Hyppää pääsisältöön

Ratikkavaltuusto tarjosi sketsiviihdettä - uhkakuvina melu, hiljaisuus ja Trumpin aiheuttama lama

Onnea, Tampere! Tulevaisuudessa myös Pirkanmaan maakuntakeskuksessa voi matkustaa ratikalla. Näin vaarallisesta kulkuvälineestä on kyse.

Havainnekuva Tampereen ratikasta. // Kuva: Transtech

Tampereen kaupunginvaltuusto kiisteli maanantaina raitiotien rakentamisesta noin kuusi tuntia. Lopulta kaupunginvaltuusto päätti raitiotien rakentamisesta selvin luvuin 41–25. Se tuli monelle yllätyksenä.

Kuten delfinaario-keskustelusta opimme, Tampereen valtuustosta löytyy värikkäitä hahmoja.

Tällä kertaa valtuustossa ihmeteltiin muun muassa sitä, jäävätkö kuurot ratikan alle, koska se on niin hiljainen, onko ratikkaan edes varaa, jos Trump voittaa Yhdysvaltain presidentinvaalit ja tulee lama ja muuttaako jatkossa Tampereelle vain työttömiä, jotka ajelevat tylsyyttään päivät pitkät ratikalla.

Kuka keventäisi valtuuston väen huolta ratikoiden vaaroista? HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Lauri Räty tietää ratikoiden uhat. Helsingissä on kuitenkin pärjätty ratikoiden keskellä jo vuodesta 1891.

Rädyn mukaan liikenneturvallisuuden näkökulmasta raitiovaunu ei juuri poikkea muista joukkoliikennevälineistä, mutta onnettomuustyypit ovat hieman erilaisia, koska raitiovaunu kulkee omia kaistojaan pitkin.

- Peräänajoja ei satu juuri ollenkaan, mutta peltikolareita sattuu 100–150 vuodessa. Se on vuoden päiville aika vähän, kun ottaa huomioon, kuinka paljon liikennettä on. Henkilövahinko-onnettomuuksia sattuu hyvin vähän. Niitä ei ole useita vuodessa, Räty kommentoi YleX:lle.

No, mutta entä se hiljaisuus! Eikun siis meteli! Satu Sipilä (kd.) pitää ratikkaa vaarallisena koska se on äänetön ja kuurot eivät kuule sitä. Aiemmin Sipilä on tosin vastustanut ratikkaa myös sen aiheuttaman melun vuoksi.

- En tiedä, että erityisesti raitiovaunu olisi altis tälle asialle. Ratikka kulkee hitailla nopeuksilla. Esimerkiksi linja-autossa moottori pitää ääntä, mutta jos on kyseessä kuulovammainen, silloin liikennevälineen hiljaisuudella tai äänekkyydellä ei pitäisi olla vaikutusta asiaan, Räty kommentoi.

Se on nääs niin, että, esteettömyys ainakin heikkenee! Eikö? Mikko Alatalo (kesk.) puolestaan pelkää, että ratikka heikentää esteettömyyttä Tampereen joukkoliikenteessä.

Räty kiistää Alatalon maalaamat kauhukuvat.

- Tampereen tapauksessa raitioliikenne ei heikennä esteettömyyttä, vaan selkeästi parantaa sitä. Uudet raitiovaunujärjestelmät ovat tyypillisesti täysin esteettömiä eli pysäkeille on esteetön kulku. Pysäkkien päissä on liuskat, vaunun ja pysäkin välinen kynnys on paljon pienempi kuin bussissa ja se on aina yhtä iso, koska raitiovaunu kulkee kiskoja pitkin, Räty sanoo.

Turvallisuus ennen kaikkea! Asiantuntija kertoo myös ohjeet turvalliseen matkustamiseen raitiovaunulla.

- Kun kaupungissa kulkee liikenneväylillä, niin pitää noudattaa hyviä liikenneturvallisuusperiaatteita eli katsoa ympärilleen ja toimia ennakoitavasti. Ei pidä juosta kadulle tai raitiovaunun eteen.

- En halua kuitenkaan antaa ylitsevuotavaa vastuuta jalankulkijalle tai pyöräilijälle. Kyllä ajoneuvonkujettajalla on iso vastuu. Ajotavan pitää olla ennakoiva.

Rädyn mukaan raitiovaunujen matkustajamäärä on Helsingissä suunnilleen sama kuin metron tai lähijunan.

- Joukkoliikenne on aina panostus liikenneturvallisuuteen. Houkutteleva joukkoliikenne vähentää kaduilla kulkevien autojen määrää. Sitä kautta liikennerturvallisuus paranee, koska kuljettajat ovat ammattilaisia.

Lisää turvallisuusohjeita ratikalla matkustamiseen löydät HSL:n saitilta.

Lue myös:

Tarvitseeko ratikkakuskille heilauttaa kättä? Tässä totuus

Tamperelaiset varautukaa – tällaista on ratikkaelämä