Hyppää pääsisältöön

Hyönteisten temppelissä. Avaruusromua 23.10.2016

ikimetsä, vanha metsä
ikimetsä, vanha metsä Kuva: Yle ikimetsä

”Ikkunan takaa kuuluu haavikon lehtien suhina, kovaäänisistä Klaus Schulzen Timewind. Bayreuth Return. Ääniä joita en tiennyt olevankaan. Samana yönä soitan putki-Philicordalla tajunnanvirtaa. Pitkiä kaaria viisitoistavuotiaan päässä”.

Näin kertoo valokuvataiteilija ja musiikin tekijä Jyrki Portin, ja toteaa ettei olisi ikinä arvannut oman musiikin julkaisemisen tapahtuvan 41 vuoden kypsyttelyn jälkeen, 41 vuoden päästä tuosta tapahtumasta.

”Elämässä ja taiteen tekemisessä olen saanut toistuvasti todeta, miten aika todellakin on suhteellista”, hän kirjoittaa ja jatkaa että kun on pikkupojasta asti samoillut ja tarkkaillut metsien, soiden ja rantojen elämää ja viettänyt niissä paljon aikaa, sekä miettinyt asioiden syy- ja seuraussuhteita, on hommaan tullut mukaan tietty suhteellisuus- ja jatkuvuusajattelu.

”Valokuvatessakin olen oppinut, ettei kuvaa oteta, vaan se saadaan”, kirjoittaa Jyrki Portin.

Hän tekee musiikkiaan nimellä Aarniseppä, ja hän kertoo Hyönteisten temppeli -nimisen tupla-CD-boxin syntyneen viiden vuoden antoisan työskentelyn tuloksena, yhteistyössä avustavien muusikko-kollegojen kanssa, pitkien filosofisten keskustelujen myötävaikutuksella.

"Mistä sitten tulevat äänet sormiin", hän kysyy, ja kertoo että melko pitkälti musiikin pohjana ovat nuo nuoruuden Philicordalla soitetut tajunnavirta-jammailut.

”Voin jopa visuaalisesti muistaa ja tuntea jonkin asiaan silloin liittyneen seikan”, kirjoittaa Jyrki Portin.

Aarniseppä on erittäin uhanalainen, lähes jo hävinneeksi luultu, Suomessa elävä kovakuoriainen. Nimi ei tässä yhteydessä ole sattumaa.

”Onko kauniimpaa ja vaikuttavampaa paikkaa kuin ikimetsän puuholvisto”, kysyy Jyrki Portin. Hän sanoo, että jokaiselle, joka löytää tällaisen hyönteisten temppelin ja malttaa istahtaa siellä, pysäyttää kiireensä ja kuunnella mitä se yrittää kertoa, avautuu täysin uusi maailma. Näiden ajatusten siivittämänä on syntynyt orgaanista ja vapaasti liikkuvaa musiikkia, jossa luonto ja ihmisluonto ovat kuin sadunomaisesti läsnä.

Jyrki Portin kertoo, että analogisen elektroniikan ohella Hyönteisten temppelissä kuuluu paljon akustisia ääniä: kenttänauhoituksia luonnosta, erilaisia kelloja, monenlaisia soittimia, kuten itse tehtyjä paimensoittimia, lyömäsoittimia ja erilaisia puhaltimia.

Hän sanoo pyrkineensä luomaan orgaanisen tuntuista, elävää ääntä. ”Aitojen analogisten soittimien ja mallintavien laitteiden melodiajuonteet on pyritty tekemään siten, että nimenomaan kuuluu, että soittimia oikeasti soitetaan”, hän kirjoittaa.

Teoskokonaisuus on omistettu ihmisille, jotka rakastavat vanhoja puita ja ikimetsiä.

Sami Seesranta tarjoaa myös äänellistä luontokokemusta: äänimaisemaa Suvasvedeltä:

Ja ääniä kevätyöstä, ambientilla maustettuna:

Kuten myös avaruusmatkailua:

Vääristymä on vihdoin päässyt pisteeseen, jossa se tekee musiikkinsa vain ja ainoastaan itse tehdyin laittein”, kirjoittavat Vääristymän miehet Jarko Hedenius ja Janne Liimatainen. ”Kaikki laitteet ovat analogisia ja tekniikaltaan jotakin, joka olisi voitu tehdä jo sata vuotta sitten”, he kirjoittavat, ja sanovat että käytännössä Vääristymä tekee siis musiikkia, jota olisi voitu tehdä jo sata vuotta sitten.

AVARUUSROMUA 23.10.2016 - OHJELMAN MUSIIKKI:
AARNISEPPÄ: Sarvijaakon hidas lento myyttien metsään (Hyönteisten temppeli)
AARNISEPPÄ: Hyönteisten temppeli / Erakko (Hyönteisten temppeli)
AARNISEPPÄ: Maa (Hyönteisten temppeli)
ZIGN: Autumn I (demo)
SAMI SEESRANTA: Olemisen tyyneys (Mielen meri)
VÄÄRISTYMÄ: Epäilys (elokuvamusiikkia / The Making of Machine Soul)
VÄÄRISTYMÄ: Niljakas (Happo-EP #5)
VÄÄRISTYMÄ: Taivaankappale (Northern Lights - The Scandinavian experimental 016 survey)