Hyppää pääsisältöön

Ravel ja malletit

Ranskalaiset impressionistit uurastivat piilottaakseen pianon lyömäsoitinpiirteet säihkyvien värien ja utuisten tekstuurien alle. Toisaalta ranskalaiset impressionistit intoutuivat balilaisesta gamelan-musiikista ja muusta itämaisesta kolistelusta. Tämän kahtalaisen taustan takia on kiinnostava kuunnella, kuinka Joint Venture -lyömäsoitinduolta luonnistuu Maurice Ravelin pianomusiikki.

Ravel / Joint Venture
Ravel / Joint Venture uudet levyt

Rachel Xi Zhang ja Laurent Warnier versioivat Ravelia pehmeä-äänisellä marimballa ja kimmeltävällä vibrafonilla, ja osoittavat hyvää pelisilmää ohjelmiston valinnassa. Le Tombeau de Couperin -sarjan uusbarokkiset tanssit hahmottuvat malleteilla erinomaisen napakasti, kun taas Hanhiemo-sarjan taianomaiset sointikentät ja hauskat kilkatukset hyödyntävät marimban ja vibrafonin eksoottisempia ominaisuuksia. Vain levyn päättävä Pavana kuolleen prinsessan muistolle jättää linjakkuuteen toivomisen varaa - mallettisoitinten ääni kun sammuu vielä nopeammin kuin pianon.

Kahdesta kontrastoivasta teoksesta syntyy silti erittäin nautittava kuuntelukokemus, jolle on tyypillistä sama kuin kaikille hyville sovituslevyille: tutuista teoksista erottuu ja korostuu uusia asioita. Hanhiemosta Joint Venture soittaa esiin sellaisia vipellyksiä, joita paraskaan pianisti ei saa soinnillisesti eroteltua.

Suosittelen kuuntelemaan tätä levyä niin hyvällä äänentoistolla kuin mahdollista. Kun marimban matala humina yhdistyy vibrafonin kantavaan kilinään, äänikuva häilyy välillä todella täynnä sitä, mikä Ravelin musiikissa on hyvää. Puhumattakaan nopeiden kilkatuksien säröisestä atakista, josta kuka tahansa pianisti maksaisi vasemman pikkusormensa.

"Dances and Fairy Tales". Maurice Ravel: Le Tombeau de Couperin; Ma mère l'Oye; Pavane pour une infante défunte. - Joint Venture Percussion Duo. (BIS-9054)

Kuuntele Uudet levyt 7.10.2016, toimittajana Kare Eskola.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.