Hyppää pääsisältöön

Tiesitkö tämän puolukasta?

Puolukoita valkoisella alustalla
Puolukoita valkoisella alustalla Kuva: Yle, Mira Pelo puolukka (luonnonmarjat, marjat)

Marjojen syöminen on terveellistä ja jo parin desilitran marja-annoksella voi taata huomattavan osan esimerkiksi päivän C-vitamiinitarpeesta sekä kuitumäärästä. Marjojen syöminen on hyväksi myös rasva- ja sokeriaineenvaihdunnalle, mutta mikä tekee puolukasta erityisen terveellisen?

Vähäenerginen, runsaskuituinen ja rasvaton – siinä sellaisenaan tai pakastettuna myytävälle puolukalle sallitut ravitsemusväitteet. Vitamiinipitoisuuksissa moni muu marja rynnistää puolukan ohi, mutta sen sijaan puolukka on yliveto sen runsaasti sisältämien terveellisten polyfenolisten yhdisteiden vuoksi. Nämä fenoliyhdisteet ovat osaltaan torjumassa esimerkiksi virtsatietulehduksia. Käypä hoito -suosituksen mukaan 2 dl karpalo- tai karpalo-puolukkamehua aamuin illoin, vähentää virtsatieinfektion uusiutumista.

Kaikkinensa kliinisiä tuloksia marjojen terveysvaikutuksista on vielä vähän, mutta viitteitä esimerkiksi puolukan hyvistä vaikutuksista virtsatietulehdusten lisäksi muihinkin tulehduksiin on saatu. Niin puolukka kuin muutkin marjat sisältävät myös runsaasti kaliumia suhteessa natriumiin, jolloin ne ovat esimerkiksi verenpainepotilaalle suositeltavaa ravintoa.

Puolukan ravintosisältö
Puolukan ravintosisältö puolukka-grafiikka

Puolukan fenolit ja ellagihappo tekevät myös hyvää suoliston bakteerikannalle ja näin ollen parantavat vastustuskykyä. Ruuansulatusvaivoihinkin puolukkaa kannattaa kokeilla. Puolukassa on myös elimistölle tärkeitä rasvahappoja, joita on muuten vaikea saada jokapäiväisestä ravinnosta riittävästi.

Vaikka mikään marja ei yksinään ehkäise sairauksilta tai terveysongelmilta, kannattaa kaikkia luontomme marjoja syödä osana terveellistä ruokavaliota.

Marjapuuro puolukoista

7 dl vettä
4 dl puolukoita
noin 1 - 1½ dl sokeria
noin 1¼ mannasuurimoita
ripaus suolaa

Kiehauta ensin vesi ja marjat. Anna kiehua noin kymmenen minuuttia. Lisää sekaan sokeri ja suola. Tarkista maku. Vispaa mannasuurimot kiehuvaan veteen ja anna puuron kypsyä hiljalleen välillä sekoittaen viidestä kymmeneen minuuttia. Jäähdytä puuro ja vatkaa puuro sen jälkeen sähkövatkaimella vaahdoksi. Jos haluat puurosta kuohkeaa, siivilöi marjojen kuoret pois ennen mannasuurimoiden lisäämistä.

Marjapuuroa jälkiruokakulhossa
Marjapuuroa jälkiruokakulhossa Kuva: Yle, Mira Pelo marjapuuro,Vispipuuro

Lähteet:
Sitra
Fineli
Käypä hoito

Lue myös:
Tiesitkö tämän mustikasta?
Tiesitkö tämän tyrnistä?

Akuutti - elämänmakuisia tarinoita ja ajankohtaista asiaa terveydestä. Liity joukkoomme Facebookissa!