Hyppää pääsisältöön

Lontoon keskustelut: Gallerioiden ja museoiden muuttuva rooli / Talk art: The changing roles of galleries and museums

Purdy Hicks Galleryn johtajan Nicola Shane ja Amos Andersonin taidemuseon johtajan Kai Kartio
Purdy Hicks Galleryn johtajan Nicola Shane ja Amos Andersonin taidemuseon johtajan Kai Kartio Purdy Hicks Galleryn johtajan Nicola Shane ja Amos Andersonin taidemuseon johtajan Kai Kartio Kuva: Yle london talks

Talk art / Talk society: Mitä muutoksia gallerioiden ja museoiden asemassa on nähtävissä nykytaiteen kentällä?

17.09.2015

Keskustelu gallerioiden ja museoiden muuttuvasta roolista nykytaiteen saralla Purdy Hicks Galleryn johtajan Nicola Shanen (UK) ja Amos Andersonin taidemuseon johtajan Kai Kartion (FI) kanssa.
Teema tarkastelee gallerioiden ja museoiden merkitystä eri näkökulmista: näkyvyyden, yhteisön, aseman ja tulevaisuuden kannalta. Millä keinoin museot voivat herättää uusien yleisöjen kiinnostuksen nykytaidetta kohtaan? Uhkaavatko taidemessut ja verkkohuutokaupat gallerioiden asemaa? Mitä on seuraavaksi luvassa Ison-Britannian ja Suomen taidekentillä?
Keskustelun vetää Suomen Lontoon instituutin johtaja Pauliina Ståhlberg ja sen on suunnitellut ja kuratoinut taide-ja kulttuuriohjelman päällikkö Johanna Vakkari.

TALK ART/ TALK SOCIETY: HOW IS THE ROLE OF GALLERIES AND MUSEUMS CHANGING IN THE FIELD OF CONTEMPORARY ART?

A discussion on the changing roles of galleries and museums in the field of contemporary art with director of the Purdy Hicks Gallery, Nicola Shane (UK), director of the Amos Anderson Art Museum, Kai Kartio (Finland)
The discussion takes a look at the roles of galleries and museums from different angles: visibility, community, position and the future. How do museums awaken the interest of new audiences for contemporary art? Are art fairs and online auctions threatening the galleries’ position? What transitions shall be expected inside the art field in Finland and the UK?
The discussion is moderated by Pauliina Ståhlberg, director of the Finnish Institute in London and it is planned and curated by Johanna Vakkari, head of arts & culture programme.

NICOLA SHANE is one of the directors at the Purdy Hicks Gallery in London.
She worked at the Press Office in the Tate Gallery followed by nine years at the Contemporary Art Society; a charity committed to purchasing contemporary art for public galleries in the UK. For the last 19 years she has worked at the Purdy Hicks Gallery, during which time the gallery has become particularly well known for exhibiting photography – for instance participating in the art fair Paris Photo regularly and this year in the first Photo London. The photographic exhibitions at the gallery have also included many artists from The Helsinki School. http://www.purdyhicks.com/

KAI KARTIO is the director of the Amos Anderson Art Museum in Helsinki and has been in his current position since 2001. Previous to that he was director of Turku Art Museum and worked at the Old Masters Department of the Finnish National Gallery. Amos Anderson Art Museum Art Museum Helsinki – one of the most influential private museums in Finland – is planning a major new museum building in Helsinki, with exciting underground exhibition spaces, due to open in 2018. http://amosanderson.fi/en/

  • Väinämöinen ei tiennyt soittavansa kansanmusiikkia

    Kansanmusiikki on käsitteenä melko nuori, soitettu on aina

    Muinaiselle muusikolle soitto ja laulu olivat keinoja olla yhteydessä jumaliin. Musiikilla oli myös heimoa yhdistävä vaikutus osana erilaisia rituaaleja. Nämä eivät ole vieraita musiikin käyttötapoja nykyäänkään.

  • Rakkautta & Anarkiaa: Elokuva puhuttaa

    Sarja keskusteluita festivaaliklubeilta

    Rakkautta & Anarkiaa -festivaali, Yle Kulttuuri, Draama ja Teema esittävät sarjan keskusteluja festivaaliklubeilta Dubrovnikista, Gloriasta ja Korjaamolta 20.-23.9. Yle Areenassa. Mukana muun muassa tanskalaistähti Pilou Asbaek, omaperäiset suomalaisohjaajat Hannaleena Hauru, Jesse Haaja, Jukka Kärkkäinen ja Elina Talvensaari, sekä Myrskyn jälkeen -sarjan tekijät Kaarina Hazard ja Leea Klemola.

  • Onko kirja kertakäyttö- vai kestokulutustuote?

    Kirjan lyhyt elinkaari huolestuttaa

    Moni kaltaiseni lukutoukka huomaa tilan loppuvan kirjahyllyissään. Viimeistään muuttolaatikoita raahatessa sadattelee vuosikymmenten aikana kertynyttä pölyistä ja painavaa kirjakokoelmaa. Jos päättää luopua rakkaista kirjoistaan, törmää toiseen pulmaan: kukaan ei halua ottaa kirjoja vastaan, tai ei ainakaan maksaa niistä. Kuinka jokin niin tärkeä ja arvostettu voi muuttua niin turhaksi ja arvottomaksi?

  • Arvoituksellisia muunnelmia on sujuva mutta sisäsiisti

    Kaksi miestä, yksi nainen ja sata salaisuutta.

    Éric-Emmanuel Schmittin Arvoituksellisia muunnelmia on kertomus kahdesta miehestä – ja juonen edetessä yhä enemmän eräästä erikoislaatuisesta naisesta. Viiden teatterin yhteistuotantona toteutettu tulkinta on sujuva ja viihdyttävä, mutta jää pintatasolle.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri

  • Väinämöinen ei tiennyt soittavansa kansanmusiikkia

    Kansanmusiikki on käsitteenä melko nuori, soitettu on aina

    Muinaiselle muusikolle soitto ja laulu olivat keinoja olla yhteydessä jumaliin. Musiikilla oli myös heimoa yhdistävä vaikutus osana erilaisia rituaaleja. Nämä eivät ole vieraita musiikin käyttötapoja nykyäänkään.

  • Hätä on tullut Karjalohjalle, mutta onneksi kyläläiset auttavat

    Maamme kirja 2017: Uusimaa

    Sakari Topelius perheineen vietti kesiä Karjalohjalla. Siellä hän myös viimeisteli Maamme kirjansa ja allekirjoitti kirjan esipuheen. Karjalohja oli Topeliukselle Uudenmaan helmi. Tänä päivänä karjalohjalaiset kiistävät Topeliuksen väitteen, jonka mukaan Karjalohjalla ei ole koskaan hallaa eikä hätää.

  • Siri Kolu: Niskavuoren Hetan Suomi

    Onko väärin olla tämän päivän Heta Niskavuori?

    Onko väärin olla tämän päivän Heta Niskavuori? Nykymaailmassa Heta ei olisi kylmä ja ylpeä Muumäen emäntä, vaan ehkä konsultti tai poliitikko. Näin pohtii kirjailija Siri Kolu, Yle Radio 1:n Kultakuume-ohjelman kolumnisti.

  • Rakkautta & Anarkiaa: Elokuva puhuttaa

    Sarja keskusteluita festivaaliklubeilta

    Rakkautta & Anarkiaa -festivaali, Yle Kulttuuri, Draama ja Teema esittävät sarjan keskusteluja festivaaliklubeilta Dubrovnikista, Gloriasta ja Korjaamolta 20.-23.9. Yle Areenassa. Mukana muun muassa tanskalaistähti Pilou Asbaek, omaperäiset suomalaisohjaajat Hannaleena Hauru, Jesse Haaja, Jukka Kärkkäinen ja Elina Talvensaari, sekä Myrskyn jälkeen -sarjan tekijät Kaarina Hazard ja Leea Klemola.

  • Salon seudulla maa vajosi 1800-luvulla – ja vajoaa yhä

    Maamme-kirja 2017: Varsinais-Suomi

    Mikä on parasta Suomessa? Sen kertoo Sakari Topelius Maamme kirjassa: Valitaan kallio Ahvenanmaan saaristosta, rakentaja Pohjanmaalta, leipä Uudeltamaalta, voi Savonmaalta, omena Varsinais-Suomesta, hevonen Karjalasta, pellava Hämeenmaasta, rauta Satakunnasta, turkki Lapinmaasta – ja ystävä kaikista maakunnista. Toimittaja Jakke Holvas lähti maakuntiin etsimään Topeliuksen suosikkeja.

  • Elektroninen sarjakomputaattori ja kummitekoneistoja. Avaruusromua 24.9.2017

    Amiga-musiikkia, ite-oopperaa ja minimalismia

    Vuonna 1954 Teknillisessä korkeakoulussa alettiin rakentaa ensimmäistä suomalaista tietokonetta, elektronista sarjakomputaattoria. Vielä ei puhuttu tietokoneista, vaan matematiikkakoneista tai sähköaivoista. Sitten koitti 1980-luku ja alkoi tapahtua: MikroMikko, IBM PC, Atari, Commodore, Amiga, Apple, Tandy… Etenkin Commodore 64 ja saman valmistajan Amiga 500 olivat meillä valtavia menestyksiä. Niillä tehtiin musiikkia - ja tehdään edelleen. Avaruusromussa Amiga-musiikkia, ite-oopperaa, konstruktivismia, minimalismia ja kummitekoneistoja. Toimittajana Jukka Mikkola.