Hyppää pääsisältöön

Prokofjevia paahdettuna

Hehkuvasti, ehkäpä suorastaan kekälemäisesti soittava Vadim Gluzman on epäilemättä yksi aikamme suurista virtuooseista. Minun makuuni hänen uudessa Prokojfev-levytyksessään solistin soitto jää soinnillisesti yksipuoliseksi sekä kokonaisuudesta irralliseksi. Sääli sinänsä, sillä Neeme Järven johtama Viron kansallinen sinfoniaorkesteri vaikuttaisi syvästi tuntevan Sergei Prokofjevin Viulukonserttojen sävymaailman ja kerronnallisuuden.

CD-levyn kansi
CD-levyn kansi CD-levyt

Sergei Prokofjev kirjoittaa ensimmäisen Viulukonserttonsa soolostemman alkuun esitysohjeeksi sognando, uneksien. Yleensä teosta tavataankin esittää unenomaisesti, ikään kuin tahdonalaisesta toiminnasta vapaana, eteerisesti. Vadim Gluzman ei tutki uudella levyllään esitysohjeen lyyrisiä mahdollisuuksia vaan ilmeisesti ottaa sen kehotuksena rytmiseen vapauteen, voimakkaaseen hetkelliseen rubatoon; enkä ole aivan varma ratkaisun luontevuudesta.

Guzmanin viulu on Bis-levy-yhtiön uudella levyllä äänitetty hyvin läheltä, mikä tuo esiin soittimen voimakkaan resonanssin. Ihanteellisen surraavan kehräämisen sijaan viulu surraa säröisesti, jopa rumasti. Ensimmäisen konserton toisen osan, rivakan Scherzon tunnelmaan se saattaa sopia—vaikkei olekaan sitä pehmeää piano-sointia, johon olen tottunut—mutta Prokfjeville ominaisen laulavuuden palatessa finaalissa myös ikävyydet palaavat.

Kyseessä saattaa olla tilanne, jossa elävässä konserttiesityksessä salissa upeasti soiva soitin pilataan liian likeisellä äänityksellä. Pysyäkseen täyteläisesti soivan nykysinfoniaorkesterin yläpuolella nykysolistin täytyy soittaa voimakkaan yläsävelisellä, voimakkaasti resonoivalla soinnilla, joka hyvässä konserttisalissa silottuu miellyttäväksi yleisön korvaan. Solisti pyritään levytyksissä nostamaan hivenen normaalia voimakkaammaksi suhteessa orkesteriin, ja se saattaa tuoda myös soinnin karheuden esiin. Miten tämä ongelma lopulta ratkaistaan äänitysvaiheessa riippunee salista, kalustosta, sen sijoittelusta, äänittäjistä ja ylipäätään siitä mitä haetaan.

Se, ettei solistin äänittämisessä tällä kertaa ole onnistuttu on sääli, sillä Neeme Järven johtama Viron kansallinen sinfoniaorkesteri soittaa tarkasti ja aistikkaasti, minkä äänitys tuo sinänsä hyvin esiin.

Hengeltään dramaattisempi, ehkäpä kohtalokkaampi Toinen viulukonsertto onnistuu kokonaisuutena onneksi paremmin. Se vaikuttaa sopivan paremmin Gluzmanin taiteilijapersoonalle ja kärsii vähemmän äänitysratkaisuista.

Kysymys saattaa hyvinkin olla esteettinen; Gluzman vaikuttaa periaatteessa ihan herkkävaistoiselta muusikolta. Musiikin muotoilu kokonaisuutenaan toimii, ja hyviä hetkiä on lukuisia. Jokin yhteys Neeme Järven johtamaan orkesteriin ja Prokofjeviin kuitenkin puuttuu; ja jotain sellaista Vadim Gluzmanin soitossa on, että se käy minulle raskaaksi kuunnella.

Levyn täydentävä Prokofjevin Sooloviulusonaatti D-duuri vahvistaa mielikuvan säröisestä soinnista ja paahtamaan taipuvaisesta hivenen yksituumaisesta solistista. Laadukkaasta ja taidokkaasta, musikaalisesta soitosta, hallitusta ja puhtaasta tekniikasta huolimatta.

Sergei Prokofjev: Viulukonsertot nro 1 ja 2; Sonaatti sooloviululle D-duuri. - Vadim Gluzman, viulu, Viron kansallinen sinfoniaorkesteri, joht. Neeme Järvi. (Bis, BIS-2142)

Kuuntele Uudet levyt 16.9.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • Rokkari Sauli Zinovjevista tuli nykysäveltäjä – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Onnittelemme syntymäpäivänä 14. joulukuuta!

    Säveltäjä Sauli Zinovjev oli skeittaaja ja rokkibändin kitaristi, kunnes pianotaiteilija György Cziffran Liszt-tulkinta muutti kerrasta hänen suhteensa musiikkiin. Tällä hetkellä Zinovjev on yksi kiinnostavimmista nuorista säveltäjänimistä, jolle sataa sävellystilauksia niin kotimaisilta kuin ulkomaisilta orkestereilta.

  • Elä kuin Peppi Pitkätossu!

    Peppi Pitkätossun vinkit hyvään elämään.

    Ota mallia Peppi Pitkätossusta! Rohkeus ja positiivinen elämänasenne ohjaavat kulkuasi. Lastenkirjojen supersankari on oiva esikuva!

  • Somnium ensemble juhlii hartaasti

    Somnium ensemble juhlii hartaasti

    Hyvin balansoitua resonanssia, hartaan juhlavia tunnelmia ja korkeuksiin kurottelevia soivuuksia voidaan kuulla Somnium ensemblen tuoreella julkaisulla.

  • Karhean fuusion taitaja

    Karhean fuusion taitaja

    Mario Diaz de Leon (s. 1979) on yksi Yhdysvaltojen itärannikon vilkkaan ja innovatiivisen musiikkielämän säveltäjänimistä.