Hyppää pääsisältöön

Erinomaisen viihdyttävää syvällistä taidetta

Felix Mendelssohnin Jousikvartetot ovat erinomaista viihdettä ja syvällistä taidetta—jos pitää neljän tasa-arvoisen henkilön vuoropuhelua, Goethea lainatakseni, viihteenä. Aivan kuten erityisen hyvistä elokuvista, kvartetoistakin nauttii sitä enemmän mitä enemmän tuntee genreä ja mitä syvemmin ymmärtää juonenkuljetuksen tapoja ja lainalaisuuksia. Escher-jousikvartetti vie kuulijansa läpi käänteiden ja klassisromanttisen muotodraaman koskettavasti ja vakuuttavalla tyylitajulla.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Felix Mendelssohnin jousikvartettojen kohtalona on ollut pysyä marginaalissa klassisen musiikin konserttielämässä. Jo Mendelssohnin elinaikana jousikvartetot ja ylipäätään niiden edustama vaativa kamarimusiikkikulttuuri alettiin kokea vanhanaikaiseksi, klassiseksi jäänteeksi. Jousikvartetto piti toki tietyissä piireissä pintansa—se on ollut monelle säveltäjälle henkilökohtaisin sävellysmuoto. Mutta jostain syystä konserttiohjelmissa tehdään usein hyppäys Mendelssohnin yli, Schubertista suoraan myöhäisempään romantiikaan, Dvorakiin ja niin edelleen.

Ehkäpä syynä on se, että juuri Mendelssohnin ja Schumannin aikana musiikin tyylillinen kehitys näytti ajavan kvartettojen ohi. Vaikka kumpainenkin sävelsi eräät hienoimmista teoksistaan jousikvartetille, heidänkin kohdallaan astetta romanttisempia pianotrioja näkyy konserttiohjelmissa kvartettoja enemmän, sinfonioista nyt puhumattakaan.

Moderneille esittäjille Mendelssohnin kvartetot tarjoavat kosolti haastetta. Vaativinta on laajojen muotojen, hienoisyisen harmonisen rakenteen ja tietyn romanttisen eetoksen hallinta: sen tulee ulottua monikerroksisena musiikin pinnalta syvimpiin rakenteisiin. Vaativuutta lisää tietoisuus siitä, että Mendelssohn itse piti reippaista, eteenpäin katsovista tempoista.

Näiden älyllisten ja teknisten haasteiden parissa pärjääminen vaatii syvällistä paneutumista sekä kykyä keventää ja notkistaa nykyisten voimakasäänisten jousisoitinten perinteisiä soittotapoja. Kymmenen vuotta täyttäneen ja New Yorkissa majaansa pitävän Escher-jousikvartetin Mendelssohn-levyjen sarja täyttää odotukseni ja tarjoilee tasapainoisia, näkemyksellisiä ja esteettisesti täydellisyyttä hipovia tulkintoja Mendelssohnin jousikvartettisävellyksistä.

Uutukaisellaan Escher-kvartetti esittää Mendelssohnin kvartetoista kaksi viimeistä, Viidennen Es-duuri ja Kuudennen f-molli. Niiden väliin mahtuu kymmenen vuotta, sillä Mendelssohn sävelsi Kvartettonsa pääasiassa nuorella iällä—kamarimusiikkikulttuurin ollessa vielä huipussaan. Viimeinen, vuonna 1847 syntynyt Kvartetto f-molli syntyi Mendelssohnin läheisimmän ihmisen, siskon Fannyn yllättävän kuoleman aiheuttamasta tuskasta.

Sävellystyö vei kesän 1847 ja Felix seurasi siskoaan vain kuukausi Kvarteton esittämisen jälkeen saman vuoden marraskuussa. Escher-kvartetin tulkinta koskettaa vaikkei teoksen taustoja tuntisikaan—mutta on ilmeistä että soittajat itse kokevat sekä nuotit että niiden takana vaikuttavan tragedian.

Felix Mendelssohn: Jousikvartetot nro 5 ja 6; Capriccio ja Fuuga Neljästä kappaleesta Jousikvartetille. - Escher-jousikvartetti. (Bis, BIS-2160)

Kuuntele Uudet levyt 14.10.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    John Luther Adamsin äänimaisema pitää otteessaan

    Yhdysvaltalainen John Luther Adams (s. 1953) tunnetaan vahvoja mielikuvia ja tilavaikutelmia tuovista äänimaisemistaan. Nyt päätöksensä saa 2010-luvulla valmistunut orkesteriteosten trilogia. Ensin oli Become River, sitten menestysteos Become Ocean, ja viimeisimpänä nyt ensilevytyksensä saanut Become Desert.

  • Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Mälkin ja HKO:n pirteää Bartókia

    Maltillista levytystahtia ylläpitävä Helsingin kaupunginorkesteri on ylikapellimestarinsa Susanna Mälkin johdolla taltioinut Béla Bartókin varhaista näyttämömusiikkia.

  • Heinisen tuttuja uutuuksia

    Heinisen tuttuja uutuuksia

    Viime vuonna 80 vuotta täyttänyt Paavo Heininen tunnetaan sävellystuotantonsa lisäksi ennen kaikkea opetustyöstään. Heininen on arvostettu pedagogi, joka Sibelius-Akatemian sävellysprofessorin virassa toimiessaan oli taidemusiikin alueella merkittävä esteettisten suuntaviivojen määrittäjä Suomessa.

  • Dalbavien taidokkaita orkesterisoivuuksia

    Dalbavien taidokkaita orkesterisoivuuksia

    Hienostuneita sointivärejä, vivahteikasta orkestrointia sekä perinteistä virtuoosisuutta. Ainakin näitä voi kuulla tuoreelta Seattlen sinfoniaorkesterin omalta julkaisulta, joka sisältää orkesterin entisen nimikkosäveltäjän Marc-André Dalbavien (s. 1961) pääosin solisteille ja orkesterille laatimaa musiikkia.