Hyppää pääsisältöön

Sähköiset ylioppilaskokeet alkavat – tulevaisuuden kokeisiin suuria suunnitelmia, kuten avoin internet

matti lattu ja median väkeä testailemassa sähköistä yo-koejärjestelmää
Projektipäällikkö Matti Lattu (pöydän päässä) esitteli tiedotustilaisuudessa sähköistä yo-koejärjestelmää medialle. matti lattu ja median väkeä testailemassa sähköistä yo-koejärjestelmää Kuva: Jenni Honkanen/Yle abitreenit,Matti Lattu

Filosofia, maantiede ja saksa, eli noin viisi prosenttia syksyn 2016 yo-kokeista kirjoitetaan sähköisesti. Tämä mahdollistaa kokeisiin monipuolisempia aineistoja. Ylioppilastutkintolautakunta suunnittelee jo seuraavia uudistuksia, kuten avointa internetiä ja suullisen kielitaidon arviointia koneellisesti.

Ylioppilastutkintolautakunta, YTL, järjesti toimistollaan Helsingin Suvilahdessa tiedotustilaisuuden medialle pari viikkoa ennen ensimmäistä virallista sähköistä yo-koetta. Paikalla olivat YTL:n väen lisäksi puheenjohtajat Riikka Lindroos Suomen Rehtorit ry:stä ja Elli Luukkainen Suomen Lukiolaisten Liitosta. Kaikki olivat tyytyväisiä kokeiden uudistumisesta. Luukkainen kuvaili sähköistymistä luontaiseksi siirtymäksi, jota on lukiolaisten keskuudessa odoteltu.

Sähköistymisen myötä aineistotehtävät todennäköisesti kasvavat ja monipuolistuvat, koska digitaalisesti tämä on helppo toteuttaa. Toisaalta koeaika pysyy samana, joten aineistojen laajuus on rajallinen. Uusia aineistoja voivat olla videoiden lisäksi esimerkiksi muokattavat ja liikuteltavat kartat.

Kokelaille sähköiset kokeet eivät tässä vaiheessa tuo radikaaleja digitaalisia uudistuksia, mutta niitäkin on suunnitteilla. YTL:n pääsihteeri Kaisa Vähähyyppä sanoo, että tulevaisuudessa yo-kokeissa voisi olla avoin internet tai mahdollisuus ryhmäkeskusteluun chatissa. Nyt kannettaviin tietokoneisiin asennettavassa koeympäristössä ei pääse nettiin.

ytl:n pääsihteeri kaisa vähähyyppä antaa haastattelua tiedotustilaisuudessa
Pääsihteeri Kaisa Vähähyyppä myöntää, että pari viikkoa ennen ensimmäistä koetta hieman jännittää, vaikkei pitäisi olla syytä. ytl:n pääsihteeri kaisa vähähyyppä antaa haastattelua tiedotustilaisuudessa Kuva: Jenni Honkanen/Yle kaisa vähähyyppä,Ylioppilastutkintolautakunta

Jos ja kun yo-koeaineisto kasvaa ja mahdollisuus internetiin avataan, kirjatiedon ulkoa opettelun merkitys vähenee.

Ongelma internetin kanssa on kuitenkin se, että verkossa kokelas voi olla yhteydessä koesalin ulkopuolisiin ihmisiin. Tällöin on vaikea tietää, kuka yo-kokeen on todella tehnyt. Toisaalta, jo nyt suorituksen lisäksi YTL ottaa kokelaiden koneilta talteen paljon muutakin dataa, muun muassa vilppiepäilyjä varten. Ehkä dataa seuraamalla voitaisiin valvoa myös internetin käyttöä ilman, että valvojan täytyisi koko ajan kurkkia kokelaan olan yli.

Internetin korvaajaksi YTL on miettinyt sähköistä ryhmäkeskustelua, eli jonkinlaista chattia koetilanteeseen. Yo-koechatin tarkempaa olemusta tai teknistä toteutusta ei Vähähyypän mukaan ole kuitenkaan vielä mietitty.

Tietokoneesta tehdään kaikkien kielten asiantuntijaa

Yksi tulossa oleva uudistus on suullinen koe kielten yo-kokeisiin. Jos chatti ja internet ovat vielä utopistisia, suullista arviointia kehitetään jo yhteistyössä Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston kanssa. Ideana on, että kokelaan suullista kielitaitoa arvioitaisiin koneavusteisesti vuodesta 2020 alkaen.

Käytännön hankaluudet ovat estäneet puhetaidon mittaamisen. Kymmenien tuhansien kokelaiden pitäisi pystyä tekemään koe samanaikaisesti, minkä jälkeen kokeet pitäisi pystyä arvioimaan keskitetysti, kertoi hanketta YTL:sta koordinoiva Raili Hildén Yle Uutisille toukokuussa.

Suullista arviointia kielten yo-kokeisiin on kaivattu kymmeniä vuosia.

Koetilanteessa kokelaan puhetta nauhoitettaisiin, minkä jälkeen tietokone kävisi ääniraidan läpi ja arvioisi sen. Yo-tutkinnon arvosana ei kuitenkaan määräytyisi vain tietokoneen arvion perusteella, ainakaan aluksi, mutta tietokoneen tekemä arvio helpottaisi huomattavasti opettajien ja sensorien työtä.

Vielä on opittava, millä kriteereillä opettajat itse arvioisivat kokelaiden suullista kielitaitoa, ennen kuin tietokone voidaan kouluttaa opettajan rooliin. Koneen täytyy myös oppia tuntemaan kaikki kirjoitettavat kielet. Ensimmäiset kokeilut on tehty ruotsilla.

Sähköistyminen tuntuu koesalien ulkopuolella

Siirtymäaika kokonaan sähköiseen yo-tutkintoon kestää kevääseen 2019. Ensimmäiset sähköiset aineet ovat maantiede, filosofia ja saksa, mikä tarkoittaa, että kun syksyllä 2016 tehdään yhteensä 67 046 yo-koetta, niistä 3078 kirjoitetaan sähköisesti.

yo-kokeet sähköistyvät portaittain
Ylioppilastutkinto sähköistyy portaittain. Syksyllä 2016 vasta viisi prosenttia kokeista on sähköisiä. yo-kokeet sähköistyvät portaittain Kuva: Leo Kosola/Yle sähköiset ylioppilaskokeet

Kansantajuisin hyöty sähköistymisestä on logistiikan eli kokeiden kuljettamisen keveneminen. Ylioppilastutkintolautakunnan pääsihteeri Kaisa Vähähyyppä aloitti tiedotustilaisuuden esittelemällä kuvaa huoneesta, jossa on rullakoittain pahvilaatikoita. Kuva on yo-kokeiden lähtöterminaalista, YTL:n toimistorakennuksen huoneesta, jossa salaiset kokeet odottavat postimiehiä ennen kirjoituksia.

Paperipinot vaihtuvat muistitikkuihin, joista päästäneen myös lähivuosina eroon. Vaikka paperinivaskan vaihtaminen muistitikkuun ei ehkä kuulosta ihmeelliseltä parannukselta – jotain edelleen postitetaan – kokeen jälkeen sujuvampi logistiikka korostuu: kouluille ei enää kerry ainutkertaisia konseptipapereita, joita lähetellään ylioppilastutkintolautakuntaan. Koe tallentuu koko ajan koetilanteen aikana palvelimelle, josta opettaja pääsee siihen kokeen jälkeen käsiksi.

Toisin kuin paperiset, sähköiset kokeet voidaan tarkastaa nimettöminä. Kun opettaja on tehnyt oman arviontinsa, koe lähetetään ilman kokelaan tai lukion nimeä ylioppilastutkintolautakuntaan lopulliseen tarkastukseen. Ainakin teoriassa sähköiset yo-kokeet päätyvät siis nopeammin ja tasapuolisemmin liikuntasalista sensorin – digitaaliselle – työpöydälle kuin paperiset.

Näin sähköinen yo-koe etenee

  1. Läppäri kuin läppäri eteen.
  2. Läppärin usb-porttiin isketään YTL:n asentama tikku, joka sisältää koeympäristön.
  3. Näpytellään kokelaan tiedot ja tietosuojaan liittyvät koodit ja avainluvut.
  4. Kokeessa on kaksi välilehteä: toisella tehtävät, toisella niihin liittyvät aineistot.
  5. Koeympäristössä on asennettuna kokeissa tarvittavia ohjelmia esimerkiksi piirtämiseen ja laskemiseen. Valitut ohjelmat eivät ole monille arkikäytöstä tuttuja, sillä ne ovat avoimen lähdekoodin ohjelmia. Esimerkiksi Windowsista tutut MS Paint ja Word ovat yo-kokeissa Pinta ja Libre Office Writer.
  6. Kun koe on valmis, painetaan nappia Päätä koe. Tämä ei itse asiassa ole samalla tavalla peruuttamaton teko kuin konseptipaperin palauttaminen, sillä kokeen lopettaa todellisuudessa koesalin valvoja, joka tulee kokelaan luokse.

Muokattu 8.9.2016 klo 15.50: lisätty nimien lihavoinnit sekä linkit Ylen uutiseen että Digitala-hankkeen sivuille.

Kommentit

Artikkelit

Abitreenit

Kirjoitusten alkuun...

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit

  • Abi! Hae mukaan syksyn yo-koelähetyksiin!

    Hae mukaan suoraan lähetykseen.

    Abitreenien yo-koelähetykset alkavat tänä syksynä 18.9. äidinkielen lukutaidon kokeen käsittelyllä. Haluaisitko päästä keskustelemaan kirjoittamastasi aineesta heti kokeen jälkeen suorassa lähetyksessä? Hae mukaan Abitreenien lähetykseen!

  • Näin kirjoitat ällän paperit

    Älliä ei saada istumalla ympäripyöreitä päiviä kirjastossa.

    Abitreenit tapasi kolme ylioppilasta, jotka saivat yo-kokeista pelkkiä laudatureja. Kukaan heistä ei viettänyt ennen kirjoituksia ympäripyöreitä päiviä kirjastossa. Pänttäämisen sijaan he suosittelevat abikurssien käymistä ja vanhojen yo-kokeiden tekemistä.

  • Yo-kokeet tulossa ja pää jumissa – Mitä voin tehdä?

    Lue asiantuntijan vastaukset jaksamiseen.

    Entä jos jäädyn yo-kokeessa? Miten jaksan lukea tarpeeksi? Entä jos ei saa nukuttua juuri silloin, kun pitäisi olla skarppina opiskelemassa? Mielenterveyden keskusliiton kouluttaja Jyrki Rinta-Jouppi vastasi Abitreeneille lähetettyihin kysymyksiin jaksamisesta ja opiskelumotivaatiosta.