Hyppää pääsisältöön

Tiesitkö tämän kaurasta?

Kaurahiutaleita
Kaurahiutaleita Kuva: Yle, Tero Kyllönen kaurahiutaleet

Kaurapuuro ei ole ollenkaan hassumpi aamunavaus tai vaikkapa päivän lopetus. Mikä tekee kaurasta niin erityisen terveellisen?

Kauran nauttiminen eri muodoissa kannattaa. Kaura pitää huolta niin kolesteroliarvoista, verensokerista kuin suolistostakin.

Kaura sisältää liukoista ravintokuitua, beetaglukaania, mikä tasapainottaa kolesteroliaineenvaihduntaa ja tasaa verensokerin vaihteluita. Beetaglukaani muodostaa suolistossa veden kanssa geelimäisen massan, joka hidastaa ja estää glukoosin ja kolesterolin imeytymistä elimistöön.

Jotta EU-komission hyväksymät kauran terveysväittämät toteutuisivat käytännössä, on kauran beetaglukaanikuitua saatava päivässä 3 grammaa. Tämä määrä täyttyy esimerkiksi noin 2 desistä kaurahiutaleita tai esimerkiksi kuudesta viipaleesta 100% kauraleipää. Parhaassa muodossa kuitu on vähän prosessoiduissa tuotteissa, kuten esimerkiksi leseissä ja hiutaleissa.

Infokuva kaurahiutaleista
Infokuva kaurahiutaleista Kuva: Yle, Tero Kyllönen kaurahiutaleet

Liukenemattomien kuitujen ansiosta kaura on hyväksi myös vatsan ja suoliston hyvinvoinnille. Liikkuessaan ruoansulatuksen läpi beetaglukaani muodostaa suojaavan kalvon vatsalaukkuun ja ohutsuoleen. Kauran kuidut lisäävät suolistossa kulkevan massan määrää ja helpottavat näin ollen myös vatsan toimintaa ja estävät ummetusta.

Kaura on kuitupitoisuutensa lisäksi myös proteiinipitoinen vilja. Kaura sopii myös useimmille keliaakikoille, koska se ei sisällä gluteenia. Keliaakikoille tarkoitettuihin elintarvikkeisiin käytettävän kauran on oltava erityisesti viljelty, korjattu, kuljetettu, varastoitu, valmistettu ja/tai käsitelty siten, että kaura ei missään vaiheessa joudu kosketuksiin vehnän, ohran tai rukiin kanssa. Keliaakikon elintarvikkeisiin käytettävän kauran gluteenipitoisuus saa olla enintään 20 mg/kg.

Kaura on monipuolinen vilja ja siitä on moneksi. Kaura on hyvä lisä myös esimerkiksi kasvisruokavaliota noudattavien ruokavalioon. Nykyään löytyykin paljon täysin kasviperäisinä valmistettuja kauratuotteita, kuten kauramaito, kasviperäiset kauravälipalat sekä uutuutena kasviproteiinivalmiste nyhtökaura. Uusia tutkimuksia kauran jatkojalostuksesta terveellisiksi välipaloiksi tehdään koko ajan.

Kaurarieska (9 kpl)

2,5 dl kaurahiutaleita
1,5 dl tattarijauhoja
2 dl maitoa
nokare sulatettua voita
ripaus suolaa
noin 70 g juustoraastetta tai raejuustoa (voi jättää myös pois)

Sekoita kaikki ainekset yhteen ja anna taikinan turvota hetken ajan. Taikinan tulee olla löysähkö, joten voit turvottamisen jälkeen lisätä vielä nestettä tarpeen mukaan.

Tee taikinasta lusikalla noin sentin paksuisia rieskoja uunipellille ja paista leipiä uunin keskitasolla 225 asteessa noin 15 - 20 minuuttia.

Voit halutessasi korvata tattarijauhon jollakin muulla jauholla. Myös maidon voi korvata esimerkiksi manteli- tai riisimaidolla.

Aamupala katettuna; kaurarieskoja ja kahvia
Aamupala katettuna; kaurarieskoja ja kahvia Kuva: Yle, Tero Kyllönen aamupala

Lähteet:
fineli
efsa
keliakialiitto
VTT