Sosiaalinen media on yhä tärkeämpi toimintaympäristö julkiselle palvelulle. Sosiaalisen median palveluista löytyvät jo niin viranomaiset kuin keskeiset elinkeinoelämän toimijatkin. Ylen näkökulmasta sosiaalinen media auttaa luomaan kosketuspisteitä suomalaisiin päivän eri tilanteissa. Tavoittelemme uusia yleisöjä ja ohjaamme heitä Ylen sisältöjen ja palveluiden pariin. Tuomme tutut brändit yhä läheisemmiksi ja käymme vuoropuhelua.
Tekemisen lähtökohtana on hyvä sisältö, joka herättää tunteita. Kansainvälisen vertailututkimuksen mukaan mediabrändiin kiinnitti huomiota kuusi kymmenestä niistä suomalaisista, jotka käyttävät sosiaalista mediaa tai uutisaggregaattoreita uutisten lukemiseen verkossa. Toisin sanoen neljä kymmenestä ei ole niin tarkkaan selvillä siitä, mikä on somessa vastaan tulleen uutisen lähde! (ks. Reuters Digital News Report, s. 14.)
Siksi Ylelle on tärkeää varmistaa, että sosiaalisessa mediassa jaettavan Ylen sisällön voi tunnistaa Ylen sisällöksi.
Huomaa ihminen!
Ihmisen arvostaminen, kiitos ja huomaaminen on aina paikallaan. Vuorovaikutus luo yhteisöllisyyttä. Ongelmatilanteesta voi sukeutua antoisa keskusteluketju, joka avartaa kaikkien osapuolien ajattelua. Parhaimmillaan vuorovaikutus sosiaalisessa mediassa antaa aihetta uuteen juttuun.
Sosiaalinen media tarjoaa yhä seikkaperäisempää dataa sisällöntuottajien käyttöön. Esimerkiksi Facebook tarjoaa väestötietoja siitä, minkä ikäiset miehet ja naiset sisältöä katselivat. Myös YouTuben analytiikassa on ikä- ja sukupuoli-tarkastelumahdollisuus. Tämä auttaa julkaisijaa arvioimaan, kiinnostiko sisältö niitä, joille se oli suunnattu.
Kun katsot televisiota tai kuuntelet radiota, saatat kuulla kehotuksen osallistua sosiaalisessa mediassa. Yle kehittää journalismiaan entistä osallistavammaksi ja ottaa yleisöt mukaan kehittelemään ratkaisuja eri kokoisiin ongelmiin. Kun ohjaamme katsojia ja kuuntelijoita verkkoon, siihen on jokin hyvä syy - esimerkiksi juuri joukkoistettu jutunteko, tai vaikkapa vuorovaikutteinen osio, jolla voit itse testata miten jokin muutos vaikuttaa sinuun.
Ohjaavuus keskiöön
Toimintamme sosiaalisessa mediassa tähtää viime kädessä siihen, että saisimme sinut Ylen verkkopalvelujen vakituiseksi käyttäjäksi. Ohjaamme somesta Ylen nettiin aina kun voimme. Kehitämme Yle Tunnuksen avulla henkilökohtaista käyttökokemusta ja tähtäämme siihen, että kirjautuneen käyttäjän kokemus Ylen netissä on parempi kuin vierailijan. Tämä kehitystyö on alkanut ja vie vuosia, ja toimintamme sosiaalisessa mediassa tukee sitä.
Kaiken ytimessä on hyvä sisältö, jonka haluamme toimittaa henkilökohtaisesti perille.
Tuija Aalto on Ylen toimintaympäristön ja sosiaalisen median päällikkö.