Hyppää pääsisältöön

Yle lisää kotimaisen draaman hankintaa – Uusi päivä -sarja jatkaa vielä kaksi tuotantokautta

kuva sairaala yle draamasarja
Työkuva Syke-sarjan kuvauksista. Kuvaaja: Jussi Nahkuri, Yle kuva sairaala yle draamasarja syke

Yle lisää kotimaisen draaman hankintaa yhtiön ulkopuolelta. Vuosina 2017–2020 Yle aikoo kohdentaa 20 miljoonaa lisäeuroa uuden kotimaisen draaman kehittämiseen ja hankintaan.

Linjaus perustuu kesäkuussa raporttinsa jättäneen parlamentaarisen työryhmän asettamaan velvoitteeseen ja sillä tulee olemaan henkilöstövaikutuksia Yleisradion omassa tuotannossa sen vähentyessä.

Yle suunnittelee nykyistä monipuolisempaa draamaohjelmistoa, joka sisältää myös säännöllisesti tehtävää lasten ja nuorten draamaa sekä kansainvälisiä yhteistuotantoja. Yhteistyössä julkisen palvelun, yksityisten tuotantoyhtiöiden ja kansainvälisten rahoittajien kesken suomalaista draamaa on tavoitteena saada nykyistä laajempaan kansainväliseen levitykseen.

Draama ajanvietteenä on suuressa muutoksessa, kun katsojat siirtyvät laajemmin perinteisestä televisiosta verkkoon. Myös yhä useammat suomalaiset katsovat draamasarjoja suoratoistopalveluista, kuten Yle Areenasta. Tässä kehityksessä korostuu myös kilpailu ulkomailta.

Yle käynnistää uudenlaista katselua paremmin palvelevan draaman suunnittelun ja vastaa näin mediankäytön muutokseen. Uusi päivä -draama jatkaa ohjelmistossa vielä kahden tuotantokauden ajan. Päivittäisdraama Uusi päivä käynnistyi lokakuussa 2010 ja pitkän tuotannon viimeiset jaksot nähdään syksyllä 2018. Yhtiö pitää kiinni myös omasta draamatuotannosta ja se keskitetään Helsinkiin.

“Televisiodraama elää maailmalla kultakautta ja suomalainen sisältö on päässyt hyvin kyytiin mukaan. Haluamme kehittää yhdessä kotimaisten tuotantoyhtiöiden kanssa lisää menestystuotteita myös kansainvälisille markkinoille. Tästä hyötyvät kaikki”, tiivistää Ylen luova johtaja Ville Vilén.

Useita uudistuksia vireille

Draaman katselun lisäksi myös suomalaisten tavat hakea tietoa, ymmärtää maailmaa ja vaikkapa kuunnella musiikkia ovat muutoksessa.

“Ylellä on hyvä yleisösuhde ja Yleen luotetaan. Haluamme pitää tästä kiinni. Siksi aiomme uudistaa toimintaa siirtämällä 15–20 prosenttia Ylen resursseista uusille alueille seuraavien neljän vuoden kuluessa. Perkaamme yhtiön kustannusrakenteet ja pidämme talouden tasapainossa, vaikka Yle-veroa ei nosteta ja kulut kasvavat. Lisäämme draaman ohella myös muita ulkopuolisia hankintoja, kuten on linjattu. Tällä tulee olemaan erilaisia henkilöstövaikutuksia, ne selviävät suunnittelun edetessä”, sanoo Ylen toimitusjohtaja Lauri Kivinen.

Yle aikoo panostaa voimakkaasti myös verkon uutispalveluihin, lastenohjelmiin ja nuorisolle suunnattuihin palveluihin. Osana uudistuksia Ylessä käydään läpi suuri määrä ohjelmanimikkeitä ja arvioidaan niiden julkaisua verkossa, radiossa ja televisiossa. Lisäksi selvitetään tapoja tuottaa sisältöjä uusilla, kustannustehokkailla tavoilla.

Lisätiedot:
toimitusjohtaja Lauri Kivinen, p. 09 14801
viestintäjohtaja Reija Hyvärinen, p. 040 7502 999