Kuuntele Areenassa
Tilaa podcast
Lataa jakso
Verkossa kuka tahansa voi kilpailla mediatalojen kanssa blogitekstein, kuvin ja videoin. Vikasietotila pohtii, miksi innostuneiden amatöörien bloggaukset ja vloggaukset ovat usein paljon kiinnostavampia kuin ammattitoimittajien jutut samoista aiheista ja miten harrastajien verkkopuuhat vaikuttavat virallisiin tiedotusvälineisiin.
Asiantuntijahaasteltavana kuullaan Blogirinki Median Laura Hakasta, joka kertoo, kuinka sometähdistä tehdään liiketoimintaa.
Palaute: kommentoi tuonne alas, lähetä sähköpostia osoitteeseen vikasietotila@yle.fi tai twiittaa tunnisteella #vikasietotila.
Vinkit
- New York Times Blogs Falling in an Empty Forest kuvaa bloggaamisen muuttunutta maisemaa Yhdysvalloissa
- aText on näppärä tekstinkorvausohjelma Mac-tietokoneisiin
Linkit
- Modernisti Kodikas -blogin kuvaamissa kylpyhetkissä tärkeää on vessapaperi
- Justin Hallin 1994 perustama Links.net oli yksi tunnetuimmista henkilökohtaisista blogeista
- RFC:t (Request for Comments) tarkoittavat IETF:n julkaisemia standardeja, jotka käsittelevät internetiä koskevia teknisiä käytäntöjä
- Pinseri.com tunnettiin 2000-luvun alkupuolella suomalaisen blogosfäärin ytimenä joka tarjosi linkit useimpiin kotimaisiin blogeihin
- Kari Haakanan muotiblogi opastaa keski-ikäisiä miehiä
- Vuonna 1967 ensi-iltansa saanut elokuva David Holzman's Diary kertoi nuorukaisesta, joka dokumentoi arkeaan halvalla elokuvakameralla melkein kuin videoblogien tekijät nykyisin
- Blogipalvelu Vuodatus.net myytiin 2008 Kustannusosakeyhtiö Iltalehdelle
- Blogirinki Media on itsenäisten bloggaajien kaupallinen blogimedia ja yhteisö
- Blogiportaali Indiedays keskittyy muoti- ja lifestyle-blogeihin
- Metti Forssell bloggaa illanvietosta, jossa tärkeää roolia näytteli 20 000 kristallilla koristeltu Swarovski-imuri
- ESPN:n jutussa kerrotaan, miten alle sekunnin vilaus Janet Jacksonin nännistä vaikutti YouTuben syntyyn