Hyppää pääsisältöön

Napoleonin ja Hitlerin ryöstämä Gentin alttaritaulu - malliesimerkki valloittajan keinoista alistaa

Kuningas Naram Sinin kunniaksi veistetty stela
Kuningas Naram Sinin kunniaksi veistetty kivipaasi, stela, on todistetusti ensimmäinen kulttuuriperinnön ryöstösaalis. Kuningas Naram Sinin kunniaksi veistetty stela Kuva: CC/Rama arkeologia,tiedeykkönen

Natsien ja puna-armeijan roviot, Buddhan patsaat ja Mosulin museo. Siinä vain muutama esimerkki valloittajan tuhovimmasta. Ja kaikki tämä on tutkimuksen valossa niin hyödytöntä. Aiheesta lisää 27.09.2016 Tiedeykkönen-ohjelmassa.

Kulttuuriperintö on pelkästään rahana äärimmäisen arvokasta, mutta se ei perintöä säästä. On siis aika kysyä, että mikä on tämän ikiaikaisen ilmiön perimmäinen syy.

Silmille pursuava barbarismi olisi helppo laittaa islamilaisten ääriliikkeiden ilmiöksi. Tämä ei kuitenkaan ole lähelläkään totuutta, kuten Lahden historiallisen museon tutkimuspäällikkö ja arkeologian dosentti Hannu Takala huomauttaa.

Ryöstelyä tutkinut Takala loikkaa pitkälle esihistoriaan, jotta ilmiö tulee ymmärrettäväksi.

Arkeologian dosentti Hannu Takala, Lahden historiallinen museo, tutkimuspäällikkö
Arkeologian dosentti Hannu Takala on luennoi ja kirjoittaa tuhoamisen taustoista. Arkeologian dosentti Hannu Takala, Lahden historiallinen museo, tutkimuspäällikkö Kuva: Yle/Jari Vaara opetusohjelmat,historia

-Sotimista on ollut todistetusti aina kivikaudelta saakka. Emme voi varmasti sanoa, että tuhosiko valloittaja tuolloin tietoisesti kulttuuriperintöä, koska kirjallisia lähteitä ei ole. Esineitä on kulkeutunut pitkiäkin matkoja, joten on mahdollista, että ilmiö on alkanut jo kivikaudella.

Susan stela ensimmäinen todiste

Susan kaupungista löydetty kivipaasi, stela, on ensimmäinen todistetusti ja tarkoituksella ryöstetty kulttuuriperinnön palanen. Tästä vallitsee kansainvälisesti tutkijoiden kesken syvä yksimielisyys.

Alkujaan akkadialaisen hallitsijan Naram Sinin kunniaksi noin 2250 eaa. veistetty kivipaasi on muutenkin hyvä esimerkki kulttuuriperinnön kohtalosta kriiseissä. Se kun on ryöstetty useampaan kertaan.

Ensin tulivat mahtavat elamilaiset. He valloittivat Sipparin kaupungin 1100-luvulla eaa. ja veivät stelan mukanaan Susaan, nykyisen läntisen Iranin alueelle. Sieltä puolestaan Napoleonin tutkijat löysivät kiven 1899 ja veivät mukanaan Pariisiin, jossa se nököttää tänäkin päivänä.

- On tyypillistä, että jokin tietty artefakti on kiinnostanut useita valloittajia. Toisena hyvänä esimerkkinä tästä on Gentin alttaritaulu, joka kiinnosti niin Napoleonia, Hitleriä kuin Staliniakin, valottaa dosentti Hannu Takala.

Gentin alttaritaululla kysyntää

Alkujaan Jan van Eyckin vuonna 1432 viimeistelemä valtava alttarikaappi, Karitsan palvonta, on saanut kärsiä kuuluisuudestaan. Siitä on varastettu osia tai sitä on muuten turmeltu ainakin 20 kertaa.

Jan van Eychin 1432 viimeistelemä Gentin alttaritaulu Karitsan palvonta.
Alttaritaulu Karitsan palvonta on on ihme kyllä yhtä osaa vaille täydellinen. Kuvaa klikkaamalla näet lähes koko teoksen. Jan van Eychin 1432 viimeistelemä Gentin alttaritaulu Karitsan palvonta. Kuva: CC/WGA alttaritaulu,tiedeykkönen

Pienempien rötöstelijoiden ohella Napoleon kiikutti teoksen Belgiasta kokoelmiinsa, mutta se palautettiin takaisin 1815 takaisin Napoleonin hävittyä sodat. Tai ainakin suurin osa siitä.

Ensimmäisessä maailmansodassa saksalaiset ryöstivät teoksen, mutta joutuivat palauttamaan sen Versailles´n rauhansopimuksen perusteeella. Itse asiassa lähes koko teos oli sadan vuoden jälkeen yhtenäinen vuonna 1920, mutta riemua ei kestänyt kauan.

Valloittaja haluaa pyyhkiä valloitettujen muistin

Joidenkin tietojen mukaan Adolf Hitler uskoi, että Gentin alttaritaulu on eräänlainen kartta sotamenestykseen. Niinpä se oli ryöstettävän taiteen listaykkönen ja päätyi Saksaan 1942.

Liittoutuneet löysivät kosteudesta kärsineen teoksen ja palauttivat sen alkuperäiselle paikalle Belgiaan. Koska teos löydettiin liittoutuneiden valtaamasta suolakaivoksesta, ei Stalin ei päässyt kiinni arvokkaisiin paneeleihin. Teoksen mittava restaurointi on parhaillaan käynnissä.

Teoksen värikkäät vaiheet huomioiden on hämmästyttävää, että siitä puuttuu lopulta vain yksi kappale. Loput 17 osaa ovat säilyneet.

Meripihkahuone tuhoutunut?

Pietari Suuri sai 1700-luvun alkupuolella mittavan lahjan Preussin kuninkaalta: Meripihkahuoneen. Katariinan palatsiin lähelle Pietaria pystytetty huone hohti kultaa ja meripihkaa siinä määrin, että sitä kutsuttiin maailman kahdeksanneksi ihmeeksi.

Saksalaiset siirsivät huoneen paneelit Königsbergin linnaan eli nykyiseen Kaliningradiin vuonna 1941. Pakatut paneelit katosivat juuri jälkiä jättämättä vuonna 1945, jolloin neuvostoliittolaiset ja saksalaiset taistelivat ankarasti kaupungin hallinnasta.

Käsin väritetty kuva vuodelta 1931. Katariinan palatsin Meripihkahuone.
Käsin väritetty kuva Katariinan palatsista vuodelta 1931. Käsin väritetty kuva vuodelta 1931. Katariinan palatsin Meripihkahuone. Kuva: CC/Branson DeCou Meripihkahuone,tiedeykkönen,historia,Palaces,Furniture

Huonetta on etsitty vuosikymmeniä, mutta vain muutamia sirpaleita on löydetty. Uusimman huhun mukaan huone olisi Puolassa sortuneen rautatietunnelin uumenissa. Arkeologian dosentti Hannu Takalalla on toinen, surullisempi käsitys asiasta.

- Näyttäisi siltä, että huone on täysin tuhoutunut. Saksalaiset eivät evakuoineet Königsbergiä ajoissa ja puna-armeija tuhosi taisteluissa linnan - ja samalla huoneen - perusteellisesti.

Totuuden tuho

Ryöstelyvimman motiiveista raha ja esteettiset arvot ovat ilmeiset. Sen sijaan kun perintö tuhotaan järjestelmällisesti ja tarkoituksellisesti, ovat motiivit toiset.

- Valloittaja haluaa pyyhkiä valloitetun kansan muistin, jolloin kansaa on helpompaa hallita. Valloitus ei muka tunnu vääryydeltä.

- Valloittaja haluaa myös peitellä omia rikoksiaan ja rauhoitella omatuntoaan, muuttaa historiaa. Samalla vain pitää pystyä tuhoamaan myös naapurikansojen ja heimojen muisti, jotta mikään ei muistuta siitä, että valloitetut olivat täällä ensin, pohtii Hannu Takala.

Toimimaton logiikka

Periaatteessa tuhoaminen on loogista mutta käytännössä toimimatonta. Kulttuuriperinnön ja samalla kansan historiallisen muistin pyyhkiminen on palvellut valloittajaa vain harvoin.

Valloittaja on kyennyt nitistämään ehkä heimoja, mutta laajempien kansakuntien muisti on säilynyt, kun tarkastellaan Eurooppaa aina 1600-luvulta alkaen.

Dosentti Hannu Takala käyttää esimerkkinä Neuvosto-Viroa, jonka kulttuuriperinnön tuhoamista voi kuvata hyväksi yritykseksi.

Neuvostovalta raaputti vanhoista negatiiveista jopa Viron lipun pois, tuhosi rahakokoelmat Viron pankin leimojen takia ja leikkeli epäsopivat ihmiset valokuvista järjestelmällisesti. Kirjallisuus ja dokumentit paloivat rovioina.

Hyvä yritys kesti vuosikymmeniä, mutta se ei vielä riitä unohtamiseen. Onneksi.

Vastustajat nousevat

Valloittajien joukosta on kuulunut myös soraääniä, jotka ovat kyseenalaistaneet kulttuuriperinnön ryöstämisen ja tuhoamisen.

Ensimmäinen ryöstelyn vastustaja löytyy Rooman valtakunnasta. Filosifi Marcus Tullius Cicero (106-43 eaa.) arvosteli kirjoituksissaan Sisilian kuvernöörin sikailuja.

MarcusTullius Cicero
Cicero katsoi karsaasti kulttuuribarbarismia. MarcusTullius Cicero Kuva: CC/Gunnar Bach Pedersen Cicero,tiedeykkönen,historia

Tämän jälkeen yksittäiset ajattelijat kyseenalaistivat valloittajan oikeuden tuhota ja varastaa, mutta vasta Napoleonin sodat nostivat ryöstelyn vastaisen liikkeen. Napoleon ryösti valloittamiaan alueita järjestelmällisesti, mikä oli valistuksen ajan hengelle yksinkertaisesti liikaa.

Vastustajat vannoivat, että kun Napoleon on lyöty, niin ryöstetty omaisuus palautetaan takaisin.

- Alettiin ymmärtää, että ei maalauksilla, muistomerkeillä ja kirjoituksilla ole mitään tekemistä sotimisen kanssa. Valloitetut ansaitsivat valloittajan kunnioituksen ja oikeuden omaan historiaansa. Tosin Napoleonin ryöstösaaliin palauttaminen oli sangen valikoivaa, toteaa dosentti Hannu Takala.

Menneisyyden virheiden korjaaminen ei ole nykyäänkään tavatonta.

- Virolainen kollega kertoi seuraavaa: Nuori venäläissotilas poisti aikaan ihmisiä valokuvista. Nyt hän on vanhana miehenä museossa vapaaehtoisena apuna. Hän etsii kuvista poistettuja ihmisiä ja liimaa heidät takaisin historiaan.

Aika lohdullista.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

  • Roope Latvala - selkäänpuukotettu mies

    Miksi Roope Latvala lähti Children of Bodomista?

    Stonessa uransa aloittanut Roope Latvala on Suomen ehkä paras metallikitaristi. Tällä hetkellä hänen palveluksensa eivät kuitenkaan kelpaa kenellekään ja jopa vanhat ystävät ovat kääntäneet hänelle selkänsä. Alamäki alkoi keväällä 2015, jolloin Latvalan kerrottiin lähteneen Children of Bodomista. Se on Latvalan mukaan paskapuhetta. Nyt hän kertoo, mitä oikeasti tapahtui.

  • Suomen ainoa Miss Maailma Marita Lindahl on kuollut – lue puolison koskettava kirje

    Vuoden 1957 Miss Maailma, Marita Lindahl, on kuollut.

    Vuoden 1957 Miss Maailma, Marita Lindahl, on kuollut. Lindahl kuoli 21.3.2017. Hänen kuolemastaan ei ole tätä ennen kerrottu julkisuudessa lähiomaisten toiveesta, myöskään kuolinilmoitusta ei julkaistu. Muutama viikko sitten kävi ilmi, että Lindahlin puoliso Martti Kirsitie oli kirjoittanut kirjeen kuolleelle puolisolleen. KulttuuriCocktail sai kirjeen luettavakseen ja luvan julkaista sen.

  • Knalleja, sateenvarjoja, loitsuja ja olviretkeä - radiodraamaa keskikesän juhlaan

    Radiodraaman juhannuspaketissa useita toivekuunnelmia

    Hellii juhannuksena helle tai piinaa sade ja savuava grilli, voivat radiodraaman ystävät uppoutua kuunnelmien maailmaan. Seikkaile Knallin ja sateenvarjon kanssa New Yorkin alamaailmassa, noitien kera juhannustanhuvilla ja selvitä hukkuneen miehen kohtalo komisario Vahtosen kanssa.

Tiede

  • Luonto elvyttää, hoitaa stressiä ja saattaa jopa parantaa tarkkaavaisuutta

    Keskittymiskyky hukassa? - Lähde ulos luontoon!

    Luonto on tehokas lääke masennukseen ja stressiin. Nyt tamperelaistutkijat vievät ihmisiä luontoon kävelemään ja testaavat, mitä tapahtuu tarkkaavuudelle. Lähdin mukaan koehenkilöksi. Ensin tein tarkkaavuustestin, sitten reilun tunnin kävelyn vehreässä puistossa ja sen jälkeen uuden tarkkaavuustestin.