Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-toimituksen sivuilta.

#munagate: "Jos kaikki suomalaiset ryntäisivät ostamaan luomumunia, niin syntyisi munapula"

Kananmunia kennossa
Kananmunia kennossa Kuva: Yle/ Airi Saastamoinen kananmunakenno,kananmunat

Viikon hämmentävin kuluttajauutisperformanssi kehkeytyi ns. #munagatesta eli Lidlin ilmoituksesta luopua kokonaan virikehäkeissä tuotetuista kananmunista. Nähtäväksi jää vaikuttaako munagate lähitulevaisuudessa luomumunien saatavuuteen ja hintoihin.

Maanantai-aamuna Kuningaskuluttajankin sähköpostiin kilahti vastuullisuutta uhkuva tiedote. Siinä kerrottiin, että Lidl alkaa myydä pelkästään lattia- eli kauniimmin sanottuna vapaan kanan munia ja luomumunia. Näin suomalaisillekin avautuisi mahdollisuus tehdä eettisiä valintoja kukkaroaan rasittamatta.

Haluamme linjauksillamme auttaa tekemään vastuullisemmista tuotantotavoista valtavirtaa.― Lidlin vastuullisuusasiantuntija Maija Järvinen (Lidlin tiedote 5.9.2016)

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK älähti heti ja syytti saksalaista kauppajätti Lidliä kaksilla korteilla pelaamisesta. Pöyristys munaratkaisusta innoitti MTK:n muistuttamaan Lidlin muun elintarvikevalikoiman olevan eettisesti arveluttavaa.

Lidl kauppaa myymälöissään antibiootein kasvatettuja liha- ja maitovalmisteita, ilman saparoa kasvatettua sikaa ja nokka-typistettyä siipikarjaa.― MTK:n tiedote 5.9.2016

Sitten roihahti some ja keskustelu muuttui entistä värikkäämmäksi.

Skip Twitter post

Skip Twitter post

Yleisesti Lidlin päätös sai somekansalta isot aplodit...

Gif giphy.comista
Gif giphy.comista Kuva: Giphy.com

... ja MTK:lle lankesi eläinten hyvinvoinnista piittaamattoman änkyrän rooli.

Skip Twitter post

MTK:n argumenteissa seikkailivat niin nuoltavat taikinakulhot kuin sikojen pureskellut saparotkin. Älähdyksen suurin syy oli kuitenkin Lidlin yksipuolinen ilmoitus ilman että virikehäkki-investointien raskauttamat tuottajat ehtisivät muuttaa 2012 Eu-direktiivillä määriteltyä tuotantomenetelmäänsä.

Ilmassa sinkoili niin paljon erilaisia tuotantomenetelmiä ja munaluokituksia, että heikompaa alkoi jo huimata.

Virikemunia, Omega-3 munia, vapaan kanan eli lattiakanan munia, ulkoilevien lattiakanojen munia jne.. johan noissa menee kuka vaan sekasin, mistä mä tiedän onko kana käynyt ulkona vai ei?― Sari Madetoja Kuningaskuluttajan FB-sivulla 5.9.2016

Kananmunia tuotetaan nykyään neljällä erilaisella tuotantomenetelmällä..

Kananmunakennossa kerrotaan tuotantomenetelmien koodit
Munakennossa kerrotaan eri tuotantomenetelmien koodit. Kananmunakennossa kerrotaan tuotantomenetelmien koodit Kuva: Yle/ Airi Saastamoinen kuningaskuluttaja,kananmunat,tuotantotavat

Luomumunat erottaa kaupassa helposti. Sana "luomu" on painettu näkyvästi munakennon kanteen ja ihmisillä on jo valmiiksi mielikuva eettisimmästä mahdollisesta tuotantomenetelmästä.

Sen sijaan lattia- tai virikehäkkikananmunat eivät herätä yhtä herttaisia mielikuvia. Näillä tuotantomenetelmillä tuotettujen munien pakkauksissa puhutaankin vapaan tai onnellisen kanan munista, virikkeellisen pienryhmäkanalan munista tai orsikanalan munista.

Free-range eli ulkokanalan munat tuotetaan lattia- tai kerrosritiläkanalassa, mutta kanat pääsevät halutessaan ulos myös talvella. Ulkokanalassa kanat voidaan sulkea sisätiloihin talvella enintään 12 viikoksi.

Onko virikehäkki kauhun paikka?

#Munagate-keskustelun tiimellyksessä MTK on muistuttanut, että virikehäkkituotantokin on lainmukaista, ja että lattiakanaloissakin on omat ongelmansa.

Kuningaskuluttaja teki jutun erilaisten kanaloiden olosuhteista pari vuotta ennen virikehäkki-direktiivin voimaantuloa 2010.

Vain ja ainoastaan eläinrakkaudestako?

Kulisseissa Lidlin näyttävää manööveriä on valmisteltu jo ilmeisen pitkään. Lidlin munatoimittaja, puoliksi tanskalaisomisteinen Dava Foods laski virikehäkkimunien tuottajahintaa sopivasti juuri päätöksen alla. Perusteena oli virikehäkkimunien kysynnän väheneminen.

Kulutus painottuu kuitenkin lattia- ja luomumuniin.― Dava Foodsin toimitusjohtaja Jan Lähde Maaseudun tulevaisuudessa 19.8.2016

Uusimmat kulutusluvut eivät kuitenkaan vahvista virikemunien kysynnän vähentymistä saati kysynnän painottumista lattiamuniin.

Keskosta ja S-ryhmästä kerrotaan, että parjattujen virikemunien osuus myynnistä on yli puolet ja niiden kysyntä kasvaa samaan tahtiin kokonaiskulutuksen kanssa.

Skip Twitter post

Lidlin valikoimiinsa kelpuuttaman lattia- eli vapaan kanan munien myynti on Keskon mukaan jopa vähentynyt. S-ryhmässä niiden kysyntä on kasvanut samaan tahtiin kuin munankulutus muutenkin.

Luomumunat ovat ainoita, joiden kysyntä on kaikkien osapuolten mukaan kiistattomassa, noin 15% kasvussa.

Lattiakananmunista ei siis todennäköisesti tule pulaa, mutta luomun suhteen asia saattaa olla toisin.

Riittääkö luomua kaikille halukkaille?

MTK hermostui, mutta isot kauppaketjut ovat ottaneet Lidlin avauksen vastaan hämmästyttävän lungisti. Reagoimattomuus ihmetyttää, koska luomumunia tuotetaan Suomessa tällä hetkellä kovin vähän ja niiden saatavuudessa on jo nykyäänkin ollut hetkittäisiä ongelmia.

Raakojen kananmunien laaja tuonti ulkomailta ei ole realistinen vaihtoehto, koska Suomea halutaan varjella salmonellatartunnoilta. Tuonti ilman salmonellatodistuksia on mahdollista ainoastaan Ruotsista ja Tanskasta. Näissäkin maissa tuotanto menee ainakin tällä hetkellä sikäläiseen kulutukseen.

Dava Foods on Suomen isoin munanpakkaamo ja vaikutusvaltainen toimija munabisneksessä. Se toimittaa Lidlin lisäksi munia myös Keskon ja S-ryhmän kauppoihin. Dava Foodsiltakin myönnetään, että laajamittainen eettinen herätys johtaisi kaaokseen kananmunamarkkinoilla.

Jos kaikki suomalaiset ryntäisivät ostamaan pelkästään luomu- ja lattiakanaloissa tuotettuja munia, niin eiväthän munat silloin riittäisi.― Dava Foodsin toimitusjohtaja Jan Lähde Kuningaskuluttajalle 7.9.2016

Lidlillä on kuitenkin pieni markkinaosuus Keskoon ja S-ryhmään verrattuna. Tämä on varmaan yksi syy kilpailijoiden rauhalliseen suhtautumiseen. Dava Foodsiltakin vakuutetaan, että luomumunia riittää edelleen isoillekin kauppaketjuille mikäli niiden kysyntä pysyy nykyisellä tasolla.

Luomumunien kysyntä kuitenkin kasvaa kovaa vauhtia kaikilla toimijoilla. Kysynnän ja tarjonnan laki vaikuttaa yleensä myös hintoihin. Nähtäväksi jää nouseeko luomumunien hinta #munagaten seurauksena.

Se, joka pystyy herättämään myyvimmän mielikuvan, vaikuttaa tehokkaimmin kuluttajien käyttäytymiseen.― MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi Ylen Ykkösaamussa 7.9.2016

Juttua varten on haastateltu Dava Foodsin lisäksi Keskon ja S-ryhmän edustajia

Kommentit
  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

    Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

    Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

Kuningaskuluttaja

  • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

    Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

    Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

  • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

    Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

    Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

  • Näin korjaat itse vetoketjun

    Kuinka korjata vetoketju ilman että sitä tarvitsee vaihtaa?

    Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

  • Näin kilpailutat sähkön hinnan

    Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

    Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

  • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

    Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

    Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

  • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

    Luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

  • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

    "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

    Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

  • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

    Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

    Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

  • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

    Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

    Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

  • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

    Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

  • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

    Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

    Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

  • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

    Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

    Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

  • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

    Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

    Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

  • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

    Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

    Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

  • Vanhaakin ruokaa voi syödä

    Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

    Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.