Hyppää pääsisältöön

Aksel Rykkvin muuttaa käsitykset poikasopraanoäänestä

Kun ensimmäistä kertaa kuulin Aksel Rykkvinin laulua, äimistyin niin että alkoi naurattaa. Miten ihmeessä kaksitoistavuotiaasta norjalaisesta pojasta voi lähteä tuollainen ääni? Yleensä poikasopraanot laulavat ylävireisesti, hennon pillimäisesti ja epäkypsästi, ja se hyväksytään. Mutta Aksel Rykkvinin äänessä on kirkkautta, täyteläisyyttä, teknistä varmuutta ja taiteellista kypsyyttä. Yhtäkkiä poikasopraanoilta on lupa odottaa paljon enemmän kuin aiemmin. Rykkvin on vuoden hämmästyttävin musiikki-ilmiö.

Aksel! / Arias
Aksel! / Arias uudet levyt

Poikasopraanon kouluttamisessa on sattuneesta syystä kiire, mutta Rykkvinin opettajat ovat onnistuneet. Kyse ei ole Oslon poikakuoron parhaasta koltiaisesta, vaan poikkeuksellisesta lahjakkuudesta. Muuten ei voi selittää sitä, että Rykkvin pistelee menemään levyllisen vaativia barokkiaarioita Bachilta, Händeliltä ja Mozartilta, mukana muutama todellinen virtuoosinumero.

Toki kahdentoista vuoden ikä jossain kuuluu. Hengityksen kanssa tekee välillä tiukkaa, vibrato on hienoisen epävarma, pitkissä linjoissa tuki aavistuksen horjuu ja jotkin trumpettiduetot ovat vähällä kärsiä ylävireestä. Mutta toisaalta Rykkvinin äänen sävykirjo yltää pelkistetyn surumielisestä huikaisevaan kirkkauteen, hänellä riittää rohkeutta eläytyä dramaattisiinkin oopperateksteihin, ja rytminen yhteispeli orkesterin kanssa sujuu kuin vettä valaen. Olen kuullut aikuisten laulajien selviytyvän samoista aaria-aarteista huomattavasti horjakammin.

Ja sitten on tietysti se ainutlaatuinen, ennen kuulematon ääni, jonka tuoreus ja erikoisuus saavat hymyn huulille. Musiikkimaailma tulee myöhemmin arvostamaan sitä että Signum-yhtiö ja Valistuksen ajan orkesteri ehtivät tallentamaan Aksel Rykkvinin ainutlaatuisen taiteen ajoissa - koska ennen pitkää hänen äänensä murtuu, eikä ole mitään takeita että ura laulajana jatkuisi. Solistin suorituksessa ei onneksi kuulu merkkiä siitä, että vaativa ohjelmisto olisi kasattu kiireessä. Sen sijaan orkesteri yltää vain ammattimaiseen perussuoritukseen, vaikka ilmiö nimeltä Aksel Rykkvin ansaitsisi innoittuneen tuen.

"Aksel!", Bachin, Händelin ja Mozartin aarioita. - Aksel Rykkvin, poikasopraano, sekä Valistuksen ajan orkesteri/Nigel Short. (Signum Classics, SIGCD435)

Kuuntele Uudet levyt 21.10.2016, toimittajana Kare Eskola.

  • Se erilainen Góreckin kolmas sinfonia

    Se erilainen Góreckin kolmas sinfonia

    Henryk Góreckin Sinfonia nro 3 iski myyntilistojen kautta laajempaan tietoisuuteen 1990-luvun alussa. Sittemmin teos on levytetty parisenkymmentä kertaa. Bulgarialainen kapellimestari Yordan Kamdzhalov tekee perustamansa Genesis Orchestran kanssa vihdoinkin jotain erilaista.

  • Babi Jar ei anna unohtaa

    Babi Jar ei anna unohtaa

    Runoilija Jevgeni Jevtušenko kävi 1960-luvun alussa Ukrainassa Kiovan lähellä sijaitsevassa Babyn Jar -nimisessä rotkossa.

  • Kaksi Prokofjevin sinfoniaa - yksi toimii, toinen ei

    Kaksi Prokofjevin sinfoniaa - yksi toimii, toinen ei

    Tanskalainen kapellimestari Thomas Søndergård jatkaa Skotlannin kuninkaallisen kansallisorkesterin kanssa kiivasta julkaisutahtiaan. Viime vuonna ilmestyivät Rahmaninovin sekä Straussin musiikkia sisältävät taltioinnit.