Hyppää pääsisältöön

Jakso 21: Mä olen media

Vikasietotila-podcastin tekijät ja logo
Vikasietotila-podcastin tekijät ja logo Kuva: Yle / Jyrki Valkama ja Tuuli Laukkanen vikasietotila

Kuuntele Areenassa
Tilaa podcast
Lataa jakso

Verkossa kuka tahansa voi kilpailla mediatalojen kanssa blogitekstein, kuvin ja videoin. Vikasietotila pohtii, miksi innostuneiden amatöörien bloggaukset ja vloggaukset ovat usein paljon kiinnostavampia kuin ammattitoimittajien jutut samoista aiheista ja miten harrastajien verkkopuuhat vaikuttavat virallisiin tiedotusvälineisiin.

Asiantuntijahaasteltavana kuullaan Blogirinki Median Laura Hakasta, joka kertoo, kuinka sometähdistä tehdään liiketoimintaa.

Palaute: kommentoi tuonne alas, lähetä sähköpostia osoitteeseen vikasietotila@yle.fi tai twiittaa tunnisteella #vikasietotila.

Vinkit

Linkit

  • Modernisti Kodikas -blogin kuvaamissa kylpyhetkissä tärkeää on vessapaperi
  • Justin Hallin 1994 perustama Links.net oli yksi tunnetuimmista henkilökohtaisista blogeista
  • RFC:t (Request for Comments) tarkoittavat IETF:n julkaisemia standardeja, jotka käsittelevät internetiä koskevia teknisiä käytäntöjä
  • Pinseri.com tunnettiin 2000-luvun alkupuolella suomalaisen blogosfäärin ytimenä joka tarjosi linkit useimpiin kotimaisiin blogeihin
  • Kari Haakanan muotiblogi opastaa keski-ikäisiä miehiä
  • Vuonna 1967 ensi-iltansa saanut elokuva David Holzman's Diary kertoi nuorukaisesta, joka dokumentoi arkeaan halvalla elokuvakameralla melkein kuin videoblogien tekijät nykyisin
  • Blogipalvelu Vuodatus.net myytiin 2008 Kustannusosakeyhtiö Iltalehdelle
  • Blogirinki Media on itsenäisten bloggaajien kaupallinen blogimedia ja yhteisö
  • Blogiportaali Indiedays keskittyy muoti- ja lifestyle-blogeihin
  • Metti Forssell bloggaa illanvietosta, jossa tärkeää roolia näytteli 20 000 kristallilla koristeltu Swarovski-imuri
  • ESPN:n jutussa kerrotaan, miten alle sekunnin vilaus Janet Jacksonin nännistä vaikutti YouTuben syntyyn

Vikasietotila

  • Ääni on toinen, uusi maailma

    Äänillä voi muuttaa kuvan tunnelman.

    Äänimaailma muuttaa kaiken. Äänillä - esimerkiksi musiikilla - voi muuttaa kuvan tunnelman. Äänellä voi tulkita kuvaa ja vaikuttaa katsojan tunteisiin voimakkaasti. Kuvauksissa alkuperäisen äänen taltiointi on tarkkaa työtä. Ääniä voidaan myös tehdä tarkoituksella erikseen ja niitä voidaan järjestää haluttuun järjestykseen.

  • Viestit ovat valintoja

    Viesti koostuu viestin laatijoiden valinnoista.

    Kaikki, mitä eri medioista näemme, kuulemme tai luemme näemme, on monien vlintojen tulosta. Kannattaa pysähtyä pohtimaan näitä valintoja tutunkin viestin äärellä – lopputulos voi yllättää. Eri ihmiset lukevat mediaa eri tavalla, eikä yhtä ja oikeaa tulkintaa tietenkään ole. Jokainen voi kuitenkin treenata omaa medialukutaitoaan. Mediataju on valmius, jota voi kehittää koko eliniän.

  • Mainonnan tarkoituksena on myydä

    Mainonta on tunnistettavan lähettäjän maksamaa

    Mainokset näkyvät ja kuuluvat joka puolella ympärillämme. Mainonta määritellään tunnistettavan lähettäjän maksamaksi, tavoitteelliseksi tiedottamiseksi, joka yleensä kohdistuu suureen ihmisjoukkoon ja toteutetaan medioiden välityksellä.

  • Vikasietotila: Avaa ohjelmat ja tiedostot parilla painalluksella

    Käynnistinsovellus avaa ohjelmat, tiedostot ja verkkosivut.

    Käynnistinsovellus käynnistää ohjelmat, löytää tärkeät tiedostot ja tekee hakuja internetistä. Graafinen käyttöliittymä asiakirjoineen, kansioineen ja roskakoreineen ei ole uusi keksintö. Alkujaan graafisen käyttöliittymän kehittivät Xerox Palo Alto Research Centerin tutkijat. Ensimmäinen graafisen käyttöliittymän omaava tietokone oli tutkimustarkoituksiin rakennettu Xerox Alto vuodelta 1973.

Media- ja digitaidot