lue myös - yle.fi:stä poimittua