Hyppää pääsisältöön

Unohda omaan napaan tuijotus ja ole aidosti läsnä – vinkkejä vaivattomaan vuorovaikutukseen

kolmen ihmisen ryhmä, katselu, kuuntelu, puhe
Osaatko osallistua? kolmen ihmisen ryhmä, katselu, kuuntelu, puhe Kuva: Paul Shanks Akuutti (ohjelma),sosiaalinen vuorovaikutus

Miksi en taaskaan saanut suutani auki? Se yksi paasasi aivan asian vierestä, olisin voinut korjata. Seuraavalla kerralla kyllä… Pitävätkö ne minua tosi outona, kun en osallistu?

Tuttuja mietteitä monelle meistä. Itsesensuuri iskee ja puhe lukkiutuu, vaikka sanottavaa olisi pilvin pimein. Kommunikointilukko voi napsahtaa päälle yhtä lailla työssä kuin vapaa-ajalla.

Työtilanteissa ei aina suinkaan jaella puheenvuoroja, ne otetaan. Kovaäänisyys ja päälle puhuminen saavat vallan, hitaammat haihtuvat näkymättömiin.

Juhlat ja erilaiset kissanristiäisetkin edetään small talk –taitureiden ehdoilla.

Meillä ihmisillä on taipumusta putkiaivoiseen lajitteluun: minä olen introvertti, sinä olet ekstrovertti. Tuo yksi on ujo, tuo toinen joka paikassa höpöttävä rohkea.

Entä jos paljon äänessä oleva kokeekin velvollisuudekseen puheen ylläpidon?

Olemme taipuvaisia luomaan muista ihmisistä ja eteen tulevista sosiaalisista tilanteista tulkintoja, jotka perustuvat hyvin pitkälti omiin ennakkoluuloihimme.

Totuus lienee, että suurimmaksi osaksi me kaikki toimimme paljon monivivahteisemmin. Entä jos paljon äänessä oleva kokeekin velvollisuudekseen puheen ylläpidon? Juttuun osallistumaton puolestaan pelkää tulevansa jyrätyksi?

Kokosimme kahdeksan kohdan vinkkilistan, jotta pärjäisimme paremmin toistemme kanssa ja auttaisimme itse itseämme epämukavuustilanteiden yli. Miten sujahtaa mukaan keskusteluun, miten kohdata ihmiset ja tilanteet avoimin mielin?

Kahdeksan vinkkiä vaivattomaan vuorovaikutukseen

1. Mene mukaan

Tärkeintä on mennä tilanteisiin mukaan, ylittää kynnys. Siedätyshoito on tehokkainta, vaikka ensin jännittääkin. Sosiaalisten tilanteiden välttely on huonoin vaihtoehto.

2. Unohda omaan napaan tuijotus

Älä ota itseäsi liian vakavasti, keskity kiinnostumaan muista. Mitä on tapahtumassa, mistä on puhe? Ota kiinni asiasta ja kysy jotain. Jos vain tarkkailet omaa käytöstäsi, menet lukkoon.

3. Ole aidosti läsnä

Ota katsekontakti ja ilmaise, että olet aidosti tilanteessa mukana. Kuuntele keskittyen, älä pälyile. Älä keskeytä, näytä ilmeilläsikin, että todella kuuntelet. Hyvä kuuntelija pääsee kuin huomaamatta mukaan keskusteluunkin.

4. Ota riski

Toiset eivät ole sen fiksumpia kuin sinäkään, vaan ihan tavallisia ihmisiä. Sinunkaan kysymyksesi tai mielipiteesi ei tarvitse olla päiväkausien pohdintojen tulos. Avoin kysymys tai ihmettely saa muutkin innostumaan. Päätä jo etukäteen osoittaa kiinnostuksesi eteen tulevista, uusistakin asioista.

5. Hyväksy oma persoonallisuutesi

Minä olen ok – sinä olet ok. Kaikkien ei tarvitse olla samanlaisia, temperamenttierot rikastuttavat. Sinä olet riittävä omana itsenäsi ja sinulla on oikeus omiin mielipiteisiisi. Jos joku näyttää sinulle nyrpeää naamaa, hymyile. Älä lähde mukaan huonoon tunnelmaan.

6. Harjoittele ja anna itsellesi aikaa

Opettele armeliaisuutta ja myötätuntoa itseäsi kohtaan. Mitä sitten, jos ehkä sanoit jotain muuta kuin olit suunnitellut? Älä jää vatvomaan menneitä, suuntaa eteenpäin. Virheettömiä ihmisiä ei olekaan.

7. Rentouta kehosi, mieli tulee mukana

Jos kädet hikoavat ja sydän hakkaa, muista, että ne ovat vain kehon reaktioita. Kiinnitä ensin huomiosi ympäristöön, mitä siinä näet? Tee havaintoja ja nimeä näkemisiäsi hiljaa mielessäsi. Ja kas, olosi tasaantuu.

8. Kehu itseäsi

Kun olet saanut suusi auki tilanteessa, jossa ennen vaikenit, muista kehua itseäsi. Pidä vaikkapa sosiaalisten tilanteiden päiväkirjaa. Mitä teit, ajattelit. Ennen kaikkea: mistä nautit ja mikä tuntui itsellesi luontevalta? Mitä niistä opit? Niitä asioita kannattaa muistaa ja voimistaa.

Asiantuntija ja lähteet:

Teija Anneli Jokipii, psykologi, psykoterapeutti, runoilija

Tutkitusti vuorovaikutuksesta

Akuutti – elämänmakuisia tarinoita ja ajankohtaista asiaa terveydestä. Liity joukkoomme Facebookissa!