Hyppää pääsisältöön

Valheenpaljastaja: Varoituslista valemedioista – älä luota näihin sivustoihin

Silmälasien linssin läpi näkyy kumiankka, grafiikka.
Silmälasien linssin läpi näkyy kumiankka, grafiikka. Kuva: Yle/Katariina Hirvonen valheenpaljastaja,Kuningaskuluttaja (Tv),Kuningaskuluttaja

Valeuutisista on viime vuosina tullut merkittävä bisnes ja poliittisen mielipidevaikuttamisen muoto, vaikka juuri kukaan ei tarkoituksella kirjoita selaimeensa valeuutissivustojen osoitteita. Ne menestyvät, koska Facebook mahdollistaa niiden leviämisen – harva lukee otsikkoa pidemmälle ennen kuin jakaa jutun eteenpäin. Tarkista nimi tästä listasta seuraavan kerran, kun kohtaat sosiaalisessa mediassa epäilyttävän uutislähteen.

Huijaukset ja satiiri menevät moniin täydestä, koska harva ihminen vierailee koskaan kyseisten sivustojen etusivuilla saati tutkii niiden about- tai yhteystietosivuja. Moni sivusto antaa kyllä selviä vinkkejä siitä, ettei sen sisältöä pidä ottaa tosissaan. Valheenpaljastaja kokosi yhteen listan tunnetuista valemedioista ja -sivustoista, joiden nimien pitäisi jo alkaa soittaa hälytyskelloja.

Satiiri on myös journalismin parodiaa.

Emme linkitä viha- ja valesivustoille, kerromme vain nimen. Satiirisivustoille linkitämme, koska satiiri on parhaimmillaan hauskaa ja nokkelaa yhteiskunnallista kommentaaria. Usein satiiri on myös journalismin parodiaa, mikä onkin paikallaan.

Kotimaiset vale- ja vihamediat:

  • MV-lehti
  • Uberuutiset
  • Finleaks
  • Whatdaafuck (englanninkielinen MV)

Ilja Janitskinin Barcelonasta käsin pyörittämiä sivustoja, jotka sekä kopioivat uutisia valtamediasta että tekevät omia rasistisia juttujaan. Rasistinen, maahanmuuttovastainen ja islamofobinen agenda. Valheenpaljastaja on käsitellyt feikkiuutisia ja niiden ansaintalogiikkaa mm. jutussa Uutista on helppo matkia.

  • Asialehti
  • Kansalainen
  • Nykysuomi
  • Uutismaailma

MV-lehden vanavedessä syntyneitä sivustoja, jotka toivovat menestyvänsä samaa reseptiä hieman muunnellen. Näitä yhdistävät uutissivustoina esiintyminen – ne eivät siis näytä ulkoisesti pelkästään blogeilta. Ne saattavat esimerkiksi kopioida uutisen jostain toisaalta ja kirjata loppuun omia näkemyksiään aiheesta.

Kirjoittajien nimiä ei tyypillisesti julkaista eikä tekijöille anneta anonyymiä sähköpostiosoitetta kummempia yhteystietoja. Ylipäätään oikeiden uutisvälineiden tunnusmerkit puuttuvat, kun esimerkiksi vastaavia päätoimittajia ei ole.

Korjaus 16.9.2016: Kansalainen.fi verkkojulkaisulla on nimetty päätoimittaja Jarkko Jaakola, jonka yhteystiedot löytyvät sivustolta.

Magneettimedia

Ennen Suomen johtava salaliittoteoriasivusto, jolla muun muassa kerrottiin, ettei ihminen kuunaan laskeutunut kuuhun. Lehdessä (niin printissä kuin verkossa) oli myös kyseenalaista terveyskirjoittelua, kuten niin sanottujen vaihtoehtoisten syöpähoitojen mainostamista. Sittemmin linja on koventunut.

Entinen päätoimittaja Juha Kärkkäinen tuomittiin vuonna 2013 oikeudessa 90 päiväsakkoon Magneettimedian juutalaisvastaisten kirjoitusten vuoksi. Magneettimedia on siirtynyt sittemmin tavaratalo J. Kärkkäiseltä kokonaan uusnatsien käsiin.

Satiiri:

LehtiLehti

Suomalainen klassikko. Ei julkaise enää yhtä usein kuin kulta-aikoinaan, mutta silloin tällöin kirjoittajat intoutuvat suorastaan runollisiin saavutuksiin.

TietoInfo

Tuli tunneksi pienimuotoista viraalisuosiota saaneesta jutustaan "Päivi Räsänen: masturboinnille tulisi asettaa 18 vuoden ikäraja". Muita otsikoita: "Teemu Selänne jäädytetään ja nostetaan Hartwall Areenan kattoon" ja "Tutkijat väittävät: Suomalaisten medialukutaidot hataralla pohjalla".

Uutissirkus

Oman sloganinsa mukaan "Pohjoismaiden dynaamisimmin pysähdyttävä satiirisivusto". Tyylilaji on monia muita satiirisivustoja lempeämpi. Hyvän kuvan antaa esimerkiksi tämä otsikko: "Pariskunta paljasti marjapaikkansa sijainnin".

Kuvakaappaus Lehtilehti-julkaisusta.
Kuvakaappaus Lehtilehti-julkaisusta. Kuva: Kuvakaappaus Lehtilehti-sivustosta/Yle valheenpaljastaja,Kuningaskuluttaja (Tv),Kuningaskuluttaja
Kuvakaappaus Tietoinfo-sivustosta.
Kuvakaappaus Tietoinfo-sivustosta. Kuva: Kuvakaappaus Tietoinfo-sivustosta/Yle tietoinfo,Kuningaskuluttaja (Tv),Kuningaskuluttaja
Kuvakaappaus Uutis-Sirkus -sivustosta.
Kuvakaappaus Uutis-Sirkus -sivustosta. Kuva: Kuvakaappaus Uutis-Sirkus -sivustosta/Yle valheenpaljastaja,Kuningaskuluttaja (Tv),Kuningaskuluttaja

Ulkomaisia valeuutissivustoja:

National Report

Yksi monista sivustoista, jotka on suunniteltu huijaamaan amerikkalaisia konservatiiveja. Saitin logon toisella puolella on Ted Cruzin pää, toisella puolella Sarah Palinin.

Tuli tunnetuksi vuonna 2014 viraalihitistään, jonka mukaan teksasilainen pikkukaupunki oli eristetty ebolan vuoksi. Täysin keksittyä "uutista" jaettiin Facebookissa yli miljoona kertaa.

World News Daily Report

Menestyksekäs feikkiuutissaitti, joka on muun muassa väittänyt, että Yoko Onolla ja Hillary Clintonilla olisi ollut suhde 1970-luvulla. Ei ollut. Juttua on kuitenkin jaettu Facebookissa yli puoli miljoonaa kertaa.

World News Daily Report kertoo tekevänsä "uutisia, joihin voit luottaa", mutta hautaa samalle sivulle kryptisesti muotoillun ilmoituksen uutistensa "fiktioluonteesta".

Kuvakaappaus National Report -sivustosta.
Kuvakaappaus National Report -sivustosta. Kuva: Kuvakaappaus National Report -sivustosta/Yle valheenpaljastaja,Kuningaskuluttaja (Tv)
Kuvakaappaus World News Daily Report -sivustolta/Yle
Kuvakaappaus World News Daily Report -sivustolta/Yle Kuva: Kuvakaappaus World News Daily Report -sivustolta/Yle kuningaskuluttaja,Kuningaskuluttaja (Tv)

CartelPress

Vastuussa useista viime aikojen Pokémon Go -huijausuutisista. Väitti esimerkiksi teinin tappaneen pikkuveljensä, koska veli oli deletoinut hänen pokemoninsa. Ilmeisesti Pokémon-huijausten kulta-aika meni nopeasti ohi, sillä CartelPressin osoite ohjautuu nykyään suoraan samojen tekijöiden emosaitille Huzlers.comiin. Sekin on feikkiuutissivusto.

Media Mass

Tällä sivustolla on omintakeinen bisnesmalli. Se tuottaa tismalleen samanlaisia juttuja julkkisten kuolemista, mutta sen sijaan, että se pyrkisi huijaamaan ihmisiä väittämällä, että joku tunnettu henkilö on kuollut, se kertookin, että julkkiksen kuolema oli huijaus. Riippumatta siitä, onko henkilö todellisuudessa kuollut vai ei. Menikö sekavaksi? Tässä esimerkkiotsikko: "Harrison Ford kuollut vuonna 2014: näyttelijän tappoi internet-huijaus" – tässä tapauksessa kyseessä oli huijaus. "Philip Seymour Hoffman kuollut 2014: näyttelijän tappoi internet-huijaus" – tässä tapauksessa Hoffman oli oikeasti kuollut. Media Mass sai monet asiaa googlanneet luulemaan, että kyseessä tosiaan oli huijaus.

InfoWars

Maailman johtava salaliittoteoriasivusto. Suomalainen Verkkomedia.org otti tästä mallia. Se on nyt suljettu, sillä sen vetäjä lähti Donetskiin vetämään lehdistökeskusta.

Satiiria:

The Onion

Yksi maailman tunnetuimmista ja pitkäikäisimmistä satiirilehdistä. The Onion aloitti viikkolehtenä vuonna 1988 ja verkossa 1996. Pyörittää myös ClickHole-sivustoa, joka pilkkaa klikkiotsikkojournalismia erityisen osuvasti.

Borowitz Report

New Yorker -aikakauslehden satiiripalsta, jonka juttuja on taajaan uutisoitu totena – Suomessakin.

The Rochdale Herald

Brittiläinen satiirisaitti. Esimerkkiotsikoita: "Vegaani kestää lähes 24 tuntia mainitsematta, että on vegaani" ja "Lihansyöjä lukee jutun kasvisyönnistä ja veganismista, eikä kommentoi".

Kuvakaappaus The Onion -verkkojulkaisusta.
Kuvakaappaus The Onion -verkkojulkaisusta. Kuva: Kuvakaappaus The Onion -verkkojulkaisusta/Yle The Onion,valheenpaljastaja,Kuningaskuluttaja,Kuningaskuluttaja (Tv)
Kuvakaappaus The Borowitz Report -sivustosta.
Kuvakaappaus The Borowitz Report -sivustosta. Kuva: Kuvakaappaus The Borowitz Report -sivustosta/Yle Kuningaskuluttaja,Kuningaskuluttaja (Tv),valheenpaljastaja
Kuvakaappaus The Rochdale Herald -sivustosta.
Kuvakaappaus The Rochdale Herald -sivustosta. Kuva: Kuvakaappaus The Rochdale Herald -sivustosta/Yle valheenpaljastaja,Kuningaskuluttaja,Kuningaskuluttaja (Tv)

Muita satiirisivustoja ovat muun muassa:

Tämä lista ei missään nimessä ole täydellinen. Valesivustoja on eri maissa ja eri kielillä niin paljon, että niiden kaikkien löytäminen ja kokoaminen tälle sivulle on mahdotonta. Listaa kuitenkin täydennetään hyvin perustelluilla ehdotuksilla. Tee omasi kommenttikenttään! (Ja ei, Yleisradio, Helsingin Sanomat tai mikään muukaan Journalistin ohjeisiin sitoutunut media ei ole hyvä ehdotus.)

Valheenpaljastaja käsittelee faktaa ja fiktiota uutisissa ja sosiaalisessa mediassa joka toinen viikko. Lähetä juttuvinkki: valheenpaljastaja@gmail.com

Muokattu 16.9.2016: Korjattu artikkeliin tieto Kansalainen.fi -julkaisun päätoimittajasta.

edit 11.1.2017 Lisätty asiasana ja siirretty Yle Oppiminen alle