Hyppää pääsisältöön

Hienoa duotyöskentelyä ja intiimiä sointia

Taideyliopiston Sibelius-Akatemian oma levymerkki SibaRecords tekee ansiokasta ja korkeatasoista työtä julkaisemalla Akatemian opiskelijoiden ja opettajien äänitteitä. Laatustandardit ovat kiitettävän korkealla, ja jakelukin toimii Naxosin, iTunesin, Spotifyn ja muiden vastaavien kautta. Uutukainen viime keväältä, Sami Junnosen Laet lauloi yhdistää huilutaiturin ilmeikkään soiton kanteleen helähdyksiin isä- ja poika-Bachin sekä Junnosen ikätovereiden sävellyksissä.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Sami Junnosen monipuolinen muusikkous ja taipuisa soittimen hallinta kannattelee kokonaisuutta, jossa hidas, kuunteleva ja maalaileva saa rinnalleen tiheämpiä tekstuureja sopivassa suhteessa. Japanin 1900-luvun musiikin suuriin varhaisiin vaikuttajiin kuuluvan Michio Miyagin duo shakuhachille ja kotolle soi Junnosen ja kantelisti Eva Alkulan sovituksena aistillisesti. Junnosen shakuhachi-imitaatioista on herkullista siirtyä Bachien sonaatteihin, välissä kuultavan Janne Ikosen vapaasti versovan huilu-kantele-duon pitäessä pintansa kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla.

Johann Sebastian Bachin Sonaattia C-duuri Junnonen tulkitsee luonteikkaasti siirtäen barokin affektit ja karakterit nykyhuilulle sopivaksi. Koristeluineen lopputulos nousee soinneilla herkuttelun yläpuolelle riemukkaaksi musisoinniksi Heidi Äijälän maukkaan continuo-säestyksen kera. Poika-Bachin eli Carl Philipp Emanuelin Soolosonaatti a-molli voisi soida temperamenttisemmin barokkisoittimella; Junnonen antaa pikemminkin tilaa huilunsa lämpimälle soinnille. Toisaalta, miksipä soittaja ei käyttäisi vahvuuksiaan hyväkseen.

Äänitys on tehty hyvin läheltä, ja on siinä ja siinä tuleeko Junnosen huilu jopa liian liki kuulijaa. Toisaalta hallittu, pienen pieniä sävyeroja sisältävä soitto pääsee näin oikeuksiinsa—ja onhan kanteleenkin sävymaailma parhaimmillaan hyvin läheltä kuultuna. Levyn kolme kanteletaituria kuuluvat soittimensa eliittiin. Eva Alkulan kudonta Michio Miyagin Keväisessä meressä sekä Aki Yli-Salomäen Raanussa ja Elisa Kerolan kamarimusisointi Uljas Pulkkisin Laet Lauloi -teoksessa ovat ehkä levyn parasta antia, tasa-arvoisina duettoina huilun kera.

Suomessa vuosituhannen alussa opiskellut ja Amerikoissa upeaa läpimurtoa viime vuosina tehnyt perulaissyntyinen Jimmy López on yksi aikamme kiinnostavimmista säveltäjänimistä. Hänen soolohuiluteoksensa Warped Symmetry, Taipunut symmetria on tiivis ja tehokas muunnelmateos, jonka intensiteettiä Junnonen pitää taidokkaasti yllä. Astetta kerronnallisempi ja mielikuvituksellisempi, albumille nimen antava Uljas Pulkkisin Laet lauloi (englanniksi The Chant Enchanted) päättää SibaRecordsin uutukaisen maukkaasti.

”Laet lauloi—The Chant Enchanted”. Michio Miyagi: Keväinen meri. Janne Ikonen: Verso. J.S. Bach: Sonaatti C-duuri huilulle ja continuolle. C.P.E. Bach: Soolohuilusonaatti a-molli. Aki Yli-Salomäki: Raanu. Jimmy López: Warped Symmetry. Uljas Pulkkis: Laet lauloi. - Sami Junnonen, huilu, Eva Alkula, Elisa Kerola ja Heidi Äijälä, kantele. (SibaRecords, SRCD-1016)

Kuuntele Uudet levyt 30.9.2016, toimittajana Ville Komppa.

Kommentit