Hyppää pääsisältöön

Ysaÿe oli myös herkkis

Pienen ranskalaisen Wallonian musiikki -yhtiön uutuus sisältää seitsemän Eugène Ysaÿen vähemmän tunnettua viulukappaletta, joiden tyyli on myöhäisromanttisen runollinen. Ysaÿen tunnettuihin sooloviulusonaatteihin verrattuna levyn teokset ovat teknisesti yksinkertaisempia ja kuvailevampia. Solisteina levyllä soittavat ranskalainen Amaury Coeytaux ja bulgarialainen Svetlin Roussev, jotka työskentelevät Ranskan radion sinfoniaorkesterissa. Kapellimestarina on suomalaisille Tapiola Sinfoniettasta tuttu Jean-Jacques Kantorow.

Ysaÿe / Kantorow
Ysaÿe / Kantorow Uudet levyt

Suurin osa levyn teoksista on sävelletty ensimmäisen maailmansodan aikaan, mikä kuuluu tunnelmassa. Belgialainen Ysaÿe yhdisti taitavasti ranskalaista ja saksalaista sävellystyyliä, mikä toisaalta oli sodan alkaessa varmaan yksi syy, miksi näistä kappaleista ei tullut kovin suosittuja. Hyvä silti, että ne on nyt saatu levyllä neutraalimmin arvioitaviksi. Viulumusiikin ystävät ja viulistit varmasti nauttivat Ysaÿen musiikista, ja tämän levyn kappaleet ovat paljon miellyttävämpiä kuunnella kuin etydimäiset vaikeat sonaatit. Levy täydentää kuvaa Ysaÿesta säveltäjänä - hän sävelsi myös herkkää ja melodista musiikkia, mistä varsinkin Hurmio ja Talvilaulu ovat hyviä esimerkkejä. Hitaasti kasvava Divertimento sekä mukavasti hyrräävä Rukin ääressä ovat hauskempia ja vauhdikkaampia.

Molemmat levyn viulisteista soittavat taitavasti, Roussev ehkä herkemmin kun taas Coeytaux perinteisemmin ja intensiivisemmin. Tämä saattaa myös liittyä solistien viuluihin, koska muuten soittotyyleissä ollut juuri eroja. Kappaleet oli myös jaettu tasaisesti siten, että molempien kuullaan soittavan erilaisia kappaleita.

Eugène Ysaÿe: Extase; Divertimento; Chant d'hiver; Rêve d'enfant; Au rouet; Berceuse. - Amaury Coeytaux ja Svetlin Roussev, viulu, sekä Liègen kuninkaallinen filharmoninen orkesteri/Jean-Jacques Kantorow. (Musique en Wallonie, MEW 1681)

Kirjoittaja, peruskoulun yhdeksäsluokkalainen Saara Heimsch on YLE Musiikissa työelämään tutumisjaksolla.

Kuuntele Uudet levyt 4.11.2016, toimittajana Kare Eskola.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.