Hyppää pääsisältöön

Ääniä Yle 90 -juhlalähetyksen takaa

Ylen äänisuunnittelija Pasi Vatunen juhlagaalassa töissä
Ylen äänisuunnittelija Pasi Vatunen juhlagaalassa töissä Kuva: Anni Alatalo / Yleisradio yle 90

Kun Sinun tarinasi – Yle 90 juhlagaala lauantai-iltana tulee ulos televisiostasi, on äänisuunnittelija Pasi Vatunen Musiikkitalon alla Ylen lähetysautossa valmiina.

- Juhlagaala on iso lähetys. Haastavaksi sen tekee se, että mukana on erilaisia kokoonpanoja. Aluksi artistien taustalla soittaa Suomi Loven housebändi Ako Kiisken johdolla, sitten roudataan raivokkaan suunnitelmallisesti uutisten ajan, jotta saadaan yhtäaikaa lavalle Radion Sinfoniaorkesteri ja Apocalyptica.

Äänisuunnittelija Pasi Vatunen muistelee istuneensa ensimmäisen kerran Sinun tarinasi – Yle 90 -juhlalähetykseen liittyvässä palaverissa alkuvuodesta. Pikkuhiljaa lähetyksen äänet ovat siirtyneet ensin tarvittaviksi resursseiksi eli laitteiksi, piuhoiksi, mikrofoneiksi, ihmisiksi ja autoiksi. ja lopuksi kaavioiksi paperille.

Viime päivien aikana nuo kaaviot ovat muuttuneet piuhoiksi lattioilla, mikrofoneiksi soittimien eteen ja langattomiksi juontajien poskille.

Ylen äänisuunnittelija Pasi Vatunen juhlagaalassa töissä
Ylen äänisuunnittelija Pasi Vatunen juhlagaalassa töissä Kuva: Anni Alatalo / Yleisradio yle 90

Äänet ovat yhteistyötä

- Yle 90 juhlagaala on niin massiivinen äänien kannalta, ettei yhden äänisuunnittelijat työaika riitä, Vatunen kertoo.

Hänen lisäksi juhlalähetystä suunnittelee toinenkin äänisuunnittelija Jyrki "Speedy" Saarinen, jonka tehtävä on musiikkiin liiittyvä suunnittelu ja sen tarkkailu. Vatunen hoitaa kaiken muun kuten juontajien puheet, yleisön ja inserttien äänet sekä kokonaiskuvan suunnittelun. Lisäksi oman ison työpanoksensa vaatii ohjelman komentojen suunnittelu. Yksikään livenä tehtävä TV tuotanto ei pysty toimimaan hetkeäkään ilman tarkoituksen mukaista komentojärjestelmää.

Tällä jaolla me teimme jo aikoinaan Speedyn kanssa Helsingin Euroviisut

- Tällä jaolla me teimme jo aikoinaan Speedyn kanssa Helsingin Euroviisut. Kummatkin tietää mitä tekee, ja niin on hyvä, Vatunen tuumaa.

Kun Yle 90 -juhlalähetys lauantai-iltana pyörähtää käyntiin Vatunen istuu Ylen isoimmassa tuotantoautossa U10:ssa Musiikkitalon alakerran autohallissa. Hänen eteensä levittyy valtava mikseripöytä valoineen, liukuineen ja säätöineen. Speedy on viereisessä autossa samanlaisen pöydän ääressä ja vartioi omaa puoltansa lukemattomien äänien tulvassa.

Kaikki lähetyksen ääni kulkee autoon ja autosta kaapeleita myöden. Jos jossakin tipahtaa mikrofoni tai soittimen ääni vuotaa väärään mikrofoniin, joku Vatusen ja saarisen kymmenen hengen äänitiimistä hoitaa korjaukset.

Ylen äänisuunnittelija Pasi Vatunen juhlagaalassa töissä
Ylen äänisuunnittelija Pasi Vatunen juhlagaalassa töissä Kuva: Anni Alatalo / Yleisradio yle 90

Aikataulu on haastava

Viimeiset pari viikkoa on Pasilla ollut töissä hässäkkää; Rion Olympialaiset veivät kesällä äänisuunnittelijan työajan kokonaan.

- Keväällä varattiin tietenkin jo tarvittavat tuotantoresurssit eli oikeat laitteet, autot ja ihmiset paikalle. Mutta varsinainen suunnittelu ja miettiminen on jäänyt kyllä näihin muutamaan viimeiseen viikkoon.

Haastavinta lauantai-illan lähetyksen tekemisessä on aikataulu. Koska Musiikkitalossa on vielä torstaina ja perjantai-iltana muita konsertteja, jää juhlalähetyksen rakentamiseen ja harjoitteluun alle puolet normaalista ajasta. Kuluneella viikolla onkin harjoiteltu Ylen studioilla jo etukäteen, vaikkei se tietenkään sama ole kuin itse paikan päällä.

- Ei nämä työt koskaan mene niin, että kirjoitan työpöydän ääressä paperit ja suunnitelmat ja sitten tehdään hommat pois niiden mukaan.

isoja, ja pieniäkin tv-lähetyksiä suunnitellaan usein pitkään ja valmistellaan huolella, mutta aina tulee yllätyksiä. Asioita joutuu muuttamaan lennosta ja keksimään ratkaisuja.

- Se on toisaalta myös tämän työn paras puoli, Vatunen naurahtaa.

Ylen äänisuunnittelija Pasi Vatunen juhlagaalassa töissä
Ylen äänisuunnittelija Pasi Vatunen juhlagaalassa töissä Kuva: Anni Alatalo / Yleisradio yle 90

Viisikymmentä mikrofonia ja kilometrikaupalla kaapelia

Varsinaisen suunnittelutyön on äänikaavioiden piirtämistä ja mikrofonien laskemista. Juhlalähetyksen ensimmäinen kaksi tuntia kestävä osio, jossa yleisöä viihdyttävät eri artistit sekä Suomi Loven Housebandi vaatii jo viitisenkymmentä mikrofonia ja monta kilometriä äänikaapelia. Uutisten jälkeisessä lähetyksessä soittaa RSO yhdessä Apocalyptican kanssa ja tuo kokoonpano vaatii Vatuselta aivan erityyppistä mikitystä kuin normaalisti Sinfonia-orkesterin ollessa kyseessä. Normaalisti sinfisbändi tehtäisi yhdellä päämikillä ja muutamalla tukimikillä, mutta nyt Apocalyptican rumpali on siellä keskellä ja rummut vuotavat helposti sinfoniaorkesterin ääniin.

- Siksi RSO:stakin on pitänyt mikittää melkein joka soitin erikseen, Vatunen summaa.

RSO:stakin on pitänyt mikittää melkein joka soitin erikseen

Pasi Vatunen on ollut Yleisradiossa töissä jo kohta kolmekymmentä vuotta ja äänisuunnittelijana tuosta ajasta yli puolet. Hän tuntee äänet ja tietää kuinka ne saadaan laadukkaimmin kuljetettua koteihin katsojien korviin.

- Mitä isompi tuotanto, sitä haastavampaa ja sitä enemmän tykkään, Vatunen hymyilee.

Kun Gaala loppuu ja katsoja lähtee jääkaapille lauantai-illan pimeydessä, jatkuu Vatusen työpäivä tai oikeammin työyö. Ohjaaja huutaa "purku" ja silloin Vatunen työryhmineen kasaa mikrofonit ja kaapelit ääni- ja kuljetusautoihin, ajaa Pasilaan Ylelle ja purkaa ne varastoihin paikoilleen.

Juontaja Hannu-Pekka Björkmanin ja Maria Sidin puvut.
Juontaja Hannu-Pekka Björkmanin ja Maria Sidin puvut. Kuva: Anni Alatalo / Yleisradio yle 90