Hyppää pääsisältöön

Naposteletko? Ei pitäisi - jatkuva puputtaminen rasittaa ohutsuolta

Napostelu ei kannata.
Napostelu ei kannata. Kuva: Minna Korhonen ohutsuoli

Annatko suolistollesi riittävästi aikaa puhdistautua aterioiden välillä? Ohutsuolen ”pesuohjelman” kesto on noin kaksi tuntia ja se keskeytyy joka kerta, kun suoleen tulee lisää ruokaa. Jatkuva työrauhan häirintä saattaa johtaa suolisto-ongelmiin.

Aterioiden välillä suolistossa kulkee monivaiheinen aaltoliike, vaeltava motorinen kompleksi, joka siivoaa ohutsuolta aterian ja suolen seinämien jäännöksistä. Naposteleminen häiritsee tätä prosessia.

– Napostelu on sitä, että popsitaan pieniä annoksia, jolla ei ole ravintoarvoa tai jaksamisen kannalta oikeastaan mitään funktiota. Se on sellaista oheistoimintaa – syödään tylsyyteen tai yritetään pysyä virkeinä syömällä. Järkevä välipala, jotta jaksaisi, on eri asia, selvittää ravitsemusterapeutti Leena Putkonen, joka on erikoistunut vatsa- ja suolistovaivoihin.

– Vaeltava motorinen kompleksi putsaa ohutsuolta sen jälkeen, kun ruoka on siellä pilkottu ja imeytetty. Siivouksen tehtävänä on kuljettaa esimerkiksi kuollutta suolen solukkoa ja aterioiden roippeita ulosteeseen, Putkonen selvittää.

– Järjestelmän merkitystä ei vielä kaikilta osin tiedetä, mutta tiedetään, että jos se häiriintyy niin myös suoliston normaali liikehdintä häiriintyy ja hidastuu.

Ohutsuoli mutkittelee vatsaontelossa ja on aikuisella noin seitsemän metriä pitkä. Ruokamassa pitää ensin saada etenemään suolistossa, vasta sitten alkaa siivous. Pesuohjelman kesto on noin kaksi tuntia ja se keskeytyy joka kerta, kun suoleen tulee lisää ruokaa sulatettavaksi. Vatsan kurina kertoo, että prosessi on käynnissä ja suoli on kohta valmiina ottamaan vastaan uutta sulatettavaa.

Fysiologisesti oikeanlaista suolistotoimintaa

Napostelu näyttäisi olevan yhteyksissä ohutsuolen bakteerien liikakasvuun. Jos suoliston pesuohjelma ei saa toimia rauhassa, ylijäämä ei pääse poistumaan. Bakteereja saattaa alkaa kasvamaan väärässä kohtaa ja aiheuttaa näin suolisto-ongelmia ja sairauksia.

– Ohutsuolen bakteeriliikasvu on se, joka yleisimmin mainitaan. Tämä on tila, jossa bakteereita kasvaa ohutsuolessa sellaisia määriä ja kantoja, että ne aiheuttavat kuitujen pilkkomisen jälkeen saman reaktion kuin paksusuolessa eli tuottavat kaasua, venyttävät siten suolta ja aiheuttavat kipua. Myös Chronin taudissa on ilmeisesti viitteitä siitä, että bakteereja kasvaa “väärissä” paikoissa, sanoo ravitsemusterapeutti Leena Putkonen. – Todennäköisesti tarvitaan joku muukin riskitekijä, jotta näin tapahtuisi, esimerkiksi suolistoleikkauksia, tulehduksellinen suolistosairaus tai se, että henkilöllä on diabetes.

– Diabeetikolla voi olla ongelmia suoliston hermotuksen kanssa ja hänelle kehittyy gastropareesi, jolloin mahalaukun tyhjeneminen ja suoliston toiminta hidastuvat merkittävästi. Ei siis ole hyvä, että hän söisi todella usein eli napostelisi, koska vaeltava motorinen kompleksi ei näin pääse tekemään työtään kunnolla, Putkonen täsmentää.

– Yleisohje on se, että turhaa napostelua kannattaa välttää, jotta suoliston toiminta on sellaista, kun se fysiologisesti kuuluukin olla. Tietoa on vähän, koska suoliston ja etenkin näiden häiriötekijöiden tutkiminen on aika monimutkaista. Suolisto-ongelmat syntyvät monen tekijän yhteissummana, Leena Putkonen selvittää.

– Parasta itsehoitoa on syödä oikein. Oikea ruokavalio auttaa suoliston hyödyllisiä bakteerikantoja pysymään elinvoimaisina, suolistossa on sopiva pH ja hyödylliset bakteerit vievät tilaa taudinaiheuttajabakteereilta.

Näin syöt oikein

Mitä?

Aterian koostumuksen tulisi olla monipuolinen ja kasvisvoittoinen. Erityisesti kannattaa suosia täysjyväviljoja, pehmeitä kala- ja kasvirasvoja ja syödä kalaa muutamia kertoja viikossa eri kalalajeja suosien (jos ei ole vegaani tai vegetaristi). Vähemmän punaista ja prosessoitua lihaa, vähemmän kovia eläin- ja maitotuotteiden rasvoja sekä suolaa ja sokeria.

– Hapatetut ruoat ovat myös hyviä. Ne tekevät ruoka-aineesta, oli se sitten maito tai kaali, paremmin sulavaa, koska bakteerit auttavat pilkkomaan hankalasti imeytyviä yhdisteitä paremmin sulaviksi. Samalla saa hyödyllisiä maitohappobakteereita.

– Välipala voi kevyttä toimistotyötä tekevälle olla vain hedelmä, liikunnallisemmalle henkilölle vaikkapa täytetty sämpylä ja hedelmä tai pieni smoothie lisänä.

Paljonko?

– Annoskooksi voisi määritellä "lautasellinen". Jos ateria on liian pieni, se johtaa siihen, että nälkä tulee turhan pian uudestaan. Toisaalta eri kokoiset ja eri tavalla fyysistä työtä tai liikuntaa haastavat tarvitsevat eri tavalla energiaa.

Kuinka usein?

– Aikuisella tuntuu monesti riittävän 4 - 5 ateriaa päivässä, mutta sitten on heitä, jotka tarvitsevat lisäenergiaa. Heidän on helpompaa syödä useammin, koska kerralla on vaikea syödä määräänsä enempää. Kukaan ei kuitenkaan tarvitse isoa ateriaa montaa kertaa päivässä.

Entäs ne verensokerit?

– Verensokerit pysyvät terveellä henkilöllä tasaisena aterioiden säännöllisyydellä ja syömällä monipuolisia aterioita, joissa on paljon kuitua (kasvikset, marjat, hedelmät, täysjyvävilja). Myös rasva hidastaa ruoansulatusta, mikä tarkoittaa, että verenoskeri nousee maltillisen tasaisesti. Proteiinipitoiset ruoat taas pitävät kylläisyyden tunnetta yllä.

Asiantuntija: Ravitsemusterapeutti Leena Putkonen

Kuuntele koko sarja: Mitä kakkasi kertoo ja yhdeksän muuta näkökulmaa suolistoon

Lue lisää suoliston toiminnasta ja hyvinvoinnista:

Ilmavaivoja, turvonnut vatsa ja mahakipuja – auttaako ruokavalion fodmap-siivous

FODMAP-ruokavalio testissä – tykkääkö vatsa, rauhoittuuko suoli?

Miltä kakkasi näyttää? Mitä se kertoo terveydestäsi?

Missä on lähin vessa? Elämää stressivatsan kanssa

Akuutti - elämänmakuisia tarinoita ja ajankohtaista asiaa terveydestä. Liity joukkoomme Facebookissa!