Hyppää pääsisältöön

Jälleen yksi unohdettu mestari 1930-luvun varjoista!

Monen keskieurooppalaisen taiteilijan tapaan myös tsekkiläisen Jaromír Weinbergerin ura kariutui kansallissosialismin vainoihin 1930-luvulla. Weinberger sentään pääsi pakenemaan Yhdysvaltoihin mutta ei kuulunut niihin sopeutujiin, jotka kykenivät siellä jatkamaan vanhalla mantereella alkanutta menestystään. Ja vanhalla mantereella hänen kohtalokseen koitui unohdus samalla tavoin kuin monelle muullekin juutalaisia juuria omanneelle.

cd-levyn kansi
cd-levyn kansi CD-levyt

Saksan radio ja Capriccio-levymerkki ovat tehneet hyvän teon kaivaessaan esiin Berliinin saksalaisen sinfoniaorkesterin viitisentoista vuotta vanhat äänitteet Weinbergerin laadukkaista orkesteriteoksista. Tänä vuonna julkaistu, kolme Weinbergerin orkesteriteosta käsittävä levy on kunnianosoitus Jaromír Weinbergerin musiikille. Levyn avausraita, Alkusoitto ritarilliseen näytelmään vuodelta 1931 on herkullisen taidokas, tyylillisesti monenkirjava mutta kontrapunktisesti ja muodoltaan tiivis orkesteri-iloittelu Richard Straussin Don Quijoten hengessä.

Kuusi böömiläistä laulua ja tanssia soivat nekin viihdyttävästi romanttisen kansanmusiikkisuodattimen läpi ajettuna. Vuonna 1929 syntynyt sarja ammentaa aikansa harmonisista ja orkesteritekstuurin elkeistä, tuntuu kuin liikuttaisiin jossain Straussin ja Zoltan Kodályn välimaastossa. Radionauhoituksena elämänsä aloittanut tallenne ei ole aivan tehtävänsä tasalla: Gerd Albrechtin johtaman Berliinin saksalainen sinfoniaorkesterin tulkinnat ovat löysähköjä, ja kruununa pannukakussa suuren työn tekevän viulusolistin nimi on jäänyt pois albumista.

Levyn päättävä neliosainen Passacaglia orkesterille ja uruille tekee vaikutuksen; ilmeisesti hengellisen musiikin tärkeys alkoi korostua Weinbergerin elämässä vaikeuksien alkaessa. Kevätmyrskyjä-operetin ensi-ilta Berliinissä vuonna 1933 oli ollut suuri menestys, mutta natsien vainojen vuoksi suosio jäi lyhytaikaiseksi. Weinberger joutui pakkaamaan laukkunsa ja emigroitumaan Yhdysvaltoihin niin monen muun ajan juutalaistaiteilijan tavoin.

Levylle valitut teokset muistuttavat siitä, ettei Weinberger, Max Regerin oppilas, suuremmin kalpene Richard Straussin, Paul Hindemithin tai muiden oman aikansa tunnustetuimpien säveltäjien rinnalla.

Jaromír Weinberger: Alkusoitto ritarilliseen näytelmään; Kuusi böömiläistä laulua ja tanssia; Passacaglia. - Berliinin saksalainen sinfoniaorkesteri, joht. Gerd Albrecht. (Capriccio, C5272)

Kuuntele Uudet levyt 28.10.2016, toimittajana Ville Komppa.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.