Hyppää pääsisältöön

Käyrätorvi taipuu moneen...

Käyrätorvitaiteilija Tommi Hyytinen on ottanut asiakseen levyttää albumillisen uutta suomalaista käyrätorvimusiikkia. Muistan ajan, jolloin tällaiset katselmukset olivat täynnä jälkisarjallisia standardikappaleita, ja karkottivat kuulijat mahdollisimman kauas sekä tylsyydellä että informaatiotiheydellä. Mutta uusi musiikki on parantunut - nyt tämä levy on musiikillisesti sekä vaihteleva että kiehtova.

Hyytinen / Tired Light
Hyytinen / Tired Light uudet levyt

Tomi Räisäsen teos Väki on levyn tehokkainta antia. Käyrätorven erikoisefekteistä koottu nauhaosuus manaa luonnon väkeä toiseen todellisuuteen kurkottaen, ja johtoaihetekniikka pitää kokonaisuuden kasassa. Kai Niemisen kolme kappaletta hellivät kuulijaa lyyrisillä tunnelmakuvilla, joissa soolosoittimen linjakas herkkyys pääsee oikeuksiinsa. Levyn keskiössä on Matthew Whittallin Points of Attractions, jossa käyrätorvi ja viulu yrittävät kohdata omilla ehdoillaan pianon tasoittaessa tietä. Amerikkalaisen minimalismin, Kind of Blue -riffien ja skandinaavisen herkkyyden yhdistelmä vetoaa ainakin minuun.

Johanna Erängön kaksi kappaletta jäävät tässä seurassa hieman persoonattomiksi, kun taas Tommi Hyytisen omat teokset erottuvat häpeilemättömällä, musikanttisella uusromantiikalla.

Käyrätorven äänittäminen on erittäin hankalaa, etenkin kun sen sointi pitää tällä levyllä yhdistää sekä harppuun, pianoon että viuluun. Pilfinkin Jarmo Kähkönen on kuitenkin onnistunut perusäänikuvassa erinomaisesti, vaikka sointi on aavistuksen etäisempi ja verhotumpi kuin toivoisin. Hyytinen kyllä soittaa mehukkaasti ja dynaamisesti, tosin harmillista kyllä levyn epävarmin fraasi kuullaan heti alkuun.

Levykokonaisuudella Hyytinen pystyy osoittamaan, että käyrätorvi on varsinainen runsaudensarvi, ja että suomalaiset säveltäjät silti ymmärtävät sen melodisen, juhlavan ominaislaadun. Tärkeintä on silti osoittaa, että uusi musiikki yleensä on nykyään moninaista ja suorasti puhuttelevaa.

"Tired Light - 21st century Finnish music for horn". Johanna Eränkö: Tired Light; FINITE. Matthew Whittall: Points of Attraction. Kai Nieminen: Elegy; Hymnos II; Ancient Songs... Tommi Hyytinen: Streaming; Restless Longing. - Tommi Hyytinen, käyrätorvi. (Pilfink, JJVCD-162)

Kuuntele Uudet levyt 7.10.2016, toimittajana Kare Eskola.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.