Hyppää pääsisältöön

YleX Musapöhinää avaa ovet kulisseihin: Näin levy-yhtiö esittelee uutuudet toimittajille

YleX Musapöhinää on uusi juttusarja, joka menee musiikkibisneksen kulisseihin. Tällä kertaa osallistuimme Sony Musicin Kick Offiin, jossa esiteltiin pääosin tuoretta kotimaista musiikkia.

Sony Musicin Kick Offissa esiintyi muun muassa norjalainen Marcus & Martinus. // Kuva: Sony Music

Sony Musicin uusi lastenartisti tai oikeastaan DJ, Kikattava Kakkiainen, ei ole vielä pukeutunut, joten vieraat saavat hetken odottaa narikassa. Kun maskottiartisti on valmis, hänen kanssaan saa mennä poseeraamaan kuvaseinän eteen.

Sony Musicin Kick Off on tilaisuus, jossa levy-yhtiö esittelee toimittajille ja muulle musaväelle uudet julkaisunsa. Tällä kertaa painopiste on kotimaisessa musiikissa. Kyseessä on presentaatio, jonka aikana artistit esittävät uusia kappaleitaan showcase-tyyliin. Kaikki muut vetävät vain yhden biisin, paitsi tilaisuuden päättävä Softengine, joka saa soittaa kaksi. Tarjolla on pientä ruokaa ja juomaa.

Musiikkiväen kohteliaat aplodit

Kokeneidenkin artistien hermostuneisuus näkyy. Juno ravaa salin ja bäkkärin väliä kirjavissa vaatteissaan ja aurinkolaseissaan. Redrama kurkkii takahuoneesta verhon takaa yleisöön ennen vetoaan.

Keikkatilanne on epäilemättä erikoinen. Artistin on esitettävä vain yksi kappale istuvalle yleisölle, joka ei ole tullut paikalle fanittamaan, vaan arvioimaan ja analysoimaan. Mitä artistin tai yksittäisen kappaleen eteen pitäisi tehdä: kiinnostaako tämä juuri meidän yleisöä? Samalla pitää esiintyä myös kollegoille. Esimerkiksi Paleface nojailee takatiskiin ja seuraa muiden räppäreiden vetoja kiinnostuneesti.

Redrama kurkkii takahuoneesta verhon takaa yleisöön ennen vetoaan.

Noin kolmen tunnin aikana Sony Musicin Kick Offissa lavalle nousee täysin uusia tai uudehkoja kykyjä, kuten LEO, Aleksanteri Hakaniemi, Lucas ja Venior.

Lisäksi vanhat tutut Redrama, Osmo Ikonen, Juno ja Softengine esittelevät nykymeininkiään. Redrama mullisti tapansa tehdä musiikkia uudella suomenkielisellä Aaltoo-sinkullaan. Yleisö pohtii esitystä katsoessaan, tuleeko tästä hitti? Mihin englanninkielisistä biiseistään tunnetun räppärin ura on seuraavaksi menossa? Musaväki antaa laimeat, mutta kohteliaat aplodit, kuten tapana on. Showcase-keikoilla kukaan ei kilju eturivissä, eikä vaadi encorea.

Piiri pieni pyörii

Tubettajia, miesartisteja, yksi mimmi ja yksi bändi. Näin Sony Music siis esittelee pähkinänkuoressa uusia suomalaisia julkaisujaan musiikkiväelle. Paikalla on porukkaa muun muassa Spotifysta, NRJ:ltä, Radio Novasta, Radio Rockista, Soundista, YleX:stä, Yle Puheesta, sekä festarijärjestäjiä ja managereita.

Levy-yhtiön kotimaiset keihäänkärjet poptähti Isac Elliot ja tubettaja-räppäri Arttu Lindeman eivät ehtineet paikalle. Ikke kertoi videotervehdyksessään lähtevänsä Jenkkeihin, kun taas tube-räppäri viestitti olevansa Nuuksiossa. Teinihysteriaosastosta piti silti huolen norjalaissensaatio Marcus & Martinus, jonka suloinen esiintyminen sai vanhemmat musaihmiset ottamaan kuvia jälkikasvuilleen.

Levy-yhtiön markkinointijohtaja Tomi Saarinen haastattelee lähes kaikki artistit lavalla. Poikkeuksena Lucas ja Venior, jotka eivät puhu täydellistä suomea. Saarinen on aiemmin ollut muun muassa YleX:n musiikkipäällikkö. Hänen roolinsa musiikkibisneksessä on siis muuttunut huomattavasti. Aiemmin hän olisi istunut näissä tilaisuuksissa arvioimassa, pitäisikö esimerkiksi LEOn tai Softenginen biisi lisätä YleX:n soittolistalle. Nyt hän puolestaan esittelee parhaansa mukaan Sonyn uutuuksia, jotta musaväki kiinnostuisi niistä mahdollisimman paljon.

Paljon tubettajia, vain yksi bändi

Saarinen nostaa esille, että monien mielikuvissa Sony Music on kiinnittänyt viime aikoina paljon tubettajia. Sellainen on myös seuraavaksi esiteltävä artisti, Aleksanteri Hakaniemi. Hän saattaa olla tuben lisäksi tuttu myös keikkalavoilta, sillä hän on kiertänyt Evelinan DJ:nä ympäri Suomea. Nyt Hakaniemi haluaa kuitenkin itse parrasvaloihin vielä myöhemmin tänä syksynä julkaistavan Etsi mut -biisin myötä. “Olen ollut taustalla, mutta nyt kaikki tuijottaa mua”, Hakaniemi sanoo.

Saa nähdä, tuleeko Hakaniemestä kuitenkaan Arttu Lindemanin kaltaista Spotify-sensaatiota.

Seuraavaksi markkinointijohtaja esittelee laulaja-lauluntekijä LEOn suurieleisesti sanomalla, ettei häneen voi olla rakastumatta. Kehuista hieman vaivaantunut LEO tiputtaa vahingossa kitaransa lavalle valmistautuessaan vetoonsa. Se on inhimillistä ja samaistuttavaa. LEO esittää Kylmä ja sataa -uutuussinkkunsa, ja saa jopa tiukasti tuoleissaan istuvan musiikkiväen laulamaan hetken mukana kappaleensa tahdissa.

Jotain musiikkibisneksen nykytilanteesta kertoo se, että illan aikana nähdään vain yksi bändi: Softengine.

Jotain musiikkibisneksen nykytilanteesta kertoo se, että illan aikana nähdään vain yksi bändi: Softengine. Yhtye vetää todella vauhdikkaan kahden biisin setin Kick Offin päätteeksi. Esityksen jälkeen hikinen laulaja Topi Latukka fiilistelee pian alkavaa isojen areenoiden rundia Poets Of The Fallin kanssa, ja menee vaihtamaan litimärän paitansa kuivempaan.

Kevyttä jutustelua ja pientä syötävää

Keikkojen jälkeen artistit seurustelevat muiden vieraiden kanssa ja hakevat pöydästä pientä purtavaa. Softenginen kosketinsoittaja Henri Oskár pohtii juoma kädessään, millaisella shokkivärillä hän värjäisi tukkansa seuraavaksi. Vihreä on vaihtumassa kenties keltaiseen tai siniseen.

Tilaisuuden päätteeksi osa lähtee baariin luomaan tai vahvistamaan kontakteja, toiset taas menevät suorin tein kotiin. Todennäköisesti suurin osa kutsuvieraista pohtii tänään työhuoneissaan ja palavereissaan vähintään yhden Kick Offissa esiintyneen artistin tulevaisuutta.  Juuri siksi näitä tapahtumia järjestetään, vaikka ne voivatkin välillä olla artisteille vaivaannuttavia.

Lue myös:

Ovatko someartistit vain levy-yhtiöiden luomia tähdenlentoja? Neljä väitettä uusista listamenestyjistä

Muokattu 16.9. klo 17:44: Tomi Saarinen ei ole Sony Musicin markkinointipäällikkö, vaan markkinointijohtaja.