Siivousvälineitä valmistava Sini mainostaa isosti kotimaisuudella. Todellisuudessa kotimaisten tuotteiden osuus on 70-80% prosenttia.
Katsojamme kiinnitti huomiota Sinin mainokseen. Hän halusi varmistaa, tehdäänkö kaikki Sinin tuotteet todellakin Suomessa?
Yrityksen toimitusjohtaja Ilkka Brotherus kertoo, että Sini-tuotteet valmistetaan pääosin Suomessa:
— Kaikki ne tuotteet, jotka voimme järkevästi tehdä Suomessa, tehdään täällä.
Sinin nettisivuilla sanotaan myös, että tuotteista kotimaisia on suurin osa ja valtaosa. Kuinka suuri siis on kotimaisten tuotteiden prosenttiosuus?
— Prosenttiluku on 70-80 välillä, Brotherus kuittaa.
Sinin Avainlipulla merkityissä tuotteissa kotimaisuusaste on keskimäärin yli 80 prosenttia.
Kokonaan ulkomailta tulevat ainakin kaikki Sinin tekstiilit, kuten mikrokuituliinat. Näissä tuotteissa ei ole Avainlipun kuvaa.
Avainlippu kertoo kaksi asiaa:
- Tuote on valmistettu Suomessa.
- Suomessa syntyneiden kustannusten osuus tuotteen omakustannehinnasta on yli 50 prosenttia. Tässä lasketaan mukaan muun muassa raaka-aineet, tarvikkeet, pakkausaineet sekä henkilöstön, markkinoinnin ja tuotekehityksen kulut. Avainlipputuotteen raaka-aineista isokin osa voi siis tulla ulkomailta.
Lisätietoa Avainlipun kriteereistä: Suomalaisen työn liitto.
Muokattu 21.10.2016: korjattu kuva näkyviin.