Hyppää pääsisältöön

Lontoon keskustelut: Taiteen mitattavuus / Talk art: How can one measure the impact of art

Professori Sara Selwood ja CUPORE:n vanhempi tutkija Sari Karttunen
Professori Sara Selwood ja CUPORE:n vanhempi tutkija Sari Karttunen Professori Sara Selwood ja CUPORE:n vanhempi tutkija Sari Karttunen Kuva: Yle london talks

Talk art / Talk society: Kuinka taiteen vaikutusta voidaan mitata?

26.11.2015

Onko mahdollista tutkia taiteen vaikutusta katsojissa? Keskustelu kulttuurianalyytikon ja Cultural Trends –lehden päätoimittajan Sara Selwoodin (UK) ja CUPORE:n vanhemman tutkijan Sari Karttusen (FI) kanssa.
Keskustelussa pohditaan voiko taiteen vaikutusta katsojaan mitata ja millä tavoin sekä kysytään mitä erilaisia tutkimusmenetelmiä voi eri konteksteissa käyttää. Pitäisikö taiteen vaikutuksia tutkia sosiologisesta, taloudellisesta, kulttuurisesta tai jostain muusta näkökulmasta käsin? Mitkä ovat tämän tutkimusalueen viimeisimmät edistysaskeleet? Uhkaako mitattavuuteen keskittyminen taiteen itsenäisyyttä vai lisääkö se taiteen arvostusta? 
Keskustelun vetää Suomen Lontoon instituutin johtaja Pauliina Ståhlberg ja sen on suunnitellut ja kuratoinut taide-ja kulttuuriohjelman päällikkö Johanna Vakkari.

TALK ART/ TALK SOCIETY: HOW CAN ONE MEASURE THE IMPACT OF ART?

Is it possible to measure the effects art has on its viewers? A discussion with Professor Sara Selwood, cultural analyst and editor of the journal Cultural Trends (UK), Sari Karttunen, Senior Researcher at CUPORE (Finland).
The discussion focuses on how, and if, the impacts of art can be measured and what different research methods imply in different contexts. Should the effects of art be studied from a sociological, economic, cultural or some other point of view? What are the latest developments in these studies? Does a focus on measurability threaten the autonomy of art, or does it simply increase art’s perceived importance?
The discussion is moderated by Pauliina Ståhlberg, director of the Finnish Institute in London and it is planned and curated by Johanna Vakkari, head of arts & culture programme.

SARA SELWOOD is an independent cultural analyst, researcher and writer. She edits the journal, Cultural Trends, and is currently an Honorary Professor at University College London. She was previously Head of the Department of Cultural Policy & Management, City University; Quintin Hogg Research Fellow, University of Westminster, and Head of the Cultural Programme, Policy Studies Institute. Prior to that, she ran contemporary art galleries. Much of her work is about the relationship between the intentions and impacts of public funding in the cultural sector. http://saraselwood.co.uk/

SARI KARTTUNEN is Senior researcher at the Foundation for cultural Policy Research (Cupore) in Helsinki. Her previous employers include the Arts Council of Finland and Statistics Finland. She specializes in the sociology of artristic occupations and the statistical depiction of culture. She has also published on the internationalization of art and the uses and abuses of cultural statistics and indicators. Her current interests include the role of independent curators in the production of contemporary art and the place of festivals in cultural life and cultural policies. www.cupore.fi

  • Väinämöinen ei tiennyt soittavansa kansanmusiikkia

    Kansanmusiikki on käsitteenä melko nuori, soitettu on aina

    Muinaiselle muusikolle soitto ja laulu olivat keinoja olla yhteydessä jumaliin. Musiikilla oli myös heimoa yhdistävä vaikutus osana erilaisia rituaaleja. Nämä eivät ole vieraita musiikin käyttötapoja nykyäänkään.

  • Rakkautta & Anarkiaa: Elokuva puhuttaa

    Sarja keskusteluita festivaaliklubeilta

    Rakkautta & Anarkiaa -festivaali, Yle Kulttuuri, Draama ja Teema esittävät sarjan keskusteluja festivaaliklubeilta Dubrovnikista, Gloriasta ja Korjaamolta 20.-23.9. Yle Areenassa. Mukana muun muassa tanskalaistähti Pilou Asbaek, omaperäiset suomalaisohjaajat Hannaleena Hauru, Jesse Haaja, Jukka Kärkkäinen ja Elina Talvensaari, sekä Myrskyn jälkeen -sarjan tekijät Kaarina Hazard ja Leea Klemola.

  • Onko kirja kertakäyttö- vai kestokulutustuote?

    Kirjan lyhyt elinkaari huolestuttaa

    Moni kaltaiseni lukutoukka huomaa tilan loppuvan kirjahyllyissään. Viimeistään muuttolaatikoita raahatessa sadattelee vuosikymmenten aikana kertynyttä pölyistä ja painavaa kirjakokoelmaa. Jos päättää luopua rakkaista kirjoistaan, törmää toiseen pulmaan: kukaan ei halua ottaa kirjoja vastaan, tai ei ainakaan maksaa niistä. Kuinka jokin niin tärkeä ja arvostettu voi muuttua niin turhaksi ja arvottomaksi?

  • Arvoituksellisia muunnelmia on sujuva mutta sisäsiisti

    Kaksi miestä, yksi nainen ja sata salaisuutta.

    Éric-Emmanuel Schmittin Arvoituksellisia muunnelmia on kertomus kahdesta miehestä – ja juonen edetessä yhä enemmän eräästä erikoislaatuisesta naisesta. Viiden teatterin yhteistuotantona toteutettu tulkinta on sujuva ja viihdyttävä, mutta jää pintatasolle.

Uusimmat sisällöt - Kulttuuri

  • Väinämöinen ei tiennyt soittavansa kansanmusiikkia

    Kansanmusiikki on käsitteenä melko nuori, soitettu on aina

    Muinaiselle muusikolle soitto ja laulu olivat keinoja olla yhteydessä jumaliin. Musiikilla oli myös heimoa yhdistävä vaikutus osana erilaisia rituaaleja. Nämä eivät ole vieraita musiikin käyttötapoja nykyäänkään.

  • Hätä on tullut Karjalohjalle, mutta onneksi kyläläiset auttavat

    Maamme kirja 2017: Uusimaa

    Sakari Topelius perheineen vietti kesiä Karjalohjalla. Siellä hän myös viimeisteli Maamme kirjansa ja allekirjoitti kirjan esipuheen. Karjalohja oli Topeliukselle Uudenmaan helmi. Tänä päivänä karjalohjalaiset kiistävät Topeliuksen väitteen, jonka mukaan Karjalohjalla ei ole koskaan hallaa eikä hätää.

  • Siri Kolu: Niskavuoren Hetan Suomi

    Onko väärin olla tämän päivän Heta Niskavuori?

    Onko väärin olla tämän päivän Heta Niskavuori? Nykymaailmassa Heta ei olisi kylmä ja ylpeä Muumäen emäntä, vaan ehkä konsultti tai poliitikko. Näin pohtii kirjailija Siri Kolu, Yle Radio 1:n Kultakuume-ohjelman kolumnisti.

  • Rakkautta & Anarkiaa: Elokuva puhuttaa

    Sarja keskusteluita festivaaliklubeilta

    Rakkautta & Anarkiaa -festivaali, Yle Kulttuuri, Draama ja Teema esittävät sarjan keskusteluja festivaaliklubeilta Dubrovnikista, Gloriasta ja Korjaamolta 20.-23.9. Yle Areenassa. Mukana muun muassa tanskalaistähti Pilou Asbaek, omaperäiset suomalaisohjaajat Hannaleena Hauru, Jesse Haaja, Jukka Kärkkäinen ja Elina Talvensaari, sekä Myrskyn jälkeen -sarjan tekijät Kaarina Hazard ja Leea Klemola.

  • Salon seudulla maa vajosi 1800-luvulla – ja vajoaa yhä

    Maamme-kirja 2017: Varsinais-Suomi

    Mikä on parasta Suomessa? Sen kertoo Sakari Topelius Maamme kirjassa: Valitaan kallio Ahvenanmaan saaristosta, rakentaja Pohjanmaalta, leipä Uudeltamaalta, voi Savonmaalta, omena Varsinais-Suomesta, hevonen Karjalasta, pellava Hämeenmaasta, rauta Satakunnasta, turkki Lapinmaasta – ja ystävä kaikista maakunnista. Toimittaja Jakke Holvas lähti maakuntiin etsimään Topeliuksen suosikkeja.

  • Elektroninen sarjakomputaattori ja kummitekoneistoja. Avaruusromua 24.9.2017

    Amiga-musiikkia, ite-oopperaa ja minimalismia

    Vuonna 1954 Teknillisessä korkeakoulussa alettiin rakentaa ensimmäistä suomalaista tietokonetta, elektronista sarjakomputaattoria. Vielä ei puhuttu tietokoneista, vaan matematiikkakoneista tai sähköaivoista. Sitten koitti 1980-luku ja alkoi tapahtua: MikroMikko, IBM PC, Atari, Commodore, Amiga, Apple, Tandy… Etenkin Commodore 64 ja saman valmistajan Amiga 500 olivat meillä valtavia menestyksiä. Niillä tehtiin musiikkia - ja tehdään edelleen. Avaruusromussa Amiga-musiikkia, ite-oopperaa, konstruktivismia, minimalismia ja kummitekoneistoja. Toimittajana Jukka Mikkola.