Hyppää pääsisältöön
Aihesivun Kuningaskuluttaja pääkuva

Kuningaskuluttajan verkkosivujen päivittäminen on päättynyt. Jatkossa ajankohtaiset kuluttaja-asiat löytyvät Yle uutisten ja MOT-ohjelman sivuilta.

Sähkösopimuksen nimi ei kerro energian vihreydestä: Apua vihersävyn valintaan

Kuva tuuli-, vesi, aurinjo- ja biomassasähkön tuotannosta.
Kuva tuuli-, vesi, aurinjo- ja biomassasähkön tuotannosta. Kuva: Shutterstock/Mascha Tace energia,ekoenergia,sähkö,sähkö,aurinkoenergia,tuulienergia,biomassa,vesivoima

Suomen kodit porskuttavat kohta kaikki uusiutuvalla energialla! Siltä se tuntuu, kun katsoo sähkönmyyjien markkinointia. Koko kuva ei kuitenkaan ole syvän vihreä. Avasimme sähköyhtiöiden tarjontaa neljään värisävyyn. Harmaatakin löytyi.

Sähköyhtiöiden mainonta huokuu vihreyttä, jonka läpi voi olla vaikea nähdä. Ympäristöystävällistä sähköä haluava joutuukin perehtymään faktoihin nimien ja iskulauseiden takana.

Me selvitimme vihreän eri sävyjä sähkömarkkinoilla.

Markkinointi pelaa vihreillä mielikuvilla

Suomessa yleisimmät uusiutuvan energian tuotantotavat ovat vesivoima, biomassa, tuuli ja aurinko.

Kuluttajien tieto sähkön alkuperästä on kuitenkin hataraa. TNS Gallup kysyi kodin sähköasioista päättäviltä, onko heidän ostamansa energia “vihreää” eli tuotettu uusiutuvalla energialla. Lähes puolet ei osannut vastata.

Sähköyhtiöiden sloganit eivät tilannetta selkiytä. “Energiaa luonnosta” on todella väljä lupaus. Luonnosta ne kivihiili ja maakaasukin tulevat!

Mainoslauseita, grafiikka.
Näin markkinoidaan uusiutuvaa energiaa... Mainoslauseita, grafiikka. Kuva: Yle/Terhi Vuorinen ekologinen sähkö,Kuningaskuluttaja
Vihreän sähkön mainoslauseita.
... ja näin tiukemman seulan läpäissyttä EKOenergiaa. Vihreän sähkön mainoslauseita. Kuva: Yle/Terhi Vuorinen kuningaskuluttaja,Kuningaskuluttaja (Tv),Kuningaskuluttaja,sähkö,ekologisuus

Sähkön myyjän ei tarvitse kertoa, millä tavalla sen uusiutuva energia tuotetaan.

Sähköyhtiön täytyy kuitenkin kertoa, millä kaikki sen myymä sähkö tehdään. Helsingin Helen myy ydinvoimalla ja fossiilisilla polttoaineilla tuotettua sähköä enemmän kuin uusiutuvilla energialähteillä tuotettua. Vattenfallilla uusiutuvien osuus on vielä pienempi. Fortum myy kotitalouksille ainoastaan uusiutuvaa sähköä, yrityksille myös ydinvoimaa.

Sähköyhtiö Helenin kadunvarsimainos / uusiutuva energia
Vihreä imago myy. Sähköyhtiö Helenin kadunvarsimainos / uusiutuva energia Kuva: Yle/Katja Solla kuningaskuluttaja

Sähkösopimuksen vihertävä nimi ei takaa vihreää energiaa

Sähkösopimuksten nimetkin huokuvat ekologisia arvoja - olipa sitten tarjolla uusiutuvaa sähköä tai tiukemmin säänneltyä EKOenergia-merkittyä sähköä.

Joskus nimet ovat täysin neutraaleja. Esimerkiksi Kraft Eko on alkuperämerkittyä eli uusiutuvaa sähköä, mutta niin ovat myös Kraft Pörssi, Kraft Q ja kaikki muutkin Finkraft-yhtiön sähkösopimukset.

Hämmentävin nimistä on Vantaan Energian Uusiosähkö. Se tuotetaan polttamalla sekajätettä. Näin ei synny tällä hetkellä uusiutuvaa energiaa.

Nimi taitaakin ennakoida tulevaa: Sekajätteen biohajoava osa kuuluu biomassaan – ja se on uusiutuva energialähde. Tulevaisuudessa sekajätettä polttavat voimalat voivat hakea biohajoavien jätteiden osuuden verran alkuperätakuita. Tätä mekanismia selvennetään jutun lopussa. Energiavirasto antaa hakuohjeet vuoden 2016 aikana. Näin kotien biojätteet vihertyvät polttolaitoksessa palaessaan.

Kävimme läpi sähköyhtiöiden tuotteita. Lista ei ole kattava, mutta antaa osviittaa siitä, mitä vihertävien nimien taakse kätkeytyy.

EKOenergia* on ainoa riippumaton ympäristömerkki

  • Suomen ainoa sähkön ympäristömerkki (entinen Norppaenergia).
  • EKOoenergiaa myy yhdeksän suomalaista sähköyhtiötä kaikkiaan 55:stä koko maassa toimivasta yhtiöstä. Vain yksi niistä myy pelkkää EKOenergiaa. Muilla yhtiöillä EKOenergia-merkki on vain 1-2 tuotteella.
  • Sähkö on uusiutuvaa eli alkuperätakuut on hankittu. Lisäksi eri energialähteiltä vaaditaan eri asioita kestävyyden suhteen. Esimerkiksi:
  • - Tuuli- ja aurinkovoima kelpaavat aina, jos voimalat eivät sijaitse suojelualueilla, kulttuuriperintökohteissa tai tärkeillä lintualueilla.
    - Bioenergiassa kannot ja juurakot eivät kelpaa.
    - Vesivoimasta ei saa EKOenergiaa yhtä helposti. Mm. kalatiet, säännöstely ja turbiinityyppi vaikuttavat.

  • Kriteereitä valvovat ympäristöjärjestöt yli 30 maasta.
  • Sähköyhtiö maksaa EKOenergiasta lisenssimaksuna 8 senttiä ja ilmastorahastoon 10 senttiä per megawattitunti. Lisäksi vesivoiman myyjät maksavat 10 sentin ympäristörahastomaksua per megawattitunti.
  • Kasvattaa sähkölaskua EKOenergian arvion mukaan keskimäärin 1-2 prosenttia.
  • Sähkö voi tulla eri alkuperämaista.
Ekoenergia-merkki
Ekoenergia-merkki Kuva: Ekoenergy.org EKOenergia,kuningaskuluttaja,Kuningaskuluttaja

Uusiutuvan energian alkuperätakuu** on kauppatavaraa

  • Alkuperätakuu kertoo että vastaava määrä sähköä on tuotettu uusiutuvilla energialähteillä.
  • Uusiutuvia ovat: vesivoima, biomassa, tuuli, aurinko, ilmalämpö, geo- ja hydroterminen energia, valtamerienergia sekä kaatopaikka-, jätevedenpuhdistamo- ja biokaasut.
  • Koko Euroopassa alkuperätakuista iso osa (74%) menee vesivoimalle.
  • Alkuperätakuita ostetaan ja myydään markkinoilla. Takuita voi ostaa riippumatta siitä, mistä sähkö on hankittu.
  • Alkuperätakuita on viime vuosina saanut halvalla. Tarjontaa on enemmän kuin kysyntää. Uusiutuvaa sähköä myydään usein jopa halvemmalla kuin “sekasähköä”.
  • Alkuperätakuita on hankkinut iso osa Suomen sähköyhtiöistä. Joukossa on perinteisiä sähköä tuottavia paikallisia yhtiöitä, mutta myös markkinasähköön keskittyviä sähkönmyyjiä.
  • Sähkö voi tulla eri puolilta Eurooppaa - vaikka tuotteen nimessä olisi Fin tai Suomi tai yhtiön nimessä Kotimaa.
  • Ei yhtenäistä logoa. Suomessa Energiavirasto merkitsee uusiutuvat hintavertailusivullaan vihreällä lehdellä.
  • Juttua varten on haastateltu seuraavia henkilöitä: Energiaviraston analyytikko Markus Nora ja johtava asiantuntija Outi Vilén. Ekoenergian avainasiakkuuspäällikkö Petter Nissinen. Fingridin asiantuntija Kirsi Salmivaara. Enegia Groupin portfolio manager Suvi Viljaranta.

    Muokattu 13.10.2016: Poistettu lause Hämäävin nimistä on Vantaan Energian Uusiosähkö - se kun ei ole uusiutuvaa ollenkaan.

    Lisätty kappaleet: Hämmentävin nimistä on Vantaan Energian Uusiosähkö. Se tuotetaan polttamalla sekajätettä. Näin ei synny tällä hetkellä uusiutuvaa energiaa.

    Nimi taitaakin ennakoida tulevaa: Sekajätteen biohajoava osa kuuluu biomassaan – ja se on uusiutuva energialähde. Tulevaisuudessa sekajätettä polttavat voimalat voivat hakea biohajoavien jätteiden osuuden verran alkuperätakuita. Tätä mekanismia selvennetään jutun lopussa. Energiavirasto antaa hakuohjeet vuoden 2016 aikana. Näin kotien biojätteet vihertyvät polttolaitoksessa palaessaan.

    • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

      Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

      Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

    • Kokonaisvaltainen näöntutkimus optikolla teetetty ja kaikki kunnossa?

      Optikon tekemä laaja näöntutkimus on vain suuntaa antava.

      Silmälasiliikkeiden optikot ovat laajentaneet toimenkuvaansa silmälasien määräämisestä “laajempaan silmäterveyden seurantaan”. “Helpot, halvat ja nopeat” näöntutkimukset houkuttelevat kuluttajaa edullisuudellaan. Harva kuitenkin hoksaa, että esimerkiksi silmänpohjakuvaus on optikon tekemänä vain suuntaa antava.

    Kuningaskuluttaja

    • Kuningaskuluttaja loppuu – meteli jatkukoon

      Kunkun toimitus kiittää ja kumartaa.

      Niin se nyt on – Yleisradion pitkäaikainen kuluttajaohjelma Kuningaskuluttaja loppuu. Kehitystauolle jäänyt ohjelma ei palaa torstai-iltojen televisioon. Myöskään Kuningaskuluttajan verkkosivuille ei enää tehdä uutta sisältöä ja ohjelman sosiaalisen median kanavat suljetaan. Kuningaskuluttajan verkkosivujen sisältö tietysti jää verkkoon käytettäväksi.

    • Youtube-mainontaa sipsipalkalla

      Youtube-markkinoinnin pelisäännöt puuttuvat.

      Youtube-markkinoinnissa pelisääntöjä ei vielä ole. Videoiden tekijät eli tubettajat ovat usein nuoria - ja heidän seuraajansa vieläkin nuorempia. Mainostajista erityisesti vaate- ja meikkifirmat ovat löytäneet tubettajat, joille tarjotaan tuotteita mainosvideoita vastaan. Tube-suosikit IinaPS, Tume ja Lakko saavat yhteistyöehdotuksia laidasta laitaan.

    • Näin korjaat itse vetoketjun

      Vetoketjut ovat vaatteen tai laukun ainoita liikkuvia osia. Siksi ne menevät useimmiten rikki ensimmäisenä. Vetoketjun vaihtaminen uuteen on työlästä puuhaa. Se vaatii sekä taitoa että ompelukoneen. Helpommallakin voi päästä.

    • Näin kilpailutat sähkön hinnan

      Tarkista kuitenkin todellinen vuosikustannus yhtiöstä.

      Yllättävän harva kuluttaja tarttuu mahdollisuuteen säästää sähkölaskussaan. Katso miten helppoa kilpailuttaminen on käytännössä.

    • Hyötykasvit parvekkeella: ravintoa ja silmänruokaa

      Syötävätkin kasvit jalostetaan yhä kauniimmiksi.

      Keittiöpuutarhan tai hedelmä- ja marjatarhan perustamiseen ei tarvita enää välttämättä maatilkkua tai viljelypalstaa. Monimuotoisen hyötypuutarhan saa myös omalle parvekkeelle. Pihi puutarhuri ehtii vielä kylvöhommiinkin.

    • Kesän ötököitä torjutaan järein myrkyin

      Marketin hyllystä löytyy metrikaupalla valmisteita, jotka tappavat lentäviä ja ryömiviä ötököitä tai kasveja vaivaavia tuholaisia. Kymmenen valmisteen tarkastelu paljasti, että oikeasti luonnonmukaisia vaihtoehtoja ei kaupoissa juuri ole.

    • Kymmenen kysymystä reilusta matkailusta

      "Se ettei matkusteta mihinkään, ei ole kestävin vaihtoehto."

      Reilu matkailu, jossa turismin ja matkailun aiheuttamia epäkohtia pyritään minimoimaan, on monelle tuttu ideatasolla. Mutta mitä se konkreettisesti tarkoittaa? Videolla Turre Turisti matkailee reilusti Helsingissä. Pyysimme myös Reilun matkailun yhdistykseltä vastaukset kymmeneen kysymykseen, jotka stressaavat lomailijoita eniten.

    • Kuntotarkastus ei pelastanut homepommilta

      Tarkastusraportissa ei ainuttakaan ”riskirakennetta.”

      Vantaalaisperheen taloa mainostettiin hyväkuntoiseksi. Kuntotarkastaja ei merkinnyt raporttiin yhtään riskirakennetta. Korjaamiseen ja selvityksiin on kuitenkin mennyt 200 000 euroa. Talon omistaja kehottaakin lukemaan kuntotarkastusraporttia kuin piru raamattua.

    • Katsastaja: Lunastusautojen turvallisuudesta ei takeita

      Katsastaja joutuu tekemään päätökset purkamatta ajoneuvoa.

      Timo Ojala K1 Katsastajista haluaisi tiukentaa lunastusautojen korjaamisen valvontaa. Ojalan mukaan lunastusautojen korjauksen kontrollointi on katsastajille epämieluisa tehtävä, koska autojen turvallisuutta ei voi taata katsastajan keinoin.

    • Hakkerit vievät jättimäisiä määriä luottokorttitietoja

      Kuluttajan ei kuitenkaan kannata pelätä hakkeria. Kortin haltija ei lähtökohtaisesti joudu vastuuseen vahingosta, jos hakkeri vie korttitiedot ja onnistuu hyödyntämään niitä. Luottokorttilaskuja pitää kuitenkin seurata ja ilmoittaa viivyttelemättä epäilyttävistä tapahtumista.

    • Pelko myy, mutta mitä meidän oikeasti pitäisi pelätä?

      Eniten pelkäävät usein ne, joilla pelkoon on vähiten syytä.

      Itselleen ja läheisilleen on helppo ostaa turvaa kaupasta. Tuotteita löytyy muutaman kympin turvasumuttimista satojen ja tuhansien eurojen hälytinjärjestelmiin. Pelko myy, mutta pelossa on myös paradoksi: ne jotka pelkäävät eniten, ovat pienimmässä vaarassa joutua rikoksen kohteeksi. Katso video siitä, mitä ja miten meille pelolla myydään.

    • iPhone eurolla — aikuisten oikeastiko?

      Ensin urkitaan käyttäjän tekniset tiedot, lopussa tilausansa

      Euroopan kuluttajaviranomaiset ovat helisemässä uskomattoman upeiden tarjousten takia. Miljoonia liki ilmaisia älypuhelimia, taulutelevisioita, merkkilenkkareita ja hyvinvointirannekkeita tunkee kuluttajien sähköposteihin ja Facebookin uutisvirtaan. Vaikka kaikki tietävät, että onnenpotkut ovat äärimmäisen epätodennäköisiä, silti moni hullaantuu kun huikea tarjous osuu omalle kohdalle.

    • Kotitalouksien hävikkiruoasta yhtä isot ilmastovaikutukset kuin 100 000 auton päästöistä

      Neljänneksellä ruokahävikistä ruokkisi kaikki aliravitut.

      Jääkaapin ylähyllyllä on vanhaksi mennyttä ruokaa eikä viime viikon illallisjämiä syönyt kukaan. On pakko heittää pois ja kompostiin. Taas. Juuri näin syntyy ruokahävikki. Ruoan haaskauksen mittasuhteet ovat jo ekologisesti ja taloudellisesti kestämättömät. EU:n alueella heitetään pois vuosittain 88 miljoonaa tonnia ruokaa, noin viidennes tuotetusta.

    • Näin säilytät hedelmiä ja kasviksia oikein

      Etyleeni ja lämpötila vaikuttavat oikeaan säilytykseen.

      Rahaa säästyy ja ruokahävikki vähenee, kun juurekset, vihannekset ja hedelmät säilyttää oikein. Säilymisessä kannattaa ottaa huomioon oikea lämpötila sekä hedelmistä erittyvä etyleeni-kaasu.

    • Vanhaakin ruokaa voi syödä

      Testasimme voiko kolme päivää yliaikaisia ruokia syödä.

      Miten uskollisesti elintarvikkeiden viimeistä käyttöpäivää ja parasta ennen -merkintää pitäisi noudattaa? Johtopäätös oli, että kolme päivää yliaikaista ruokaa voi yleensä syödä.