Hyppää pääsisältöön

Arctic Sea -laivan salatut taustat: käsikirjoitus

2.8.2009 klo 18
kiristäjä: Haloo Victor. Lopultakin suostut puhumaan.
Matveev: Kuka siellä on?
kiristäjä: Olen neuvottelija.
Matveev Mikä neuvottelija?
kiristäjä: Kyse on laivastasi.
Matveev Mistä laivasta?
kiristäjä: Arctic Sea.
Matveev Mitä kerrottavaa siitä on?
kiristäjä: Laiva on meidän hallussamme.

Seitsemän vuotta sitten, kesällä 2009 Pietarsaaresta lähtenyt Arctic Sea purjehtii Itämereltä Afrikan rannikolle asti radio ja paikannusjärjestelmä sammutettuna.

Kansainvälinen media seuraa päiväkausia uutisia Storan ja UPM:n puutavaraa kuljettaneen laivan kohtalosta.

Media epäilee, että laiva salakuljettaa asemateriaalia.

Samaan aikaan laivaa operoineen suomalaisyhtiön toimitusjohtaja, Victor Matveev käy kotonaan Helsingin Kulosaaressa julkisuudelta piilossa neuvotteluita kaapparin kanssa. MOT julkistaa nyt ensi kertaa poliisin nauhoittamat kiristyspuhelut.

Kiristäjä: Ensiksi vaadin 1,5 miljoonaa euroa käteisellä

vastineeksi laivasta, sen lastista ja miehistöstä. Sen lisäksi takaan, ettemme koske muihin neljään laivaanne.

Valtaajat ovat suunnitelleet tekoa jo kuukausia ennen hyökkäystä.

Silti puheluista ilmenee, että miehillä ei ole kovin kirkasta suunnitelmaa kaappauksen ansaintalogiikasta.

kiristäjä: 1,5 miljoonaa euroa käteisellä
Matveev: Se on valtava summa.
kiristäjä: Voin vihjata, mistä saat rahaa.
Matveev: Voitko kertoa, miten saan rahaa?
kiristäjä: Yksi lähde on vakuutusyhtiö.
Matveev: Vakuutusyhtiö?
kiristäjä: Niin.
Matveev: Minulla ei ole kokemusta sellaisesta. Ehkä kerrot lisää asiasta?
kiristäjä: Teidän täytyy panna vakuutusyhtiö ahtaalle.
Matveev: Sinne pitää siis ilmoittaa. Kielsit kuitenkin puhumasta laivasta.

Virolainen kansanedustaja, maan entinen turvallisuusjohtaja ja diplomaatti Eerik Kross tunsi pääkaapparin.

Eerik-Niiles Kross: Koko jutussa ei ole järkeä. Oliko se kaappaus vai ei? Kuka tilasi sen ja miksi? Oliko laivalla yksi vai kaksi miehistöä? Oliko omistaja mukana juonessa? Miksi venäläiset sotalaivat olivat Atlantilla laivan perässä?

Arctic Sea-jutun kansainvälistä tutkintaryhmää johti alkuvaiheessa Suomen Keskusrikospoliisin Rabbe von Herzen.

Rabbe von Hertzen, ylikomisario, Suomen Keskusrikospoliisi: Tämä toimeksiantotaho, jota me epäiltiin taustalla olevan, niin sitä ei oo minun käsittääkseni ja minun mielestä koskaan saatu selvitettyä.

Puoli vuotta sitten kansanvälinen tutkivien toimittajien verkosto aloitti tähän asti laajimman veroparatiisivuodon uutisoinnin.

Panamalaisesta Mossack Fonsecasta vuodetut asiakirjat tuovat lisätietoa myös Arctic Sea -aluksen taustoista.

Vuodetut dokumentit kuvaavat satojen sivujen verran liiketoimia, jossa suomalaisiksi toimijoiksi nousee kolme liikekumppanusta: Helsingin Jollaksessa vakituisesti asunut Vladimir Voronov,

Kontulassa asunut Alexey Starodubov,

ja suomalaisten Solchart yhtiöiden pääosakas ja laivakaapparien kiristyksen kohteeksi joutunut toimitusjohtaja Victor Matveev.

Vielä kesällä 2009 Victor Matveevin suomalaisella Solchartilla menee hyvin. Yhtiörypäs on kasvanut vauhdilla ja muuttanut juuri uusiin tiloihin Helsingin Eiranrantaan.

Elokuun ensimmäisellä viikolla tilanne Arctic Seallä on jatkunut jo parisen viikkoa.

Victor Matveev pitää perheeseensä kohdistunutta uhkaa todellisena, ja muuttaa vuokramökkiin Espoon Lippajärvelle.

Suomen poliisi suhtautuu Matveeviin rikoksen uhrina, mutta tutkii samalla, löytyykö Matveevin liiketoimista selitystä kaappaukselle.

Myös kiristyspuhelut kuulostavat ajoittain hämmentäviltä.

kiristäjä: Milloin voin soittaa?
Matveev: Sinähän soitat parhaillaan.
kiristäjä: Victor, sinähän harrastat kamppailulajeja. Osaat siis ajatella rauhallisesti. Ymmärsitkö kaikki neljä sääntöä?
Matveev: Haluatko treenata kanssani, vai?
kiristäjä: Ehkä jonain päivänä. Nyt haluaisin vahvistuksen, että ymmärsit säännöt.
Matveev: Olisi mukava sparrata kanssasi.
kiristäjä: Ymmärsitkö säännöt?

Rabbe von Hertzen: No, kaiken kaikkiaan juttu oli sen verran erikoinen ja myös nää puhelut, toki ei hirveetä kokemusta ollu laivakaappauksista aikasemmin, mutta kiristys-, kiristyspuhelut eivät jotenkin eivät noudattaneet sellasta minun mielestä loogista juoksutusta, vaan ne oli aika pitkiä osa niistä ja sisälsi minun mielestä jotain sellasta, joka sai minut epäilemään, että oisko tässä jotain muutakin taustalla kuin ihan puhdas rahallinen hyötymistarkotus näillä kaappaajilla.

kiristäjä:Ymmärrän, että tilanne ei ole helppo. Kun sanoin, että voin auttaa...Mitä sanoisit, jos sijoittaisin yhtiöösi puolet, eli 750 000 euroa?
Matveev: Ei se auta. Et ymmärrä tilannetta, Marius.
kiristäjä:Ymmärrän kyllä.
Matveev: Anna kun selitän. Johdan täysin laillista yritystä Suomessa. Tässä maassa kuka tahansa voi saada kaikki tiedot minusta, yrityksestäni ja sen taloustilanteesta. Ei ole mahdollista piilottaa senttiäkään.

Tätä seuraa keskustelu, jossa kiristäjä, Dmitri Savins opastaa Victor Matveeville, miten voitot piilotetaan veroparatiyhtiöön.

Matveev: Miten teet sijoituksen?
kiristäjä: Se on yksinkertaista. Ensin perustetaan veroparatiisiyritys, jolla on nimelliset johtajat.
Matveev: Ok.
kiristäjä: Yritys vuokraa laivanne tietyksi ajaksi, mutta antaa kaupallisen johdon teille. Siitä on kyse. Periaatteessa siis veroparatiisiyritys hoitaa kaikki laivan päivittäiset kulut ja miehistön palkat. Teille jää vain voitot.
Matveev: Taidat yksinkertaistaa...
kiristäjä: Se on aika reilua.

Panamalaisesta Mossack Fonseca –toimistosta vuotaneet sähköpostit ja asiakirjat osoittavat, että Victor Matveev ei tarvinnut lisäoppia salattujen yhtiöiden käytössä.

Suomeen rekisteröidyn Solchart-yhtiöryppään taustalla toimiikin piilotettu yhtiö nimeltä Mobilim.
Yhtiön toimintaa pyöritti Victor Matveev. Hänellä oli myös täysi käyttöoikeus yhtiön Sveitsiin perustettuun pankkitiliin.

MOT: Tämän suomalaisen varustamon taustalla ja myös näitten suomalaisomistuksessa olleiden laivojen rahaliikennettä pyöritti yhtiö nimeltä Mobilim. Oliks tää ulkomainen emo- tai konserniyhtiö ilmotettu Suomen viranomaisille?
Rabbe von Hertzen: Tietääkseni ei ollut.

Ulospäin Mobilimin asioita hoitaa geneveläinen asianajotoimisto.

Poliisi on saanut osana tutkintaansa tiedon Mobilimista ja sen salatusta Sveitsin tilista, sillä nopeasti kaappauksen jälkeen Suomi tekee Sveitsille virallisen pyynnön tilitietojen luovuttamisesta Suomeen.

Tässä vaiheessa Victor Matveev on itse jo muuttanut Sveitsiin, tunnin ajomatkan päähän Genevestä, järven vastakkaiselle rannalle.

Ensimmäinen asunto on sveitsiläisittäin vaatimattomassa kerrostalossa.

Alkuvuonna 2010 Mobilim, jonka toimintaa edelleen pyörittää Victor Matveev, valtuuttaa Python ja Peterin asianajan vastustamaan Suomen tietopyyntöä.

Tietopyynnön tarkoitus on tutkia rikosta, jonka uhri on Matveev itse.

Dokumentit avaavat myös suomalaisen Solchartin vähemmistöosakkaiden, Vladimir Voronovin, Alexey Starodubovin ja Mobilimin välisiä rahavirtoja.

Vladimir Voronov: Asun Kyproksella.

MOT tavoitti Voronovin kesällä. Haluan kysyä mikä ja kenen yhtiö tamä Mobilim oikein on.

Vladimir Voronov: Kuten jo sanoin, Victor Mateev voi kertoa, kuka omistaa Mobilimin. En ole yhteydessä Mateeviin. Sen lisäksi sanoisin, että tunsin kyllä yrityksen aiemmin, mutten tiedä, kenen se on. Se ei missään tapauksessa ole minun. En ole Mobilimin osakas.

Panamasta vuodetut dokumentit osoittavat, että Matveevin ja liikekumppaniensa liiketoiminta laajeni kaappausta edeltäneinä vuosina vauhdilla. Mobilim hoiteli yhä suuremman osan operoimistaan laivoista omaan omistukseensa.

Esimerkiksi Vladimir Voronov ja Mobilim myivät yhdessä Suomessakin liikennöineen Arctic Star-aluksen yhdellä dollarilla Maltalta Panamalle.

Kesällä Vladimir Voronov kuitenkin kiisti MOT:lle ylipäätään omistaneensa mitään laivaa.

Vladimir Voronov: Kaikki kysymykset pitää esittää Victor Mateeville.
MOT: Ette ole siis myyneet laivoja yhdellä eurolla Maltalta Panamalle.
Vladimir Voronov: En, en.

Tosiasiassa Suomessa Helsingin Jollaksessa kirjoilla ollut Voronov sai 650 000 USD Mobilimilta osuudestaan yhtiöön, joka omistaa osan suuresta rahtilaivasta.

Starodubovin ulkomailla sijaitsevalle tilille Mobilim siirsi vielä suuremman summan, yhteensä noin pari miljoonaa euroa.

Kumpikaan miehistä ei ilmoittanut näitä maksuja Suomen verotuksessaan.

MOT: Tää vuoto sisältää sen lisäks vielä näytön siitä, että kaks tällasta, tän suomalaisvarustamon ihan Suomessa kirjoilla ollutta osakasta sai Mobilimilta rahaa ohi Suomen verottajalta. Toinen sai satoja tuhansia, toinen melkein kaks miljoonaa dollaria. Tuliks tää teille ilmi?
Rabbe von Hertzen: No, tätä mä en voi sen tarkemmin kommentoida, ikävä kyllä. Mutta jos se teidän papereista käy ilmi, niin sithän se sieltä käy ilmi.

Voronov itse ei enää vastannut MOT:n yhteydenottopyyntöihin.

Victor Matveev asuu nykyään muutama kilometrin päässä ensimmäisestä osoitteestaan Genevejärven Rivieraksi kutsutulla alueella.

naapuritalon mies: On kaksi taloa. Tämä talo on numero neljä. Toinen talo on numero kuusi.
- Siitä tiedosta on apua.

Jätän Matveeville yhteydenottopyynnön.

Matveev: Me operoimme alusta. Kaupallinen johto on meillä.
kiristäjä: Kuka omistaa laivan?
Matveev: Me olemme laivan kaupallinen johtaja.
kiristäjä: Kuka on omistaja?
Matveev: Miksi vastaisin tuohon kysymykseen?

Merenkulussa on normaalia, että laivaa operoi joku muu kuin sen omistaja. Oikea omistaja ei aina paljastu edes rekisteriviranomaiselle.

Solchart varustamon laivojen takana olevat yritysketjut ovat kuitenkin jopa poikkeuksellisen mutkikkaita.

Suomalaisyhtiö Solchartin yläpuolella toimii Neitsytsaarille rekisteröity, mutta Genevestä ja Suomesta käsin johdettu Mobilim.

Neitsytsaarile ei oikeaa omistajaa tarvitse ilmoittaa, mutta sveitsiläisen pankkitilin perustaminen vaatii tiedon omistajasta.

Mobilimin omistajaksi on nimetty Oleg Goussarov.

Osoite johtaa Moskovan keskustaan

Matveev: Haloo.
MOT: Onko Victor Matveev?
Matveev: Yritin muistaa yhtiön nimen. Olen työskennellyt niin monessa yhtiössä.

Matveev sanoo ettei, muista koko yhtiötä ennen kun kerron, että hän oli sen johtaja.

Matveev: Nyt muistan. Ystäväni pyysivät minua johtamaan sitä. Venäläinen sijoittajaryhmä pyysi minua yrityksen johtoon. Niin se oli.
MOT: Omistaja on Oleg Goussarov. Hänkö on siis ystävänne?
Matveev: Niin, hän oli...
En tiedä, keitä hänen takanaan on. Se oli hän tai joku toinen, yksi sijoittajista.
MOT: Joku sijoittajista? -
Matveev: Niin, joku merenkulkualan sijoittaja.

Oleg Gennadievits Goussarov ei ole merenekulkualan ammattilainen. Hän on työskennellyt mainos- ja julkaisualalla Venäjän valtio-omisteisessa Rosvnesreklama-yhtiössä.

Asiakirjoista löytyy myös mahdollinen linkki Viroon. Esittelen niitä Viron entiselle turvallisuusjohtajalle, nykyiselle Reformipuolueen kansanedustajalle Eerik Krossille.

Arctic Sea -aluksen osaomistaja on kaappauskesään asti ollut yhtiö nimeltä Exford Services. Se on sijoittanut useisiin yhtiöihin, joiden osoite johtaa Tallinnalaiseen asianajotoimistoon.

MOT: Ne eivät siis ole tuttuja teille?
Eerik-Niiles Kross: Eivät ole. Paitsi Larsen, hän on tunnettu taho, joka perustaa ja myy yhtiöitä.

Matveevin liikekumppani oli Jurijs Romce – latvialainen liikemies, joka on toiminut muun muassa rahanpesun vuoksi toimilupansa menettäneen latvialaispankin hallituksessa. Mobilim hieroi jo parin kaappausta edeltäneen vuoden aikana miljoonien eurojen arvoisia laivakauppoja juuri Romtsen yritysten kanssa.

Matveev itse sanoo, ettei muista kuka hänen lisäkseen omisti Arctic Sea-alusta.

Matveev: Oli joitain pienempiä osakkaita, mutten muista keitä he olivat.

Sveitsin asettamat käyttörajoituksen estävät poliisia kommentoimasta Sveitsistä saatujen tietojen sisältöä. Vuodetuista asiakirjoista käy ilmi, että tietojen saanti juuttui vuosiksi Sveitsin oikeuslaitoksen vastustukseen. Tässä välissä kaapparit oli ehditty jo tuomita Venäjällä ja aktiivinen tutkinta loppua.

Onko Matveevin liiketoimilla yhteyttä siihen, että juuri Arctic Sea valikoitui kohteeksi, jäi näin loppuun asti selvittämättä.

MOT ei lopulta tavoita myöskään Mobilimin omistaksi merkittyä Oleg Gusarovia. Ei selviä onko hän todella bulvaani, ja jos on niin kenen.

Matveev: Haloo.
kiristäjä: Huomenta Victor.
Matveev: Huomenta, herra Marius.
kiristäjä: Mitä kuuluu?
Matveev: Olen nujerrettu.
kiristäjä: Mitä vakuutusyhtiö sanoi?
Onko asia edennyt?
Matveev: Vakuutusyhtiö sanoo, ettei auta meitä tässä tapauksessa.
kiristäjä: Selvä. Voit alkaa kirjoittaa lausuntoa, että laiva on menetetty. Huomisesta alkaen miehistö ei enää saa ruokaa. 20. elokuuta tuhoamme laivan. Sympatiani ovat puolellasi, mutta pomo käski hankkia rahat. Siinä se. Muuten 15 merimiestä ei enää koskaan näe perheitään. Hyvästi.

Efektejä TV-uutisista:
Venäjä on pidättänyt Arctic Sea-alauksen kaappareiksi epäillyt miehet.
Kaapparit on kuljetettu Moskovaan

16 päivän päästä ensimmäisestä puhelusta Venäjän sotilaslaivasto pidättää Suomeen äänenmuuntimen kautta soitelleen Dmitri Savinsin.

Kuukausia pidätyksensä jälkeen Savins nimeää kuulustelussa kaappauksen tilaajaksi kansanedustaja Eerik Krossiin, Venäjä-kriitikon, jolla todella oli yhteys Savinsiin.

Eerik-Niiles Kross, kansanedustaja, Viro: Tunnen Savinsin. Hän työskenteli varustamossa, jolla oli toimitilat samassa paikassa, jossa minun yritykseni toimisto oli.

Muut kaappauksesta tuomitut olivat Latvian tai Viron venäjänkielistä vähemmistöä, osa kotoisin Mustämäen lähiöstä, monella ennestään rikostausta. Savins erosi joukosta selvästi.

Eerik-Niiles Kross, kansanedustaja, Viro: Savins on varsin hyvin koulutettu. Älykäs tyyppi. Seikkailija. Hänellä on hämärä tausta.
Mutta kuka hän todella on? Myöhemmin selvisi, että hänellä oli muita outoja kiinnostuksen kohteita. Savinsilla oli yhteyksiä ryhmiin, jotka olivat vuoden 2007 pronssisotilasmellakoiden taustalla.
Poliisi huomasi, että hän osallistui siihen toimintaan. On viitteitä siitä, että Savinsilla on voinut olla outoja kontakteja Venäjälle.

Tätä ennen ohjelmassa kuvatut tapahtumat ovat faktoja, joista on olemassa näyttö. Nyt on pakko siirtyä arviointiin.

Kross näkee mahdollisena, että Venäjän on kaappauksen takana.

Mediaspekulaatioissa on toisaalta epäilty myös ainakin Israelin halunneen sulkea salakuljetusreitin Lähi-itään.

Matveev: Julkisuudessa olleesta tiedosta 99 % on pelkkää spekulaatiota.

Krossin näkemyksiä tukee se, että Venäjä vapautti Savinsin etuajassa jo lähes pari vuotta sitten.

MOT: Minkä uskotte olevan syy siihen,
että Dmitri Savins nimesi teidät?
Eerik-Niiles Kross, kansanedustaja, Viro: Vaikea sanoa. Mitä koko tapauksen taustalla oli? Emme tiedä. Minun osuuteni oli venäläisille vain kirsikka kakun päälle. En usko, että asialla oli alunperin mitään tekemistä minun kanssani.
Näyttää siltä, että muutkin käyttivät Savinsia ja hänen porukkaansa, ehkä liikemiehet, ehkä Venäjän viranomaiset. Kuka tietää?

Tällä hetkellä yhdelläkään maalla ei näytä olevan haluja jatkaa äärimmäisen poliittiseksi muuttuneen jutun tutkintaa.

Eerik-Niiles Kross, kansanedustaja, Viro: Vaikuttaa todennäköiseltä, että mitä tapahtuikaan, kyse ei ollut vain puutavaralastissa olleen aluksen kaappauksesta. Ei voi sulkea pois mahdollisuutta, että kyse oli tyhmyydestä. Silti on monia seikkoja, joissa ei ole järkeä.

MOT: Tiedättekö, kuka kaappauksen taustalla oli?
Matveev: Minulla ei ole todisteita. Tietysti on epäilyjä, mutta ne ovat vain oletuksiani.
Aion julkaista kirjan tästä tapauksesta jossain vaiheessa. Olen luvannut viranomaisille, etten puhu asiasta.

Matveev: Todellista tarinaa ei ole julkaistu. En voi kertoa enempää kuin jo kerroin.