Hyppää pääsisältöön

Mies ja nainen sekä Blow-up: kaksi 1960-luvun menestyselokuvaa Teemalauantaissa 15.10.

David Hemmings ja Veruschka sekä Anouk Aimée ja Jean-Louis Trintignant, kuvat elokuvista Blow-up ja Mies ja nainen.
Vuoden 1966 elokuvasatoa: Blow-up sekä Mies ja nainen. David Hemmings ja Veruschka sekä Anouk Aimée ja Jean-Louis Trintignant, kuvat elokuvista Blow-up ja Mies ja nainen. Blow-Up – erään suudelman jälkeen,Mies ja nainen,elokuvat,Teemalauantai

"Eikö sinun pitänyt olla Pariisissa?"
"Minä olen Pariisissa."
Kahden 50-vuotiaan merkkiteoksen elokuvailta:
Mies ja nainen & Blow-up voittivat Cannesin festivaalin pääpalkinnot peräkkäisinä vuosina.

Teemalauantai tarjoaa aikamatkan 1960-luvulle kahden eurooppalaisen menestyselokuvan seurassa. Elokuvat ovat Claude Lelouchin Mies ja nainen sekä Michelangelo Antonionin Blow-up – erään suudelman jälkeen. Molemmat ovat nyt viisikymmenvuotiaita, Cannesin elokuvajuhlilla ne voittivat pääpalkinnot toukokuussa 1966 ja 1967.

Matkalla tyylikkäälle, svengaavalle 1960-luvulle on hyvä tilaisuus pohtia, mitä on ajan henki ja missä se ilmenee, mitä on moderni elokuva, mitä muodikkuus, ja miten 1960-luvun uutta etsivä eurooppalainen elokuva on kestänyt aikaa. Aikanaan tavattoman suosittua ja Oscareitakin voittanutta Lelouchin elokuvaa ei viime vuosina juuri ole nähty ainakaan meillä, se jäi pois muodista eikä ole päässyt suuren klassikon asemaan; sen sijaan muodin maailman häilyvyyttä kuvannut Blow-up on jälleen cool, ja sitä pidetään yleisesti modernin elokuvan merkkiteoksena.

Jean-Louis Trintignant ja Anouk Aimée lähikuvassa. Kuva elokuvasta Mies ja nainen (1966).
Mies ja nainen, Trintignant ja Aimée. Jean-Louis Trintignant ja Anouk Aimée lähikuvassa. Kuva elokuvasta Mies ja nainen (1966). Mies ja nainen,Claude Lelouch,Anouk Aimée,Jean-Louis Trintignant,Teemalauantai,elokuvat

Pariisista Lontooseen, keväästä talveen vuonna 1966 elokuvakerronnalle ehti tapahtua paljon. Lelouchin elokuvassa on silloin jo vaimentuneen Ranskan uuden aallon tyylijälkiä. Siinä liikutaan aikatasosta toiseen, mustavalkokuvasta väreihin, impressioiden jäljillä, mutta pohjimmiltaan kyse on perinteisestä romanttisesta kertomuksesta.

Antonionin elokuvassa ei kyseenalaisteta pelkästään kerrontaa vaan koko todellisuus: kuvaa suurentamalla suhde todellisuuteen katkeaa, kohde katoaa, kuva hajoaa, ja Lontoo voi yhtä hyvin olla Pariisi. Supermalli Veruschka toteaakin bileissä Lontoossa: "I am in Paris."

Mies ja nainen -elokuvan pääosissa ovat Anouk Aimée ja Jean-Louis Trintignant, Blow-upin tähdet ovat Vanessa Redgrave ja David Hemmings. Kaikkien ammatit ovat muodikkaita: Mies ja nainen on kahden lesken, ralliautoilijan ja kuvaussihteerin, rakkaustarina; Blow-upin päähenkilö on David Baileyn mieleen tuova svengaavan Lontoon muotivalokuvaaja, jonka filmille tarttuu sattumalta jotain murhalta näyttävää.

David Hemmings ja Veruschka, valokuvaaja ja malli, Michelangelo Antonionin modernissa elokuvaklassikossa Blow-up (1966).
Blow-up: David Hemmings ja Veruschka, valokuvaaja ja malli. David Hemmings ja Veruschka, valokuvaaja ja malli, Michelangelo Antonionin modernissa elokuvaklassikossa Blow-up (1966). Blow-Up – erään suudelman jälkeen,David Hemmings,Michelangelo Antonioni,Teemalauantai,elokuvat

Lelouchin elokuvan ikimuistoisen – suomalaisille Silja Linen mainoksista ja Ajankohtaisen kakkosen tunnuksesta erittäin tutun – musiikin sävelsi Francis Lai. Antonionin elokuvassa kuullaan Herbie Hancockin musiikkia, lisäksi tärkeässä konserttikohtauksessa soittaa Yardbirds kokoonpanossa, jossa ovat sekä Jimmy Page että Jeff Beck.

Mies ja nainen ja Blow-up olivat mukana Oscar-kisassa yhtä aikaa, keväällä 1967. Sen kisan voitti Lelouch: hän sai parhaan käsikirjoituksen Oscarin kategoriassa, jossa myös Antonioni oli ehdolla. Sekä Lelouch että Antonioni olivat ehdokkaina myös parhaasta ohjauksesta; Oscar meni kuitenkin Fred Zinnemannille. Mies ja nainen voitti lisäksi parhaan ulkomaisen elokuvan Oscarin, siinä sarjassa englanninkielinen Blow-up ei ollut ehdolla.

Pariisissa ja Deauvillessa kuvattu Mies ja nainen sai maailmanensi-iltansa toukokuussa 1966 Cannesissa. Suomessa se nähtiin syyskuussa 1966. Blow-upin ensi-ilta oli USA.ssa joulukuussa 1966, Britanniassa maaliskuussa 1967 ja Suomessa syyskuussa 1967. Cannesissa elokuva voitti pääpalkinnon toukokuussa 1967.

Suomen elokuvavuoden 1966 merkkiteosta Käpy selän alla muistellaan Teemalauantaissa viikon kuluttua eli 22.10.

Jean-Louis Trintignant ja Anouk Aimée elokuvassa Mies ja nainen (1966).
Mies ja nainen. Jean-Louis Trintignant ja Anouk Aimée elokuvassa Mies ja nainen (1966). Mies ja nainen,Anouk Aimée,Jean-Louis Trintignant,Claude Lelouch,Teemalauantai,elokuvat
David Hemmings ja Vanessa Redgrave, päähenkilöt Michelangelo Antonionin modernissa elokuvaklassikossa Blow-up (1966).
Blow-up. David Hemmings ja Vanessa Redgrave, päähenkilöt Michelangelo Antonionin modernissa elokuvaklassikossa Blow-up (1966). Blow-Up – erään suudelman jälkeen,Teemalauantai,David Hemmings,Vanessa Redgrave,Michelangelo Antonioni,elokuvat


Teemalauantai 15.10.2016

  • Klo 20.00 Mies ja nainen (12) (Un homme et une femme), Ranska 1966. Ohjaus Claude Lelouch. Pääosissa Anouk Aimée, Jean-Louis Trintignant.
  • Klo 21.39 Blow up – erään suudelman jälkeen (Blow-up), Britannia 1966. Ohjaus Michelangelo Antonioni. Pääosissa David Hemmings, Vanessa Redgrave, Sarah Miles. (16)

Mies ja nainen uusitaan Teemalla maanantaina 24.10. Se on myös katsottavissa Areenassa 14 päivän ajan. Blow-up on katsottavissa Areenassa vain suorana.

Michelangelo Antonioniin ja 1960-luvun Lontooseen palataan Teeman elokuvafestivaalilla marraskuun lopulla.

Kommentit
  • U2, The Clash ja Sting – Ruisrockista on tullut monelle osa oman elämän soundtrackiä

    Ruisrock – 50 kesää meren rannalla -dokumentti Areenassa.

    Kesästä 1970 asti järjestetyllä Ruisrockilla on pitkä ja värikäs historia. Viiden vuosikymmenenkin jälkeen siitä on muodostunut tapahtuma, johon sekä yleisö että artistit palaavat mielellään aina uudelleen. Ruisrock - 50 kesää meren rannalla on uusi Ylen dokumentti, joka kertaa festivaalin historiaa ja antaa äänen myös viidelle artisti-kertojalle, jotka tuovat dokumenttiin omat Ruisrock-kokemuksensa.

  • Gustav Mahlerin sinfoniasarja soi Yle Teemalla läpi kesän

    RSO ja yhdeksän sinfoniaa + yksi keskeneräinen.

    Radion sinfoniaorkesteri on esittänyt kaikki Gustav Mahlerin kymmenen sinfoniaa juuri päättyvällä kaudella 2018–2019. Teema lähettää kaikki Mahler x 10 -sarjan konserttitallenteet sunnuntai-iltapäivisin 9.6.–11.8.2019. Jokaisen konsertin aluksi Hannu Lintu esittelee soitettavan teoksen.

Yle Teema