Hyppää pääsisältöön

Panaman paperit ja kaapattu laiva

Kuva Panaman papereista
Panaman paperit paljastavat mutkikkaita yritysketjuja, lainoja omille yhtiöille, bulvaaniomistajan ja veron kiertoa. Kuva Panaman papereista Kuva: Yle, Taisto Lapila Panaman paperit,laivakaappaukset

2009 kaapatun Arctic Sea –aluksen omistajayhtiön taustalta paljastui Suomen viranomaisilta salattu konserniyhtiö ja rahanpesusta kiinni jääneen pankin hallituksessa toiminut latvialainen liikekumppani.

Kansainvälisen tutkivien toimittajien järjestön ICIJ:n 2015-16 panamalaisesta lakiasiaintoimistosta Mossack Fonsecasta saama jättivuoto sisältää myös noin 150 dokumenttia ja sähköpostia, jotka liittyvät Neitsytsaarille rekisteröityyn yritykseen nimeltä Mobilim.

Salattu yhtiö nimeltä Mobilim

Asiakirjoista ilmenee muun muassa, että Mobilim perusti vuosituhannen vaihteessa pankkitilin Credit Suisse –pankkiin Sveitsiin. Tilin perustamisen ehtona pankki vaati yhtiöltä tiedot omistajista, yritysrakenteesta ja lähipiiristä.

Näiden tietojen mukaan Neitsyssaarille rekisteröidyn Mobilim-konsernin johtaja oli Helsingin Kulosaaressa asunut Victor Matveev. Pankille yhtiö kertoi myös, että Matveevin omistama suomainen Solchart-yritysrypäs kuuluu samaan Mobilim-konserniin. Matveevin suomalaisyhtiö Solchart omisti kaappauksen aikoihin enemmistön Arctic Sea aluksesta maltalaisen tytäryhtiönsä kautta.

Mutkikkaat yritysketjut ja veroparatiiseina tunnettuihin valtioihin perustetut yhtiön ovat erittäin tyypillisiä kansainvälisessä merenkulussa.

-Niihin voi olla monia syitä, esimerkiksi mukavuuslippulaivoillla tavoitellaan perinteisesti kilpailuetua palkkakuluissa, kertoo Åbo Akademin kansainvälisen kauppaoikeuden emeritusprofessori Hannu Honka.
-Voi siihen olla myös verotuksellisia syitä, Honka sanoo. Verosuunnittelu ei ole laitonta.

Åbo Akademin kansainvälisen kauppaoikeuden emeritusprofessori Hannu Honka
Emeritusprofessori Hannu Honka arvioi MOT:n pyynnöstä asiakirjoja. Åbo Akademin kansainvälisen kauppaoikeuden emeritusprofessori Hannu Honka Kuva: Yle, Taisto Lapila Panaman paperit,laivakaappaukset,kansainvälinen kauppaoikeus

Suomen viranomaiset saivat tiedon Mobilimin olemassaolosta vasta kaappauksen jälkeen.

- Onko tyypillistä, että suomalaisen varustamon takana onkin offshore-yhtiö, jota ei ole ilmoitettu Suomen verottajalle?
- Ei se ole suomalaisille varustamoille tavallista, emeritusprofessori Honka myöntää.

Arctic Sea –laivan suomalaisvarustamon osakkaita olivat myös Helsingissä Jollaksessa vakituisesti asunut Vladimir Voronov ja Kontulassa asunut Alexey Starodubov. Asiakirjojen mukaan heidän yhtiönsä kävivät Mobilimin kanssa mutkikkaita laivakauppoja.

Mobilim esimerkiksi lainasi miesten yhtiöille rahat, joilla lunastaa muut osakkaat ulos kahdesta maltalaisyhtiöstä, joista toinen omisti A. Sky ja toinen Arctic Star -nimisen laivan.

Tämän jälkeen Mobilim lunasti Voronovin osakkeet Arctic Sky -aluksesta ja Starodubovin osakkeet molemmista laivoista.

Seuraavassa vaiheessa Mobilim ja Vladimir Voronov myivät laivayhtiöiden osakkeet yhdellä dollarilla omille saman nimisille yhtiöilleen Panamaan.

Suomalaisia veronmaksajia kauppa haittasi ainakin sen verran, että Voronov jätti ilmoittamatta saamansa 650 000 dollarin ja Starodubov liki kahden miljoonan dollarin kauppasumman Suomen verotuksessaan.

Miljoonien eurojen laivakauppoja latvialaisen liikekumppanin kanssa

Kaapatun Arctic Sea –aluksen vähemmistöosakas oli kaappauskesään asti latvialainen liikemies Jurijs Romce.

MOT tavoitti Arctic Sea-aluksen suomalaisen Solchart-varustamon toimitusjohtajan Sveitsistä.

-Kuka oli Arctic Sea:n toinen omistaja?
-En muista, joitain pienempiä osakkeenomistajia oli.
― Victor Matveev

Matveevin huonomuistisuus ei ole uskottavaa, sillä Romce oli hallituksen puheenjohtaja myös latvialaisyhtiö Aquashipissa, jonka kanssa solmitun laivan huoltosopimuksen Matveev on julkisuudessa kertonut purkaneensa, koska ei ollut tyytyväinen palvelun laatuun.

Panamasta vuodetut dokumentit paljastavat, että miehet olivat läheisempiä liikekumppaneita kuin on tähän asti tiedetty. Romcen salattu yhtiö oli ollut osakkeenomistajana lähes kaikissa suomalaisen Solchartin liikennöimissä aluksissa.

Latvialaisella liikekumppanilla yhteys rahanpesusyytteiden sulkemaan pankkiin

Romcen yritystoiminta näyttää liittyvän paitsi merenkulkuun, myös hämäräbisneksistä kiinni jääneisiin pankkeihin.

Baltian tutkivan journalismin keskuksen tietojen mukaan Romce on ollut mukana muun muassa Trasta Komercbankan hallinnossa. Pankki menetti hiljattain toimilupansa rahanpesusyytösten seurauksena. Laittoman rahan siirtoon Venäjältä käytettiin asian paljastaneiden journalistien mukaan tekaistuja lainasopimuksia.

http://www.intellinews.com/latvia-s-trasta-komercbanka-loses-licence-over-alleged-money-laundering-92073/
https://www.reportingproject.net/therussianlaundromat/latvian-bank-was-laundering-tool.php

Romce on ollut vuosituhannen vaihteessa mukana myös latvialaisen Krajbankan tytäryhtiössä Finasta Asset Managementissa. Emoyhtiö Krajbankan myöhempi johto on yritetty saada vastuuseen muun muassa rahanpesusta, ja pankin venäläinen omistaja tuomittiin kesällä petoksesta Britanniassa.

http://www.lsm.lv/en/article/economics/economy/police-want-charges-brought-over-krajbanka-collapse.a146125/
https://www.judiciary.gov.uk/wp-content/uploads/2016/05/krajbanka-v-antonov.pdf

Mobilimin lainasopimus Arctic Sean osakkeita vastaan

Jurijs Romcella on osoite Riikassa, mutta julkisten rekistereiden mukaan hänellä on useita yhtiöitä ainakin Latviassa, Virossa ja Makedoniassa. Panamasta vuodetut paperit toivat esiin lisäksi pari aiemmin tuntematonta yhtiötä, toinen niistä on Arctic Sea –laivaa omistanut Exford Services.

Mobilim myönsi Exfordille 700 000 euron lainan kaksi vuotta ennen Arctic Sean kaappausta. Matveevin johtama Mobilim lainasi rahat Arctic Sean ja Arctic Spirit –alusten maltalaisten omistajayhtiöiden osakkeita vastaan. Romcen Exford näyttää maksaneen lainaa takaisin Mobilimille. Takaisinmaksusta huolimatta Arctic Sea alus kuitenkin siirtyi juuri kaappauskesänä suomaisen varustamon täyteen omistukseen.

Laivakauppoja latvialaiskumppanin kanssa

Victor Matveevin johtama Mobilim ja Jurijs Romcen Exford Services-niminen panamalaisyhtiö hieroivat myös muita, useiden miljoonien laivakauppoja Matveevin kanssa juuri kaappausta edeltäneinä vuosina.

Matveevin pyörittämillä liiketoimilla meni noina vuosina hyvin, sillä Matveevin johtama Mobilim ja hänen suomalaiset Solchart-yhtiönsä lisäsivät liiketoimien tuloksena omistuksiaan laivoista. Matveevin johtama salattu Mobilim-yhtiö ja Matveevin suomalainen Solchart näyttivät operaatioiden lopputuloksena omistaneen lähes koko suomalaisen Solchartin operoiman laivaston.

Kuka on Mobilimin bulvaaniomistaja?

Kuva Panaman papereista
Salatun Mobilim -yhtiön omistajaksi pankin rekistereihin nimettiin Oleg Goussarov. Kuva Panaman papereista Kuva: Yle, Taisto Lapila Panaman paperit,laivakaappaukset

Victor Matveev on itse kertonut, että hänen Suomen liiketoimensa saivat alkunsa kun hän alkoi vuokrata Venäjällä juuri yksityistetyn arkangelilaisen Northern Shipping Companyn laivoja ja kuljettaa niillä suomalaisten metsäyhtiöiden, muun muassa Arctic Sea –aluksen rahdin omistaneen Rets Timberin sahatavaraa Pohjois-Afrikkaan. Solchartin suomalaiset asiakkaat vahvistavat tulkinnan.

Mobilim perustettiin piiloon Brittiläisille Neitsysaarille samoihin aikoihin vuonna 1998. Yhtiön ensimmäinen nimi, Northern Chartering Company viittasi vielä yhtiön arkangelilaisiin juuriin.

MOT:n avustaja Felix Fedorov otti yhteyttä NSC:n nykyjohtoon. NSC - Arkhangelsk kiisti tietävänsä mitään Victor Matveevin johtamasta yhtiöstä.

-Northern Shipping Chartering, liittyykö se teihin?
-En ole edes kuullut sellaisesta yhtiöstä. Missä se sijaitsee?
-Oletan, että jossain veroparatiisissa.
-Meillä on venäläinen yhtiö...Emme tee mitään laitonta.
― NSC -Arkhangelsk

Panamasta vuodettujen asiakirjojen mukaan sveitsiläiselle Credit Suisse -pankille piti ilmoittaa, kuka Mobilim -yhtiön oikea omistaja on. Pankille omistajaksi nimettiin Oleg Goussarov.

Sveitsistä tavoitettu Mobilimin johtaja Victor Matveev kuitenkin antaa ymmärtää, että Goussarov ei ollut Mobilimin varsinainen omistaja.

-Ystäväni pyysivät minua hoitamaan sitä (Mobilimia).
-Varsinainen omistaja, Oleg Goussarov oli siis ystävänne?
-Niin, hän pyysi minua hoitamaan yhtiötä, siinä oli joukko sijoittajia, en tiedä kuka oli hänen takanaan.
― Victor Matveev

Vuodon saaneen kansainvälisen toimittajajärjestön ICIJ:n kautta venäläislähteistä saadun tiedon mukaan Oleg Gennadievitch Gusarov työskenteli vuoteen 2012 mainos- ja julkaisualalla valtio-omisteisen Rosvnesreklama –yhtiön johdossa. Yhtiö on sittemmin lopettanut toimintansa, eivätkä MOT:n tavoittamat entiset alaiset tienneet Gusarovin olinpaikkaa.

Kuva Panaman papereista
Suomen Mobilimin tilitietoja koskeva tietopyyntö juuttui vuosiksi Sveitsin oikeuslaitokseen. Kuva Panaman papereista Kuva: Yle, Taisto Lapila Panaman paperit,laivakaappaukset

Panaman paperit avaavat mielenkiintoisen näkymän maailman vanhimman veroparatiisialan käytäntöihin. Ne antavat myös viitteitä merenkulkualan kytkennöistä varojen siirtoon Venäjältä ulkomaille.

Sveitsiin tehdyn tietopyynnön seurauksena eri maiden poliiseilla on ollut osapuilleen Panaman papereiden sisältämät tiedot käytettävissään. Poliisi ei ole löytänyt suomalaisen Solchartin ja Neitsytsaarille perustetun Mobilimin liiketoimista motiivia kaappaukselle.

Toisaalta asiakirjoista myös ilmenee, että oikeusprosessi Sveitsissä viivytti tietojen saantia Suomeen niin pitkään, että kansainvälinen tutkinta oli jo ehtinyt päättyä, ja tutkinnanjohtaja vaihtua.

MOT ei saanut Latvian turvallisuuspoliisilta vastausta siihen, kuinka pitkälle se tutki esimerkiksi Matveevin liikekumppaneiden mahdollisia yhteyksiä Arctic Sean kaappauksesta tuomittuun latvialaiseen Dmitri Savinsiin.

Vapautettu miljonäärikaappari

Arctic Sea-aluksen kiristyssoitot soittanut Dmitri Savins oli itsekin merenkulkualan ammattilainen, eikä vastaa yleistä mielikuvaa merirosvosta.

Latvialainen Savins oli Pakri Tankers yhtiön toimitusjohtaja. Yhtiö toimi Virossa, mutta joutui taloudellisiin vaikeuksiin vuoden 2008 talouskriisin jälkeen.

Venäläinen riippumaton uutisjulkaisu Novaya Gazeta perkasi vuona 2011 Pakri Tankersin omistajayhtiön Alexela Logistics:n omistusta, joka johtaa Venäjälle.

https://www.novayagazeta.ru/articles/2011/04/19/5931-zavody-tsisterny-ofshory-sosedi

Dmitri Savinsin entiseltä asianajajalta Egon Rusanovsilta saadun tiedon mukaan Dmitri Savins vapautui vankilasta loppuvuonna 2014 tai alkuvuonna 2015, melkein pari vuotta ennen tuomion alkuperäistä päättymisaikaa. Savins vastasi MOT:n yhteydenottopyyntöön kielteisesti vaimonsa välityksellä. Myöskään Jurisj Romce ei vastannut MOT:n soittopyyntöön.