Hyppää pääsisältöön

Näin tehtiin Tuijan onnettomuus

Uuden Päivän 6. tuotantokausi päättyi dramaattisesti Tuijan joutuessa auto-onnettomuuteen. Syksyn ensimmäisessä jaksossa Tuija näki autosta noustuaan Jimin, mutta rakastavaisten kohtaaminen loppui lyhyeen puhelimen herättäessä Tuijan kotonaan Haavistossa. Kuinka nämä kaksi kohtausta tehtiin ja mitä onnettomuuden lavastamiseen tarvitaan? Ainakin traktori, kopteri ja savukone!

Ennen varsinaisia kuvauksia järjestäjä Ville Savijärvi, ohjaaja Toni Laine ja kuvaaja Harri Halonen etsivät kohtauksille sopivat kuvauspaikat. Kuvauspaikkojen tuli olla syrjäisiä tai muuten vähän liikennöityjä, jotta kuvauksista ei aiheutuisi haittaa muulle liikenteelle, eikä ilmakuvissa näkyisi uteliaita ohikulkijoita. Sekä tie, että pelto löytyivät lopulta Ylöjärveltä kohtalaisen läheltä Uuden Päivän studiota.

Kohtausten tekeminen oli jaettu kolmelle päivälle, joista ensimmäisenä kuvattiin Tuijan lähtö pikataipaleelle. Tuijan näyttelijä Fanni Suomi nähdään ratin takana kuitenkin vain kohtauksen ensimmäisessä kuvassa, sillä varsinaisessa kiihdytyksessä käytettiin turvallisuussyistä sijaisnäyttelijää, eli stunttia.

Kuvassa Tuija Haavisto (Fanni Suomi).
Tuija valmistautuu lähtöön. Kuvassa Tuija Haavisto (Fanni Suomi). Kuva: Yle / Uusi Päivä Tuija Haavisto,Fanni Suomi,Uusi päivä (tv)
Kuvassa Haavistojen auto ja linnunpelätin.
Tuija kiihdyttää. Kuvassa Haavistojen auto ja linnunpelätin. Kuva: Yle / Uusi Päivä Uusi päivä (tv)

Toisena päivänä oli vuorossa onnettomuudessa vaurioituneen auton ja onnettomuuspaikan valmisteleminen. Aluksi auto ajettiin tien reunasta pellolle ja vedettiin lopulliselle paikalleen traktorilla; näin peltoon saatiin tehtyä oikeanlaiset urat. Tämän jälkeen auto tyhjennettiin polttoaineesta ja muista nesteistä, etteivät ne pääsisi imeytymään maaperään. Lopuksi auton ympärille kiristettiin kuormaliinat, joiden varassa auto käännettiin ylösalaisin traktorin avustuksella. Illuusio onnettomuudesta viimeisteltiin rikkomalla auton ikkunat ja irrottamalla autosta ovet sekä takaluukku, jotka sijoiteltiin eri puolille kolaripaikkaa. Ikkunoiden rikkomisesta tulleet sirpaleet kerättiin huolellisesti talteen, ettei niistä aiheutuisi vaaraa näyttelijälle ja työryhmälle. Autoa sotkettiin vielä mudalla, jotta se näyttäisi kyntäneen peltoa pyöriessään ulos tieltä.

Auton lisäksi kuvauksia varten tarvittiin muitakin erityisjärjestelyjä; sähköä ei ollut saatavilla, joten kuvauspaikalle tuotiin agrigaatti antamaan virtaa savukoneelle ja valaistukselle. Myös liikenne pysäytettiin kuvausten ajaksi.

Kuvassa auto väärinpäin.
Auto käännettiin ympäri traktorin avustuksella. Kuvassa auto väärinpäin. Kuva: Yle / Ulla Broholm Uusi päivä (tv)
Multainen auton rengas
Auto sotkettiin mudalla. Multainen auton rengas Kuva: Yle / Ulla Broholm Uusi päivä (tv)
Kuvassa Uuden Päivän ohjaaja Toni Laine ja kuvaaja Harri Halonen
Ohjaaja Toni Laine ja kuvaaja Harri Halonen käyvät läpi kohtauksen kulkua. Kuvassa Uuden Päivän ohjaaja Toni Laine ja kuvaaja Harri Halonen Kuva: Yle / Ulla Broholm Uusi päivä (tv),toni laine

Kamera käy!

Kuva Tuijan kolaroimasta savuavasta autosta toteutettiin kuvauskäyttöön tarkoitetulla pienoiskopterilla, dronella. Kuvaustilanteessa auton sisällä ei kuitenkaan ollut Tuija, vaan järjestäjä Annamaria Palsi-Ikonen. Kohtauksessa näkyvä savu tuotettiin savukoneella, jota järjestäjä operoi auton sisältä käsin. Dronen kuva tehtiin heti kuvauspäivän aluksi, jotta kuvausryhmän jäljet eivät näkyisi laajassa ilmakuvassa.

Auto katollaan pellolla ja sisällä järjestäjä Anna-Mari Palsi-Ikonen
Kopterikuvauksen ajan auton sisällä oli järjestäjä ohjaamassa savukonetta. Auto katollaan pellolla ja sisällä järjestäjä Anna-Mari Palsi-Ikonen Kuva: Yle / Ulla Broholm Uusi päivä (tv)
Uuden Päivän järjestäjä Anna-Mari Palsi-Ikonen istuu kolaroidussa autossa savukoneen kanssa.
Järjestäjä Annamaria Palsi-Ikonen ahtautui autoon savukoneen kanssa. Uuden Päivän järjestäjä Anna-Mari Palsi-Ikonen istuu kolaroidussa autossa savukoneen kanssa. Kuva: Yle / Ulla Broholm Uusi päivä (tv),anna-mari palsi-ikonen
Kuvassa kuvauskopterin lennättäjä Erkki Suokonautio.
Kopterikuvaaja Erkki Suokonautio valmistautuu. Kuvassa kuvauskopterin lennättäjä Erkki Suokonautio. Kuva: Yle / Ulla Broholm Uusi päivä (tv)

Ilmakuvien jälkeen kuvausryhmä siirtyi pellolle kuvaamaan seitsemännen tuotantokauden, eli syksyn jaksojen ensimmäistä kohtausta. Kohtaus alkaa Tuijan ryömiessä vahingoittumattomana ulos katolleen kääntyneestä autosta, jolloin hän kohtaa savun seasta lähestyvän Jimin. Sää teki kohtauksen kuvaamisesta ennakoitua haastavampaa, sillä tuuli vaikeutti savun ohjaamista oikeaan suuntaan. Savun rooli kohtauksessa oli merkittävä; se paitsi kuvasti auton kokemia vaurioita, loi myös Tuijan ja Jimin kohtaamiselle unenomaisen tunnelman.

Kuvassa Ohjaaja Toni Laine, Tuija Haavisto (Fanni Suomi), Jimi Aro (Arttu Soilumo)
Ohjaaja käy tulevaa kohtausta läpi näyttelijöiden kanssa. Kuvassa Ohjaaja Toni Laine, Tuija Haavisto (Fanni Suomi), Jimi Aro (Arttu Soilumo) Kuva: Yle / Ulla Broholm toni laine,Fanni Suomi,Arttu Soilumo,Tuija Haavisto,Jimi Aro,Uusi päivä (tv)
Uuden Päivän puvustaja Maarit Tuononen pehmustaa reittiä näyttelijälle.
Puvustaja Maarit Tuononen pehmustaa reittiä ulos autosta. Uuden Päivän puvustaja Maarit Tuononen pehmustaa reittiä näyttelijälle. Kuva: Yle / Ulla Broholm Uusi päivä (tv),puvustajat
Kuvassa Tuija Haavisto (Fanni Suomi).
Tuija kömpii ulos autosta. Kuvassa Tuija Haavisto (Fanni Suomi). Kuva: Yle / Ulla Broholm Uusi päivä (tv),Tuija Haavisto,Fanni Suomi
Kuvassa Uuden Päivän järjestäjä Ville Savijärvi.
Järjestäjä Ville Savijärvi operoi savukonetta Kuvassa Uuden Päivän järjestäjä Ville Savijärvi. Kuva: Yle / Ulla Broholm Uusi päivä (tv)
Kuvassa Uuden Päivän työryhmää ja näyttelijä Arttu Soilumo
Jimi paljastuu Tuijalle savun takaa. Kuvassa Uuden Päivän työryhmää ja näyttelijä Arttu Soilumo Kuva: Yle / Ulla Broholm Uusi päivä (tv),Jimi Aro,Arttu Soilumo
Kuvassa Jimi Aro (Arttu Soilumo), Tuija Haavisto (Fanni Suomi) ja Uuden Päivän työryhmää.
Tuija ja Jimi kohtaavat Tuijan unessa. Kuvassa Jimi Aro (Arttu Soilumo), Tuija Haavisto (Fanni Suomi) ja Uuden Päivän työryhmää. Kuva: Yle / Ulla Broholm Uusi päivä (tv),Jimi Aro,Tuija Haavisto,Fanni Suomi,Arttu Soilumo
Siellä ollessa ymmärsi sen, että ei ikinä haluaisi sellaiseen tilanteeseen oikeasti.― Fanni Suomi

Vaikka Tuija nähtiinkin roikkumassa katolleen kääntyneessä autossa vain muutamien sekuntien ajan, käytettiin kohtauksen valmisteluun ja kuvaamiseen reilusti aikaa. Tuijan näyttelijä Fanni sidottiin autoon kuormaliinojen avulla; ensin liinat kierrettiin auton ympärille, jonka jälkeen ne kiristettiin käyttäen jumppamattoa pehmusteena. Tarkoituksena oli saada tilanne näyttämään siltä kuin Tuija roikkuisi autossa pelkästään turvavyön ja -tyynyn varassa. Etukäteen ajatus autoon sitomisesta tuntui Fannista hieman ahdistavalta, mutta lopulta noin 20 minuutin roikkuminen sujui helposti, koska vartalo oli hyvin tuettuna ja luottamus työryhmään vahva.

- Kaikki tiesi, mitä tehdään ja hommat hoidettiin, Fanni kiteyttää työryhmän toiminnasta.

Kuvassa Tuija Haavisto (Fanni Suomi).
Fannille maskeerattiin ruhje silmäkulmaan. Kuvassa Tuija Haavisto (Fanni Suomi). Kuva: Yle / Ulla Broholm Uusi päivä (tv),Tuija Haavisto,Fanni Suomi
Kuvassa väärinpäin olevaan autoon asennetaan kuormaliinoja.
Fanni sidottiin autoon kuormaliinojen avulla. Kuvassa väärinpäin olevaan autoon asennetaan kuormaliinoja. Kuva: Yle / Ulla Broholm Uusi päivä (tv)
Kuvassa Tuija Haavisto (Fanni Suomi).
Kuvausvalmiutta odotellessaan Fanni sai helpotusta asentoonsa jumppapallosta. Kuvassa Tuija Haavisto (Fanni Suomi). Kuva: Yle / Ulla Broholm Uusi päivä (tv),Tuija Haavisto,Fanni Suomi

Jälleennäkemisiä

Arttu Soilumon esittämä Jimi menehtyi Voimalan räjähtäessä syyskauden päätösjaksossa 2015. Kyseinen jakso kuvattiin saman vuoden kesäkuussa, joten ennen vierailuaan Arttu ehti olla jo yli vuoden poissa Uuden Päivän kuvauksista. Harvinaislaatuinen vieras herättikin innostusta kuvausryhmän keskuudessa. Fannin ja Artun jälleennäkeminen oli erityisen lämmin. He ehtivät näytellä yhdessä useamman vuoden ajan ja Fannin esittämä Tuija oli mukana suurimmassa osassa Jimin kohtauksia. Kuvauksiin palaaminen tuntui Artusta nostalgiselta; saihan hän vielä kerran vetää ylleen Jimin tavaramerkiksi muodostuneen mustan nahkarotsin.

Lisää ohjelmasta

Kommentit