Hyppää pääsisältöön

Lukiolaiset huomio, yo-kokeita arvosteleva sensorikin on vain ihminen!

YTL:n eero salmenkivi katselee puhelintaan helsingin yliopistossa kruunuhaassa
Sensori Eero Salmenkivi kuvattuna työpaikallaan Helsingin yliopistolla keväällä 2016. YTL:n eero salmenkivi katselee puhelintaan helsingin yliopistossa kruunuhaassa Kuva: Yle/Leo Kosola helsingin yliopisto

Harva tuntee yo-kokeiden arviointia, jonka tekevät Abitreenien yo-koelähetyksissäkin vierailevat ylioppilastutkintolautakunnan sensorit. Abitreenit raottaa salaperäisyyden verhoa, kun kolme sensoria kertoo kiireiden keskellä, millaista kokeiden tarkastaminen on.

– Kaikki sosiaalinen elämä on karsittava, äidinkielen sensori Elina Kouki kuvailee kiireistä syksyään.

On lokakuun 5. päivä, alkuilta. Kouki vastaa puhelimeen asunnossa Helsingin Käpylässä, jonne hän on mennyt käymään suoraan YTL:n kokouksesta mukanaan muovikassillinen yo-koevastauksia. Kämppä on hänen sukulaistensa, mutta se on sopivasti tyhjillään, joten Turussa asuva Kouki päätti odotella siellä kyytiä Turkuun ja aloittaa jo saamiensa kokeiden tarkastamisen.

On normaalia, että sensori käyttää lokakuussa kaiken mahdollisen luppoaikansa yo-kokeiden arviointiin. Sensorointi ei ole kenenkään päivätyö, joten aikaa tarkastamiseen haetaan illoista ja viikonlopuista. Koukilla on vastuullaan noin 300–400 kokelaan äidinkielen yo-kokeet. Viikonloppuisin hän saattaa herätä jo ennen viittä niitä arvioimaan.

Äidinkielen esseekokeesta on kulunut reilu viikko, tekstitaidosta kaksi ja puoli. Lukioilla on ollut 1–2 viikkoa aikaa lähettää kokeet YTL:n toimistolle, josta sensori voi hakea omansa tai josta ne postitetaan pikapuoliin sensoreille ympäri Suomen.

Suurin osa syksyn äidinkielen kokeista on siis jo käynyt läpi opettajan tekemän valmistelevan arvostelun ja ainutkertaiset konseptit ovat päätyneet viimeiselle omistajalleen, jollekin 14 äidinkielen sensorista.

Sensorin etiikka ja vastuu

Filosofian ja elämänkatsomustiedon sensori Eero Salmenkivi vastaa päivällä lähetettyyn haastattelupyyntöön yhdeksältä illalla.

– … yritän soitella kun lähden kotiin päin.

Puhelin soi klo 21.27, kun Salmenkivi on matkalla kotiin pitkän työpäivän jälkeen. Tänään, kotiin päästyään, hän ei aio tarkastaa yo-kokeita, koska vireystila on kaukana täydellisestä.

– Se on se sensorin vastuu, hän sanoo ja painottaa, että työn suunnittelu on avainasemassa, jotta kiireisten päivätöiden ohella voi suoriutua sensoroinnista.

Salmenkivi tarkastaa tänä syksynä kaikki elämänkatsomustiedon kokeet ja kuudenneksen filosofian kokeista. Hän aikoo viettää seuraavat kaksi viikonloppua kokeiden kimpussa, vaikka voisi muuten olla laittamassa mökkiä kesäteloille.

Sensoreita on satoja ja yo-kokeiden arvostelua pidetään kunniatehtävänä. Silti herää epäilys, miten vahvasti ”sensorin vastuu” painaa takaraivossa kiireiden keskellä? Salmenkivi kertoo kuulemastaan tapauksesta vuosien takaa. Erään sensorin arvostelu ei koskaan poikennut opettajan tekemästä arvostelusta. Oli vilunkia tai ei, kyseinen henkilö ei Salmenkiven mukaan enää arvostele kokeita YTL:ssa.

Keskisuomalainen kirjoitti vastaavasta tapauksesta keväällä 2015. Yhden lukion rehtori epäili, että heidän lukionsa matematiikan kokeita ei olisi arvosteltu. YTL päätti, että kokeet vedetään takaisin ja yhden sensorin kaikki suoritukset tarkastetaan uudelleen.

– Poikkeuksellisesti päädyimme ratkaisuun, että kaikki sensoroidaan uusiksi, ettei epäilyksille jäisi sijaa, YTL:n pääsihteeri Kaisa Vähähyyppä kommentoi tapausta nyt.

Kokelaat asetettiin kuitenkin etusijalle.

– Uudelleenarviointi tehtiin, mutta siten, että kenenkään pistemäärä ei laskenut.

Logistiikasta päänvaivaa

Käynnissä oleva sähköistyminen muuttaa yo-kokeiden logistiikkaa huomattavasti. Tämä vaikuttaa toivotulta uudistukselta, sillä huoli kokeiden häviämisestä nousee esille sensorien kanssa keskustellessa. Sensori ei voi matkallaan YTL:n toimistolta kotiin jättää koevastauksiaan hetkeksikään vartioimatta, etteivät kokeet joudu vääriin käsiin. Siksi ne on otettava mukaan jopa junan vessaan. Sensoreita huolettaa sekin, löytävätkö kaikki postitetut kokeet varmasti perille.

Keväällä 2015 Posti teki rikosilmoituksen Naantalissa varastetusta paketista, joka sisälsi yo-koevastauksia. Paketti löytyi onneksi samana päivänä, sillä muuten näiden kokelaiden vastaukset olisivat kadonneet lopullisesti ennen kuin sensori olisi päässyt niitä arvioimaan. Mitä siinä tilanteessa olisi tehty?

YTL:n pääsihteeri Kaisa Vähähyyppä kommentoi, että katoamistapaukset ovat ”äärimmäisen harvinaisia” eikä halua spekuloida sen pidemmälle, miten missäkin tilanteessa toimittaisiin.

– Postiin ei voi luottaa, se on selvä, siksi vaadimmekin aina kirjattuja ja postivakuutettuja lähetyksiä. Tavallisia kirjeitä ei saa käyttää.

Jokainen katoaminen pyritään ratkaisemaan tapauskohtaisesti siten, että kaikkia osapuolia kohdellaan yhdenvertaisesti.

Aitoja katoamisia yleisempiä ovat valekatoamiset. Eero Salmenkivi kertoo, että on lähes säännönmukaista, että ainakin yksi elämänkatsomustiedon koe ei ole saapunut koululta YTL:aan. Sensorin syke kuitenkin laskee, kun selviää, että kokelas ei ole koskaan saapunutkaan koesaliin ja lukio on vain unohtanut tiedottaa tästä YTL:lle.

Arviointi on yhteistyötä

Opettajat saavat apua arvosteluunsa ainejärjestöiltä. Esimerkiksi fysiikassa Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto (MAOL) laatii jo koepäiväin iltana kokeen arvostelua helpottavat ohjeet. Sensorit taas kokoontuvat ennen arviointiurakkaansa kuuluisaan sensorikokoukseen, joka voi fysiikan sensori Ismo Koposen mukaan kestää helposti aamukahdeksasta iltayhdeksään.

Sensorikokouksessa pisteytys käydään läpi perinpohjaisesti, sillä sen jälkeen jokaisen sensorin täytyy pystyä arvioimaan kokeensa itsenäisesti.

Poikkeuksia ovat tilanteet, joissa sensorin arvio heittää merkittävästi opettajan tekemästä arvostelusta. Tällöin tehtävän tarkastaa toinenkin sensori. Merkittävä ero tarkoittaa esimerkiksi fysiikan ja muiden reaalikokeiden kuuden pisteen tehtävässä vähintään kolmea pistettä ja yhdeksän pisteen jokeritehtävässä vähintään neljää pistettä.

Jos sensorit ovat asiasta eri mieltä, kutsutaan paikalle kolmas sensori. Neljä vuotta sensorina toiminut Koponen ei muista, että koskaan olisi tarvinnut mennä tähän.

Miten tunnollisesti tarkastavan opettajan ja sensorin välille voi syntyä monen pisteen näkemysero? Koposen mukaan esimerkiksi siitä, että jossakin lukiossa on vaikka vain pari fysiikan kirjoittajaa. Tällöin opettajalla ei ole samanlaista ison massan kokemusta tehtävän tarkastamisesta kuin sensorilla.

Pitäisikö vaivalloisesta yo-kokeesta jo luopua?

Koponen on viime aikoina havainnut julkista keskustelua siitä, onko yo-kokeiden ja raskaassa ja kankeassa tarkastusmenettelyssä järkeä. Hän haluaa muistuttaa, että lukioista riippumaton sensoriarvostelu on tärkeä suodatin: ylioppilaskokeet näkee eri tavalla tarkastamalla satoja kokeita eri lukioista kuin arvostelemalla 30 koetta omasta koulusta.

Ja koska ylioppilastutkinnolla on monissa korkeakouluvalinnoissa iso merkitys, olisi väärin, että koetta ei tarkastettaisi perusteellisesti. Esimerkiksi Helsingin yliopistolla työskentelevä Koponen on ollut tyytyväinen, että fysiikan valinnoissa Helsingin yliopistoon painotetaan yo-koetta. Se on antanut paremman kuvan hakijoista kuin valintakoe, joka ennen oli käytössä.

– Mutta jos tutkintoa ei tarkastettaisi kunnolla, emme tietenkään painottaisi sitä valinnassa, Koponen toteaa.

Lue lisää:

kuvitus abitreenien juttuun sähköisen yo-kokeen arvioinnin muuttumisesta

Koevastausten katoaminen ei enää huoleta – sähköinen yo-koe muutti sensorien arvostelu-urakan

Ensimmäiset sähköiset ylioppilaskokeet saivat kritiikkiä muun muassa siitä, että ne eivät hyödyntäneet tarpeeksi digitaalisuuden mahdollisuuksia. On kuitenkin muistettava, että ylioppilaskoe on muutakin kuin itse koe ja koetilanne. Yo-kokeiden arvostelusta sähköistyminen teki heti paremman, kertoo sensori Eero Salmenkivi.


Lue lisää:

infografiikka ylioppilaskokeiden arvioinnista abitreenien juttuun

Ylioppilaskokeen matka koesalista tutkintoon arvosanaksi – ja saunan sytykkeeksi

Kun ylioppilaskokeen palauttaa lukion liikuntasalissa kokeen valvojalle, konseptit matkaavat oman koulun opettajan ja Helsingin Suvilahden kautta kokeen tarkastavalle sensorille.

Kommentit

Artikkelit

Abitreenit

Kirjoitusten alkuun...

Oppimateriaalit

  • Navigaatiokuva aineelle Biologia.
    Navigaatiokuva aineelle Biologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto.
    Navigaatiokuva aineelle Elämänkatsomustieto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Englanti.
    Navigaatiokuva aineelle Englanti. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Espanja.
    Navigaatiokuva aineelle Espanja. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Filosofia.
    Navigaatiokuva aineelle Filosofia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Fysiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Fysiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Historia.
    Navigaatiokuva aineelle Historia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Italia.
    Navigaatiokuva aineelle Italia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Kemia.
    Navigaatiokuva aineelle Kemia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Latina.
    Navigaatiokuva aineelle Latina. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Maantiede.
    Navigaatiokuva aineelle Maantiede. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Matematiikka.
    Navigaatiokuva aineelle Matematiikka. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Portugali.
    Navigaatiokuva aineelle Portugali. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Psykologia.
    Navigaatiokuva aineelle Psykologia. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ranska.
    Navigaatiokuva aineelle Ranska. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Ruotsi.
    Navigaatiokuva aineelle Ruotsi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saame.
    Navigaatiokuva aineelle Saame. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Saksa.
    Navigaatiokuva aineelle Saksa. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Suomi.
    Navigaatiokuva aineelle Suomi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Terveystieto
    Navigaatiokuva aineelle Terveystieto Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Uskonto.
    Navigaatiokuva aineelle Uskonto. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Venäjä.
    Navigaatiokuva aineelle Venäjä. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi.
    Navigaatiokuva aineelle Yhteiskuntaoppi. Abitreenit
  • Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli.
    Navigaatiokuva aineelle Äidinkieli. Abitreenit

Seuraa Abitreenejä Instagramissa: @abitreenit

  • Abi! Hae mukaan syksyn yo-koelähetyksiin!

    Hae mukaan suoraan lähetykseen.

    Abitreenien yo-koelähetykset alkavat tänä syksynä 18.9. äidinkielen lukutaidon kokeen käsittelyllä. Haluaisitko päästä keskustelemaan kirjoittamastasi aineesta heti kokeen jälkeen suorassa lähetyksessä? Hae mukaan Abitreenien lähetykseen!

  • Näin kirjoitat ällän paperit

    Älliä ei saada istumalla ympäripyöreitä päiviä kirjastossa.

    Abitreenit tapasi kolme ylioppilasta, jotka saivat yo-kokeista pelkkiä laudatureja. Kukaan heistä ei viettänyt ennen kirjoituksia ympäripyöreitä päiviä kirjastossa. Pänttäämisen sijaan he suosittelevat abikurssien käymistä ja vanhojen yo-kokeiden tekemistä.

  • Yo-kokeet tulossa ja pää jumissa – Mitä voin tehdä?

    Lue asiantuntijan vastaukset jaksamiseen.

    Entä jos jäädyn yo-kokeessa? Miten jaksan lukea tarpeeksi? Entä jos ei saa nukuttua juuri silloin, kun pitäisi olla skarppina opiskelemassa? Mielenterveyden keskusliiton kouluttaja Jyrki Rinta-Jouppi vastasi Abitreeneille lähetettyihin kysymyksiin jaksamisesta ja opiskelumotivaatiosta.