Hyppää pääsisältöön

Heimo Haitto parhaimmillaan

Kun eräs suomalainen nuorehko viulisti sai käsiinsä uuden Heimo Haitto -levyn, hän sanoi suoraan, että Suomen viuluperinne olisi aivan erilainen, jos nämä äänitteet olisivat olleet kaikkien saatavilla alusta asti - niin korkeaa tasoa oli Heimo Haiton taituruus, niin perinteikästä hänen tyylinsä, ja niin vähälle huomiolle hänen taiteensa jäi alkoholismin ja sairauksien tuhottua uran. Finlandia Classics on jo aiemmin julkaissut Haiton Sibelius-äänityksiä ja konserttiäänityksiä, mutta vasta uuden levyn pikkukappaleissa Haiton tyyli pääsee oikeuksiinsa.

Heimo Haitto / Chaconne
Heimo Haitto / Chaconne Uudet levyt

Viulunsoitto koostuu monista osa-alueista, eikä Haitto hallitse niitä kaikkia, etenkään ajattomuutta. Mutta hän hallitsee virtuoositekniikan, ytimekkään soinnin, tiiviin vibraton sekä viulunsoiton kulta-ajan keskeiset maneerit tyylinmukaisista glissandoista solistiseen ylävireeseen. Hän edustaa sukupuuttoon kuollutta viulistityyppiä, jonka soolokonsertit vetivät salin täyteen, koska pakollisten Bachien ja sonaattien jälkeen siellä kuultiin riittävästi mehukkaita karaktäärikappaleita sekä virtuoosi- että salonkityyliin. Juuri niitä kappaleita Haitto veteli Ylen kantanauhoille vuonna 1964 palattuaan hetkeksi Suomeen kiertueelle - ja nyt niitä saa levyllä.

Avausraitana kuullaan kuuluisa Chaconne Bachin sooloviulupartitasta. Periodipoliisi langettaisi kovan tuomion Haiton romanttisesta virtuoositulkinnasta, mutta todellisen musiikinystävän sydäntä lämmittää soitto, joka täydellisen rikkeettömästi edustaa aivan toista aikaa ja tyyliä. Levyn muut kappaleet Tartinista Schubertin kautta Raveliin edustavat kevyttä käyttömusiikkia, eikä Haitto niissäkään suotta murehdi historiallisia tyylipiirteitä, vaan hoitaa homman kotiin tasaisella heifetz-eleganssilla. Muutamat intonaatio-ongelmat ja jousenvetojen vavahdukset paljastavat, että 39-vuotiaan viulistin ura oli jo suuntautumassa kohti Kalifornian pummiaikoja. Mutta päällimmäisenä kuuluu silti hurmaava pikku pelimanni.

Sikäli kun Haiton soitolta malttaa, kannatta kuunnella myös pianisti Cyril Szalkiewiczia, joka seurailee solistia ajanmukaisella tyylillä.

"Chaconne and other favourites". - Heimo Haitto, viulu, ja Cyril Szalkiewicz, piano. (Finlandia Classics, FINCLA 24)

Kuuntele Uudet levyt 4.11.2016, toimittajana Kare Eskola.

  • Ernst Fabritius vaihtoi viulutaiteilijan uran maanviljelykseen – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Muistamme syntymäpäivänä 2. heinäkuuta.

    Ernst Fabritius oli lahjakas 15-vuotias jättäessään kotikaupunkinsa Viipurin ja lähtiessään Leipzigin konservatorioon. Ura viulutaiteilijana oli hyvässä vauhdissa, kun 22-vuotias Fabritius yllättäen piti jäähyväiskonsertin. Pojalleen Fabritius kertoi myöhemmin kyllästyneensä soittamaan aina vain samoja konserttoja - vai oliko syynä lopettamiseen sittenkin käsivamma?

  • Ensimmäinen Wagner-konsertti koronan jälkeen Lohjalla - täydellistä!

    Wagner-konsertti Lohjalla kesäkuussa 2020.

    Koronakuukausien aikana taiteilijat ja yleisö ovat ikävöineet toisiaan. Ahkera konsertissa kävijä Anja Lankinen pääsi pitkästä aikaa kuuntelemaan elävää musiikkia, kun neljä oopperalaulajaa ja yksi pianisti esiintyivät Lohjan Pyhän Laurin keskiaikaisessa kivikirkossa.

  • Musiikkisuvun patriarkka Taneli Kuusisto – Musiikin syntymäpäiväkalenteri

    Muistamme syntymäpäivänä 19. kesäkuuta.

    Taneli Kuusisto oli säveltäjä, pianisti, urkuri, kuoronjohtaja, musiikkikirjoittaja ja Yleisradiomies. Hän huolehti lukuisista luottamus- ja asiantuntijatehtävistä, toimi Sibelius-Akatemian kirkkomusiikkiosaston opettajana, johtajana, vararehtorina ja rehtorina. Kuusiston musiikkisuvun patriarkka jätti laajan toimintamallinsa perinnöksi myös lapsilleen ja lapsenlapsilleen.