Ranskalaiset impressionistit uurastivat piilottaakseen pianon lyömäsoitinpiirteet säihkyvien värien ja utuisten tekstuurien alle. Toisaalta ranskalaiset impressionistit intoutuivat balilaisesta gamelan-musiikista ja muusta itämaisesta kolistelusta. Tämän kahtalaisen taustan takia on kiinnostava kuunnella, kuinka Joint Venture -lyömäsoitinduolta luonnistuu Maurice Ravelin pianomusiikki.
Rachel Xi Zhang ja Laurent Warnier versioivat Ravelia pehmeä-äänisellä marimballa ja kimmeltävällä vibrafonilla, ja osoittavat hyvää pelisilmää ohjelmiston valinnassa. Le Tombeau de Couperin -sarjan uusbarokkiset tanssit hahmottuvat malleteilla erinomaisen napakasti, kun taas Hanhiemo-sarjan taianomaiset sointikentät ja hauskat kilkatukset hyödyntävät marimban ja vibrafonin eksoottisempia ominaisuuksia. Vain levyn päättävä Pavana kuolleen prinsessan muistolle jättää linjakkuuteen toivomisen varaa - mallettisoitinten ääni kun sammuu vielä nopeammin kuin pianon.
Kahdesta kontrastoivasta teoksesta syntyy silti erittäin nautittava kuuntelukokemus, jolle on tyypillistä sama kuin kaikille hyville sovituslevyille: tutuista teoksista erottuu ja korostuu uusia asioita. Hanhiemosta Joint Venture soittaa esiin sellaisia vipellyksiä, joita paraskaan pianisti ei saa soinnillisesti eroteltua.
Suosittelen kuuntelemaan tätä levyä niin hyvällä äänentoistolla kuin mahdollista. Kun marimban matala humina yhdistyy vibrafonin kantavaan kilinään, äänikuva häilyy välillä todella täynnä sitä, mikä Ravelin musiikissa on hyvää. Puhumattakaan nopeiden kilkatuksien säröisestä atakista, josta kuka tahansa pianisti maksaisi vasemman pikkusormensa.
"Dances and Fairy Tales". Maurice Ravel: Le Tombeau de Couperin; Ma mère l'Oye; Pavane pour une infante défunte. - Joint Venture Percussion Duo. (BIS-9054)
Kuuntele Uudet levyt 7.10.2016, toimittajana Kare Eskola.