Hyppää pääsisältöön

Miehet ympäri maailman lakkaavat yhden kynnen lokakuun ajaksi – #PolishedMan herättää tietoisuutta lasten kohtaamasta väkivallasta

Kolmatta kertaa järejstettävään kampanjaan on osallistunut tunnettuja näyttelijöitä sekä entinen olympiavoittaja.

Kuvassa #PolishedMan-kampanjan käynnistäneen YGAP-järjestön toimitusjohtaja Elliot Costello. // Kuva: Instagram / polishedman / kuvakaappaus

Movember eli no-shave November on yksi maailman tunnetuimmista kuukauden ajan kestävistä kampanjoista. Marraskuun ajan miehet kasvattavat viiksiään levittääkseen tietoisuutta eturauhassyövästä ja keräävät rahoitusta taudin hoitamiseksi ja ehkäisemiseksi.

Mutta lokakuussa on käynnissä toinen erittäin tärkeä kampanja, joka liittyy lasten kohtaamaan väkivaltaan ja hyväksikäyttöön. Sen nimi on PolishedMan.

Kampanjaan osallistuminen on simppeliä: miehet lakkaavat kuukauden ajaksi yhden sormensa jollain värillä. Kampanjan järjestäjä Youth Global Awareness Programin eli YGAP:n mukaan yhden sormen värjääminen kuvastaa sitä, että yksi viidestä alle 18-vuotiaasta lapsesta on joutunut tai joutuu kärsimään väkivallasta tai hyväksikäytöstä.

Avaa Instagram postaus

Kampanja on käynnissä kolmatta vuotta. Se sai alkunsa siitä, kun YGAP:n toimitusjohtaja Elliot Costello tapasi vuonna 2013 8-vuotiaan kambodzalaistyttö Thean, jota oltiin käytetty hyväksi kahden vuoden ajan sen jälkeen, kun hän oli joutunut orpokotiin.

Costello tutustui tyttöön ja kertoo järjestön julkaisemalla videolla, että tyttö piirsi sydämen Costellon kämmeneen ja värjäsi tämän kynnet sinisiksi.

Costellon käynnistämään kampanjaan on osallistunut kuluvan vuoden lokakuun aikana monia julkisuuden henkilöitä, kuten Thor-elokuvista tuttu näyttelijä Chris Hemsworth, Valehtelevat viettelijät -sarjassa esiintyvä Tyler Blackburn ja uinnin kaksinkertainen olympiavoittaja Michael Klim. Kampanjaan osallistutaan lisäämällä sellainen kuva itsestään, jossa näkyy maalattu kynsi. Kampanjan virallinen hashtag on #PolishedMan.

Avaa Instagram postaus

Avaa Instagram postaus

Avaa Instagram postaus

Costellon mukaan väkivallan lopettaminen on ihmisten omissa käsissä.

- Se alkaa kynnen maalaamisella. Se johtaa keskusteluihin, jotka johtavat lahjoituksiin. Lahjoitukset mahdollistavat väkivallan estämisen ja siltä suojautumisen, Costello kertoo kampanjan verkkosivuilla.

Kyseessä ei ole pelkästään miehille suunnattu kampanja: naiset voivat osallistua siihen rohkaisemalla miehiä lakkaamaan kyntensä sekä jakamalla sosiaalisessa mediassa kuvan tekstillä I prefer a #PolishedMan.

Lokakuun 5. päivään mennessä kampanja on kerännyt lahjoituksia jo lähes 260 000 euroa.

Lue myös:

Tasa-arvoa ajava kampanja laittoi seksikkäät lesbot mainostamaan öljyä – ja se ei mennyt ihan putkeen

Kun some-kampanja menee pieleen: trollit kaappasivat Alexander Stubbin hashtagin

Some-kampanja #WhenIwas nostaa seksuaalisen häirinnän puheenaiheeksi – kerännyt tuhansia tarinoita päivässä

Itsemurhaviestit kertovat tilanteen liian myöhään – Movember-kampanjalta pysäyttävä video mielenterveysongelmista