Nainen oli ostanut lasten vaatteita Jollyroom-verkkokaupasta. Vaatteiden saapumisen jälkeen hän sai kuitenkin yli 200 euron lisälaskun. Maksuvaatimuksen mukaan verkkokaupan alennushinnat olivat olleet virheelliset. Pitääkö asiakkaan maksaa lisää jos kauppa mokaa?
- Myyjän vaatimus on kohtuuton, toteaa lakimies Saija Kivimäki Euroopan kuluttajakeskuksesta.
Kivimäen mukaan perusteluita on Jollyroomin tapauksessa kaksi:
Ensinnäkin, myyjä on vastaanottanut tilauksen ja maksun, jonka jälkeen se on lähettänyt tavaran kuluttajalle. On siis kiistatonta, että on syntynyt sitova sopimus. Myyjä on ilmeisesti huomannut virheensä vasta noin neljä viikkoa myöhemmin, jolloin se on ryhtynyt vaatimaan kuluttajilta joko lisämaksua tai tavaran palauttamista. Myyjän olisi tullut huomata virheensä huomattavasti aiemmin – toisin sanoen, ennen kuin tavara lähetettiin kuluttajalle. Koska myyjä ei ole reagoinut tekemäänsä virheeseen aiemmin, se ei voi enää vaatia kuluttajilta toimenpiteitä oman vahinkonsa korjaamiseksi.
Toinen perustelu liittyy asiakkaan mahdollisuuksiin huomata virhe. Verkkokaupassa, ja erityisesti koskien vaatteita, ovat esimerkiksi 90 % alennukset tänä päivänä jo aivan normaaleja. Tässäkin tapauksessa myyjä oli nimenomaan mainostanut sivuillaan meneillään olevaa alennuskampanjaa. Asiakas ei siis voinut tietää, että alennukset sivuilla olivat liian suuret.
- Yritys kantaa riskin omasta toiminnastaan. Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteessä lähdemme siitä, että myyjän tulee peruuttaa vaatimuksensa koskien lisämaksua ja/tai palautusta, Kivimäki summaa.
Muokattu 21.10.2016: Lisätty hakusanoja.