Hyppää pääsisältöön

Lempeä tuulahdus menneestä maailmasta

Useamman genren parissa työskentelyllä on joissain piireissä paha maine. Jos laulaa oopperaa, ei tulisi laulaa tangoa, ja jos esittää viihdemusiikkia, tulisi pysyä poissa valtionosuusjärjestelmän piiristä. Tätä taustaa vasten on valaisevaa tarkastella vaikkapa George Gershwinin tuotantoa.

CD-levyn kansi
CD-levyn kansi CD-levyt

Säveltäjä-pianisti törmäytti afroamerikkalaisen perinteen, klassisen musiikin, musikaalin sekä oopperan ja sai kuulla moitteita vääristä saappaista jo omana aikanaan. Vain 39-vuotiaana menehtynyt lahjakkuus teki silti niin kuin halusi—sekä-että—veljen Iran toimiessa luottomiehenä laulutekstien ja librettojen parissa.

Eikä kukaan tänä päivänä kiistä Porgyn ja Bessin merkitystä afroamerikkalaisista kertovana suuroopperana tai Rhapsody in Bluen erinomaisuutta Pianokonserttona, joka yhdistää Maurice Ravelin ja Broadwayn. Kuten ei myöskään niitä lukuisia evergreenejä, jotka syntyivät veljesten George ja Ira kynästä Broadway-musikaaleihin, ja juuri ja juuri säveltäjän vielä eläessä myös Hollywoodiin.

Sinfoniaorkesterin ja jazz-orkesterin liitto eli ja voi hyvin vielä muutaman vuosikymmenen George Gershwinin kuoleman jälkeen, kun hänen musiikkinsa sai yhä uusia ja uusia tulkintoja valkokankailla ja teatterilavoilla. Tuota perintöä pitää yllä orkesteri siellä, taiteilija täällä, ja parhaimmistoon kuuluu brittiläinen John Wilson Orchestra, joka konsertoi muun muassa vuosittain Proms-festivaalilla Lontoossa.

Gershwinien läpimurtoelokuva Hollywoodissa oli Shall We Dance, Saanko luvan, vuodelta 1937, ja siitä kuullaan levyllä useita kappaleita, mukaan lukien They Can’t Take That Away From Me. Pian Fred Astairen tähdittämän elokuvan ensi-illan jälkeen säveltäjä menehtyi vaikeaan aivokasvaimeen. Mutta, laulun sanoin, “The memory of all that—they can't take that away from me”.

”Gershwin in Hollywood”. - Hollywood-elokuvista tuttuja George ja Ira Gershwinin ikivihreitä. - John Wilson Orchestra. (Warner Classics, 0825646493739)

Kuuntele Uudet levyt 16.9.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.